Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نخستین وظیفه یک سرمایه گذار این است که بتواند تغییرات جهت ارزهای معتبر بویژه دلار را پیش بینی کند. این کار مستلزم درک عوامل موثر بر بازارهای ارز است. در نظرسنجی از کارشناسان ارشد، آنها دیدگاه خود را در باره ..

دو نگاه و سه سناریو درباره افق شاخص دلار و ..

بورس24 : درباره افق شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر، دیدگاه های مختلف مطرح شده و همه سرمایه گذاران می دانند که تغییرات ارزش دلار تا چه حد بر بازارهای مختلف اثر می گذارد. ابتدای سال جدید میلادی هستیم و مانند ابتدای هر سال، نظرسنجی هایی از تحلیلگران انجام می شود. در مطلب حاضر به دو دیدگاه مثبت و منفی درباره افق شاخص دلار و سه سناریو اشاره می کنیم.

تحلیلگر بازارهای ارز در بانک اچ اس بی سی معتقد است امسال ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر رشد خواهد کرد و این رشد حاصل دو عامل است. او در مصاحبه با خبرگزاری سی ان بی سی گفته است: "مقاومت دلار در دوره شدت یافتن تنش ها بین ایران و آمریکا نشان داد این ارز چه میزان برای سرمایه‌گذاران جذابیت دارد. دلار و ین ژاپن ارزهای امن هستند و سرمایه‌گذاران در دوران های پرتنش مایلند این ارزها را در اختیار داشته باشند. از سوی دیگر دلار پربازده‌ترین ارز در بین ارزهای گروه ۱۰ اقتصاد بزرگ است. این دو عامل زمینه‌ساز افزایش ارزش دلار هستند. در حال حاضر اکثر کارشناسان معتقدند امسال ارزش دلار کاهش خواهد یافت اما من چنین نظری ندارم."

دو کانال واضح، زمینه‌ساز رشد ارزش دلار هستند. به این پرسش فکر کنید که در اقتصادهای توسعه یافته اگر نرخ رشد اقتصاد بالا نرود سیاستگذاران چه اقدامی خواهند کرد؟ بانک های مرکزی در این اقتصادها نظیر بانک مرکزی اروپا، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن از پیش سیاست‌های حمایتی پولی غیرمتعارف اجرا کرده اند و اگر شرایط امیدبخش نشود مجبور هستند اقدام غیرمتعارف تر انجام دهند از جمله خرید میزان بالاتری از دارایی‌ها یا سیاست‌های انبساطی بزرگتر. اما بانک مرکزی آمریکا هنوز امکان پایین آوردن نرخ های بهره را دارد بنابراین ارزش ارزهای معتبر در برابر دلار کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر بی‌ثباتی در اقتصادهای نوظهور می‌تواند زمینه کاهش ارزش ارزهای ملی در این اقتصادها در برابر دلار را فراهم کند. وضعیت اقتصادهای نوظهور چندان مطلوب نیست و این به معنای وارد شدن فشار بر ارزش ارزهای ملی در این اقتصادهاست.

اما برخی تحلیلگران معتقدند در نیمه نخست سال جاری میلادی ارزش دلار کاهش خواهد یافت و علت این کاهش پایین آمدن نرخ رشد اقتصاد آمریکا و بهتر شدن شرایط اقتصادهای توسعه یافته است. از دید تحلیلگر بانک ولز فارگو سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی آمریکا به زیر ۲ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و اگر چنین شود بانک مرکزی آمریکا بر سیاست‌های حمایتی خود خواهد افزود در نتیجه زمینه برای کاهش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزش های ملی در گروه 10 اقتصاد بزرگ و اقتصادهای نوظهور فراهم می‌شود. به این ترتیب طی سال جاری میلادی ارزش دلار ۴ تا ۵ درصد کاهش می‌یابد. تحلیلگر استاندارد چارترد نیز معتقد است ارزش دلار امسال کاهش خواهد یافت.

مبنای استدلال تحلیلگرانی که معتقدند ارزش دلار رشد خواهد کرد این است که دلار حوزه امن سرمایه‌گذاری است و امسال ریسک‌های مختلف سبب رشد تقاضا برای دلار خواهد شد. این استدلال منطقی است اما ارزش دلار در مقایسه با دیگر ارزهای معتبر سنجیده می شود بنابراین اگر شاهد رشد ارزش آن ارزها به دلایل گوناگون باشیم نسبت دلار به آن ها پایین می آید.

حال این پرسش مطرح می شود که سناریوهای پیش‌رو چیست؟ سه سناریو وجود دارد. در سناریو نخست ارزش دلار رشد می‌کند و این رشد حاصل تقاضا برای حوزه امن سرمایه گذاری است. در این حالت قیمت مواد خام که دارایی پرریسک محسوب می‌شود کاهش خواهد یافت و نیز وضعیت بورس آمریکا چندان مطلوب نخواهد بود. از پیش تحلیلگران پیش‌بینی کرده اند امسال عملکرد بورس آمریکا حتی اگر مثبت باشد به اندازه سال قبل خوب نخواهد بود زیرا از بازده شرکت های بورسی کاسته می شود.

سناریوی دوم افت ارزش دلار است. این کاهش به رشد قیمت فلزات پایه و برخی دیگر از مواد خام کمک می‌کند اما اگر ضعف در اقتصاد آمریکا به کاهش ارزش دلار منجر شده باشد وضعیت بورس این کشور خوب نخواهد بود. در حالت سوم، تغییرات ارزش دلار محدود خواهد بود و سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام بر عوامل دیگر که بر بازارهای یاد شده اثر می گذارند تمرکز خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24