Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

فروشگاه زنجیره ای افق کوروش بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کشور است. سهام این شرکت در بازار سرمایه پذیرفته شده و از ابتدای سال بازدهی قابل توجه حدود ١٩٠ درصدی را به سهامداران هدیه کرده است...

تحلیل بنیادی افق کوروش

بورس24 : فروشگاه زنجیره ای افق کوروش بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کشور است. سهام این شرکت در بازار سرمایه پذیرفته شده و از ابتدای سال بازدهی قابل توجه حدود 190 درصدی را به سهامداران هدیه کرده است.

با توجه به چشم انداز افق مبنی بر پیوستن به لیست 250 خرده فروش برتر دنیا تا سال 2025، شرکت روند رشد پر سرعت خود را با افتتاح فروشگاه های جدید و به ویژه از اواسط سال 1392 آغاز نمود. تعداد فروشگاه ها در حال حاضر 1817 می باشد که در 31 استان کشور پراکنده شده اند. همچنین افتتاح فروشگاه در سطح کل کشور (شهرهای بالای 200 هزار نفر) باعث گردیده بزرگترین شرکت در زمینه افتتاحیه فروشگاه در سطح کل کشور باشد. بنا بر اعلام مدیریت، هدف نهایی افق کوروش رسیدن به 4000 شعبه است. طرح عملیاتی و توسعه شرکت نیز بر پایه فروشگاه های فرنچایز می باشد به گونه ای که حدودا 80 درصد از فروشگاه در سنوات آتی از طریق اعطای امتیاز فرنچایز (واگذاری حق الامتیاز تابلو) راه اندازی و افتتاح می گردند.

آمارها نشان می دهد میزان فروش شرکت در نه ماهه نخست سال جاری 6,117 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با فروش 5,241 میلیارد تومانی 12 ماهه سال 97 رقمی قابل توجه است. بررسی روند فروش ماهانه شرکت نیز حکایت از آن دارد که روند فروش شرکت از ابتدای سال روند صعودی را طی کرده به گونه ای که فروش 844 میلیارد تومانی آذر ماه رکورد فروش ماهانه افق را شکسته است. با این روند به نظر می رسد شناسایی درآمد 8,500 میلیارد تومانی از سوی شرکت در پایان سال 98 بسیار محتمل است.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص افق کوروش رشد سود ناخالص شرکت طی سال های اخیر است. این موضوع نشان می دهد شرکت همزمان با پیشبرد گسترش درآمدهای عملیاتی، در زمینه کنترل بهای خرید محصولات نیز تا حد زیادی موفق بوده است. برگ برنده شرکت نسبت به شرکت های رقیب آن است که افق بخش اعظمی از محصولات خود از شرکت های همگروه (زیرمجموعه های گلرنگ) تامین می نماید. این همگروهی باعث شده ریسک تامین به موقع کالا برای افق به صفر برسد. همچنین شرکت (به همراه گروه گلرنگ) در حال حاضر بخشی از سهام دو شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان و اصفهان را نیز خریداری کرده تا علاوه بر کاهش ریسک تامین محصولات مورد نیاز در حوزه فراورده های لبنی، از سود از سود سرمایه گذاری در سهام این شرکت ها نیز بهره مند شود.

شرکت های سامان پویش تامین و تجارت الکترونیک کوروش شرکت های فرعی افق هستند که در زمینه تولید، توزیع و تامین ساخت تجهیزات فلزی، تعمیر و نگهداری تجهیزات فروشگاهی و همچنین فروش اینترنتی در حال فعالیت می باشند. افق کوروش در سال های قبل از محل این شرکت ها سودی شناسایی نکرده است. با این حال صورت های مالی شش ماهه شرکت سامان پویش تامین نشان می دهد این شرکت در پایان شهریور ماه سال جاری سود انباشته ای معادل 17 میلیارد تومان شناسایی کرده، لذا امکان شناسایی سود سرمایه گذاری از این محل از سوی افق کوروش منتفی نیست. همچنین تملک حدود 2.5 درصد از سهام بانک سامان از دیگر گزینه های موجود برای رشد سودآوری شرکت در زمینه سرمایه گذاری هاست.

یکی دیگر از منابع درآمدی شرکت که در سال گذشته و سال جاری بسیار مورد توجه مدیران قرار گرفته، استفاده از درآمدهای تبلیغاتی است. بررسی ها نشان می دهد شرکت در سال 97 از محل تبلیغات محصولات مختلف در محیط فروشگاه بیش از 140 میلیارد تومان سود کسب کرده که این رقم در شش ماهه نخست سال جاری به حدود 150 میلیارد تومان رسیده است. با توجه به حاشیه سود بالای این فعالیت، افق کوروش می تواند در سال های آینده با استفاده از ظرفیت قابل توجه شعب، درآمدهای خود را از این محل به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

با این تفاسیر به نظر می رسد شناسایی سود خالص حدود 400 میلیارد تومانی از سوی افق در پایان سال جاری چندان دور از ذهن نباشد. نکته حائز اهمیت دیگر آن که هیات مدیره شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه از 100 به 300 میلیارد تومان را از محل آورده نقدی سهامداران ارائه کرده که هدف از آن اجرای طرح های توسعه ای شامل خرید 200 دستگاه کامیونت، افزایش تعداد شعب و کاهش دوره پرداخت به تامین کنندگان است. بر اساس طرح توجیهی ارائه شده در صورت تحقق این افزایش سرمایه افق کوروش می تواند در محل افزایش درآمدها و افزایش حاشیه سود ناخالص جمع سود خود را تا سال 1400 به بالای 1100 میلیارد تومان در سال افزایش دهد. این موضوع نشان از آن دارد که روند صعودی رشد درآمدها و سود در افق کوروش در سال های بعد ادامه دارد و سهامداران می توانند در سال های آینده از بازدهی سرشار این شرکت منتفع شوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24