Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نوشتاری از علی جبل عاملی کارشناس بازارهای مالی ریچارد تالر(Richard Thaler) برنده جایزه نوبل اقتصاد در پاسخ به سوال مجری تلویزیون که اگر صبح بیدار شوید و از اخبار ببینید که شاخص بورس به علت خبری با ٣ درصد کاهش روبرو شده باشد، چه کار می کنید ؟ تالر پاسخ می دهد که :" یا کانال را عوض می کنم یا تلویزیون را خاموش می کنم. " حرفه ای ها منفعلانه عمل نمی کنند و رویکرد فعالانه نسبت به پرتفوی سرمایه گذاری خود دارند برای خود و حالت های مختلف برنامه ریزی می کنند و قانون می گذارند و به آن قانون عمل می کنند... این قوانین می تواند در مورد حد سود و حد زیان و یا تعیین تایم فریم های مختلف برای عناصر پورتفو سرمایه گذاری باشد...

حرفه ای ها در روزهای ملتهب بورس چه کردند و چه باید می کردند؟

علی جبل عاملی

بر طبق تعریف واکنش بیش از حد (Overreacting) یک پاسخ احساسی نسبت به اطلاعات جدید است. این واکنش را ما در بازار سرمایه اغلب به صورت صف های خرید یا صف های فروش ناشی از ترس یا خوشبینی بیش از حد نسبت به اخبار مثبت و منفی شاهد هستیم و این رفتار تا زمانی ادامه خواهد داشت که قیمت سهام یا اوراق به ارزش ذاتی خود بر گردد. حتی بر اساس برخی نظریه ها ، بازارهای مالی در زمان های رونق واکنش شدیدتری نسبت به خبرهای بد نشان داده و در زمان های رکود اغلب به خبرهای خوب واکنش چندانی نشان نمی دهند.

گاهی اوقات نیز ترس از ضرر کردن، سرمایه گذاران را به ریسک بیشتری سوق می دهد که این موضوع به عنوان یک رفتار قابل تحلیل است. این رفتارها عمدتا توسط علم " مالی رفتاری" مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. واضح است که نباید توقع داشت که سرمایه گذاران همیشه منطقی عمل کنند و برمبنای فرضیه بازار کارا خرید و فروش نمایند چراکه رفتار افراد تحت تأثیر عوامل عاطفی و یا شناختی قرار می گیرد. رفتار سرمایه گذاران عمدتا تحت تأثیر سوگیرهای احساسی و روانشناختی، پیش فرض ها، تجربیات و تعصبات قرار دارد و این یک امر طبیعی است چراکه ما با انسان ها روبرو هستیم و نه ماشین های بی احساس و تفکر.

عموم سرمایه گذاران به خصوص تازه واردین در مقابل خبرها، واکنشی بیش از حد نشان داده و به سرعت در صف های فروش و یا خرید جا می گیرند بدون آن که ارزیابی درستی از اثرات و نتایج اخبار داشته باشند و این موضوع علاوه بر رفتار فردی تحت تأثیر رفتار توده ای (بخوانید گله ای) نیز تشدید می شود. اما حرفه ای ها نیز این گونه عمل می کنند؟

به نظر می رسد که همه ما ذاتا تمایل به واکنش بیش از حد داریم، چرا که آینده غیر قابل پیش بینی است و انسان تنها تلاش می کند که در تمامی تصمیماتش به " کاهش عدم اطمینان" در آینده ای نامطمئن اقدام کند و عملا واکنش هایی که عموم افراد به واسطه ترس و یا خوش بینی نشان می دهند با شدت بیشتری انجام می شود. بنابراین به طور کلی نمی شود به افراد گفت که واکنش نشان ندهند اما حرفه ای ها تلاش می کنند که این واکنش را کنترل کنند.

نکته اول این که حرفه ای ها واکنش ها را متناسب با اهداف بلند مدت سرمایه گذاری خود تنظیم می کنند و نه ترس های امروز و فردا. آیا ما واقعا به پول ناشی از فروش یک سهم آن هم فردای یک خبر بد سیاسی نیاز داریم؟ نکته دوم توجه به ارزش ذاتی دارایی مالی است. وقتی به ارزش ذاتی اعتقاد داشته باشیم حتما دیر یا زود قیمت ها به آن ارزش خواهد رسید یادمان باشد بازار ممکن است در کوتاه مدت اشتباه کند و یا رفتار معکوس نشان دهد اما در بلند مدت راه خودش را می رود. نکته دیگر این که حرفه ای ها حتما به رفتار سایر سرمایه گذاران توجه می کنند اما قطعا رفتار گله ای از خود نشان نمی دهند و بر اساس اطلاعات شخصی متقن و قوانین سرمایه گذاری خود عمل می کنند نه نظر عامه سرمایه گذاران. مسئله بعدی باور داشتن به نوسان است، نوسان جزئی از بازار است و البته روند هم دوست شما است پس نوسان را باید پذیرفت و با روند مقابله نکرد.

حرفه ای ها منفعلانه عمل نمی کنند و رویکرد فعالانه نسبت به پرتفوی سرمایه گذاری خود دارند برای خود و حالت های مختلف برنامه ریزی می کنند و قانون می گذارند و به آن قانون عمل می کنند این قوانین می تواند در مورد حد سود و حد زیان و یا تعیین تایم فریم های مختلف برای عناصر پورتفو سرمایه گذاری باشد. نکته دیگری که حرفه ای ها مد نظر قرار می دهند تأمل کردن و مکث قبل از اجرای هر تصمیم به خرید یا فروش است. آن ها به خود زمان انتظاری را تخصیص می دهند تا پیرامون موضوع تحقیق کرده و یا با کسی مشورت کنند.

آن ها هنگام تصمیم گیری به اهداف و همچنین ذائقه ریسک خود توجه می کنند. مسأله دیگری که این افراد درآن تبحر دارند، سناریو سازی است. یعنی این افراد قبل از تصمیم گیری سناریو های مختلفی را به عنوان بدترین حالت، بهترین حالت و یا حالت میانه در نظر می گیرند، وزن دهی انجام می دهند و سپس عمل می کنند. سناریو نویسی ترکیبی از دانش و مهارت است که با تمرین تقویت می شود. نکته دیگری که سرمایه گذاران حرفه ای به آن توجه می کنند اینست که آیا اصلا نوسانات و یا اخبار تأثیری روی سرمایه گذاری آن ها در میان مدت و بلند مدت دارد یا نه؟ آن ها بی جهت "جو زده" نمی شوند.

ریچارد تالر(Richard Thaler) برنده جایزه نوبل اقتصاد در پاسخ به سوال مجری تلویزیون که اگر صبح بیدار شوید و از اخبار ببینید که شاخص بورس به علت خبری با 3 درصد کاهش روبرو شده باشد، چه کار می کنید ؟ تالر پاسخ می دهد که :" یا کانال را عوض می کنم یا تلویزیون را خاموش می کنم. " او معتقد است استراتژی تنبلی و واکنش نشان ندادن به اخبار بهترین استراتژی است. شاید اگر برخی از ما هفته گذشته که متأسفانه کشور و بازار سرمایه با اخبار ناگوار و تنش های بسیاری روبرو بود، تنها مرورگر خود را می بستیم و هیجانی تصمیم نمی گرفتیم، ضررهای کمتری متوجه پرتفوی سرمایه گذاری ما می شد.

کارشناس بازار سرمایه

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24