Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

خب، به نظر می رسد تنش های ژئوپلیتیک در خاورمیانه کاهش یافته است. نهادهای تحلیلگر بار دیگر مشغول بررسی شرایط و پیش بینی آینده هستند. تحولات در بازارهای مالی هم برای سرمایه گذاران در این بازارها مهم است هم برای فعالان بازار طلا، نفت و ..

پیش بینی جهت متضاد شاخص در دو نیمه امسال

بورس24 : شاخص های مالی در بازارهای بزرگ جهان همچنان در حال رشد هستند و این در حالی است که سیگنال های ضد و نقیض از افق اقتصاد جهان و عوامل موثر بر بازارهای مالی منتشر شده است. مدتی است نهادهای تحلیلگر مشغول بررسی شرایط بازارهای مالی در سال جاری میلادی هستند و در این میان، بانک یو بی اس پیش بینی کرده در نیمه نخست امسال شاخص ها اصلاح خواهند شد اما در نیمه دوم شرایط مثبت خواهد بود.

آنچه در بازارهای مالی رخ می دهد اهمیت بالایی دارد و بر دیگر بازارها اثر می گذارد بنابراین بهتر است با دقت به گزارش‌های تحلیلی این نهادها توجه کنیم.

تحلیلگر ارشد بانک یو بی اس که یکی از بدبین ترین تحلیلگران درباره آینده است کمی امیدوارانه تر اظهار نظر کرده است. او در یک گزارش پیش‌بینی خود از رقم شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در پایان سال جاری را از ۳۰۰۰ به ۳۲۴۰ بالا برده است البته او معتقد است ریسک های مختلف سبب افت این شاخص در نیمه نخست سال و رشد آن در نیمه دوم می شود. علت کاهش این شاخص در نیمه نخست امسال کاهش بازده شرکت‌ها و نیز ریسک‌هایی است که اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

از دید بسیاری از تحلیلگران، در ماه‌های آینده شرکت‌ها تحت تأثیر افزایش سطح دستمزدها و رشد قیمت نفت که سبب افزایش هزینه ها می شود بازده پایین تری خواهند داشت. میزان بدهی شرکت‌ها نیز بالاست و هنوز مشخص نیست سرنوشت مذاکرات تجاری چین و آمریکا چه خواهد شد. با آنکه این تحلیلگر پیش بینی خود از رشد شاخص استاندارد اند پورز را بالا برده اما رقم ارائه شده از سوی او پایین تر از ارقامی است که دیگر تحلیلگران پیش بینی کرده اند.

او معتقد است در نیمه نخست امسال شاخص یاد شده ۱۶ درصد کاهش می‌یابد اما در نیمه دوم سال تحت تاثیر کاهش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی که سال پیش انجام شد و کاهش برخی تعرفه‌های تجاری شاهد رشد این شاخص خواهیم بود. بانک مرکزی آمریکا سال گذشته ۳ بار نرخ‌های بهره را پایین آورد و اثر این اقدام در سال جاری احساس خواهد شد بین کاهش نرخ های بهره و اثرگذاری کامل آن بر اقتصاد یک دوره ۲۴ ماهه زمان وجود دارد. انتظار می‌رود از سه ماهه چهارم سال جاری میلادی رشد اقتصاد شروع به افزایش کند.

البته این تحلیلگر در فهرست عوامل موثر بر بازار مالی، انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا را ذکر نکرده و این درحالی است که اکثر تحلیلگران این رویداد را یک ریسک برای بازارها توصیه کرده اند. یک عامل مهم که در ماه های آینده بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی اثر می گذارد روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا است. قرار است چند روز دیگر فاز نخست توافق تجاری بین دو کشور امضا شود و ترامپ به پکن سفر کند تا درباره موضوعات دیگر مذاکره انجام شود.

از پیش تردیدهایی درباره پیشرفت مذاکرات تجاری تا قبل از انتخابات ماه نوامبر وجود دارد. مسایلی که هنوز درباره آنها مذاکره نشده بسیار حساس تر هستند و رسیدن به توافق بر سر آنها بسیار زمان‌بر خواهد بود. تحلیل‌گران معتقدند در خوشبینانه‌ترین حالت کمی از تعرفه‌های تجاری کنونی کاسته می‌شود و مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. اگر چنین شود شاهد اثرگذاری تعرفه‌ها خواهیم بود و این یعنی ضعف و کاهش نرخ رشد اقتصادی.

به نظر می‌رسد بر همین مبناست که عده‌ای از کارشناسان معتقدند امسال بازده شاخص استاندارد اند پورز بسیار کمتر از ۲۸ درصد یعنی رقم بازده مربوط به سال گذشته است و قیمت طلا افزایش خواهد یافت. سال گذشته عملکرد شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان عموماً بسیار مثبت بود و امسال نیز رشد این شاخص ها ادامه پیدا خواهد کرد البته بسیار کم‌تر از سال قبل.

تنش در خاورمیانه نسبت به چند روز بیشتر بسیار کمتر شده و سرمایه‌گذاران نگرانی کمتری درباره آینده دارند اما هیچ کس نمی داند در هفته‌ها و ماه‌های آینده چه رخ خواهد داد. بازارهای مالی تا انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آمریکا با ریسک های سیاسی و اقتصادی گوناگون مواجه هستند و فعلاً تنها بر سر این موضوع اتفاق نظر وجود دارد که بازده بازارها سال جاری بسیار پایین تر از سال ۲۰۱۹ است.

و یک نکته برای سرمایه‌گذاران در دیگر بازارها این است که با توجه به عملکرد بازارهای مالی می‌توان تحولات در دیگر بازارها را پیش‌بینی کرد. برای مثال وجود ریسک های مختلف به معنای فراهم بودن زمینه برای عملکرد مثبت بازار طلاست.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24