Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تحولات در بازار فلزات پایه بر وضعیت سبد دارایی ها و سود بسیاری از سرمایه گذاران اثرات بزرگ دارد و پیش بینی قیمت ها بسیار مهم است. در شماره جدید نشریه متال بولتن افق بازار این فلزات بررسی شده و توصیه می کنیم به ..

فعالان بازار فلزات پایه، امیدوار و ناامید، بخوانند!

بورس24 : قیمت فلزات پایه در هفته های پایانی سال گذشته میلادی تا اندازه‌ای بالا رفت و یک دلیل آن، کاهش ارزش دلار بود. البته خوش‌بینی درباره رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا نیز در این زمینه موثر بود. اما رشد قیمت‌ها یکنواخت نبود و درحالیکه قیمت برخی از این فلزات کاهش یافت قیمت مس رشد قابل ملاحظه داشت.

در سال جدید میلادی مانند سال قبل، عواملی نظیر وضعیت عرضه، تغییرات شاخص دلار و اوضاع کلی اقتصادی جهان بر بازار فلزات پایه اثر می‌گذارند البته هر فلز پایه داستان خاص خود را دارد. در شماره جدید نشریه متال بولتن وضعیت بازار فلزات پایه و افق این بازار با توجه به شرایط موجود بررسی شده است. در ادامه به بخش‌هایی از این مطلب اشاره می‌کنیم.

آلومینیوم. قیمت آلومینیوم ابتدای سال گذشته در محدوده ۱۸۶۰ دلار قرار داشت و در پایان سال به ۱۸۰۰ دلار رسید یعنی عملکرد سالانه آن منفی بود. اکتبر سال قبل قیمت این فلز به ۱۷۰۰ دلار رسید و ماه نوامبر در سطح 1820 دلار قرار گرفت. ضعف تقاضا که حاصل کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان است عامل اصلی کاهش قیمت آلومینیوم و پایین باقی ماندن آن محسوب می‌شود. تنش های تجاری بین چین و آمریکا بخش‌های تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ را دچار مشکل کرده و فعالیت این بخش در بسیاری از اقتصادها طی ماه‌های اخیر کاهش یافته است. در حال حاضر امیدواری هایی درباره رفع تنش‌ها و رشد بالاتر اقتصاد جهان در سال جدید وجود دارد اما هنوز در عمل هیچ اتفاقی رخ نداده و همه آنچه که وجود دارد امیدواری است. همچنین اثرات تعرفه ها همچنان وجود خواهد داشت زیرا فعلاً قرار نیست پیمان تجاری فراگیر بین چین و آمریکا منعقد شود و همه تعرفه ها لغو گردد. اگر اتفاق مثبتی رخ ندهد این احتمال وجود دارد که روند کاهش قیمت آلومینیوم از سر گرفته شود و قیمت ها به زیر ۱۷۰۰ دلار برسد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

سرب. قیمت سرب ابتدای سال جاری میلادی ۱۹۷۵ دلار و انتهای آن ۱۹۲۰ دلار بود در نتیجه عملکرد بازار این فلز پایه نیز منفی بود. قیمت سرب ماه اکتبر در اوج خود طی سال گذشته به ۲۲۶۰ دلار رسید اما از آن زمان تاکنون روند نزولی طی کرده است. علت رشد قیمت‌ها در ماه اکتبر اختلال در عرضه بود. اکنون که سطح حمایتی ۱۹۵۰ دلار شکسته شده سطح بعدی حمایت 1860 دلار است. سال جاری میلادی بازار سرب پس از سه سال کسری عرضه وارد مازاد عرضه می‌شود البته میزان مازاد عرضه ۱۰۳ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که در مقایسه با مصرف سالانه این فلز که ۱۲ میلیون تن است رقم بزرگی نیست به ویژه میزان پایین ذخیره سرب در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی عاملی است که از سقوط قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر معدن گلنکور یک واحد تولید سرب خود در کانادا را تعطیل خواهد کرد. همچنین زمستان در نیمکره شمالی بر مصرف باتری هایی که در آنها از سرب استفاده می‌شود می افزاید و این یک عامل حمایت برای قیمت این فلز پایه است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

مس. قیمت فلز سرخ آغاز سال گذشته ۵۸۴۰ دلار و پایان آن ۶۱۷۰ دلار بود در نتیجه عملکرد بازار مثبت بوده است. سال گذشته قیمت مس در اوج خود به 6550 دلار هم رسید اما به دلایل گوناگون در این سطح باقی نماند و اوایل ماه سپتامبر قیمت مس به پایین‌ترین میزان در سال گذشته یعنی ۵۵۲۰ دلار رسید و از آن زمان به تدریج افزایش یافته است. شاخص های بنیادی بازار مس مستحکم هستند و می‌توان انتظار داشت رشد قیمت‌ها ادامه پیدا کند به ویژه در سه ماهه نخست امسال احتمال رشد قابل ملاحظه‌ای قیمت ها کاملا وجود دارد زیرا روند پر کردن انبارها از مس آغاز می‌شود. سرمایه گذاران باید به گزارش‌هایی که از وضعیت بخش تولید کارخانه ای چین، اروپا و آمریکا منتشر می‌شود توجه کنند. اخیراً این بخش در چین وضعیت امیدوارکننده داشته اما در آمریکا از فعالیت‌های آن کاسته شده است. انتظار می‌رود متوسط قیمت مس در سه ماهه نخست سال جدید میلادی 6200 باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

اگر آنطور که انتظار می رود امسال شاخص دلار کاهش یابد قیمت فلزات پایه حمایت می شود. همچنین سیاست های حمایتی دولت و بانک مرکزی چین یک عامل مهم حمایت کننده از قیمت این فلزات است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24