Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش شاخص های مالی، رشد شدید قیمت نفت که ممکن است به بروز رکود در اقتصاد جهان منجر شود، رشد قیمت طلا و احتمال رسیدن آن به ارقام بسیار بالا، تشدید تنش ها در خاورمیانه و ... همه این تحولات در سه روز اخیر رخ داده و اثرات بزرگ بر جهان خواهد داشت. آیا این ابتدای ماجراست؟

باید برای هر رویدادی آماده بود؛ التهاب ادامه می یابد و شاید ..

بورس24 : هفته گذشته نوسان در قیمت مواد خام و شاخص های مالی در بورس های بزرگ قابل ملاحظه بود به این معنا که به دلیل تشدید تنش های سیاسی در عراق شاهد رشد قیمت نفت و طلا و افت شاخص های مالی بودیم. البته شاخص دلار تغییرات بزرگ نداشت و قیمت سنگ آهن عملکرد هفتگی مثبت را به ثبت رساند. واقعیت این است که به دلیل اقدام آمریکا یعنی هدف قرار دادن سردار سلیمانی و تعداد دیگری از اطرافیان او، بر نگرانی ها و تنش‌ها در خاورمیانه افزوده شده است. در سه روز اخیر دیدگاه های گوناگون درباره آنچه در آینده رخ خواهد داد مطرح شده است. این در حالی است که از پیش ریسک های مختلف اقتصاد جهان را تهدید می‌کند و فعالان اقتصادی با انواع ابهام ها درباره آینده مواجه هستند.

هفته پیش رو هم از لحاظ سیاسی و هم اقتصادی هفته ای پر اهمیت است و سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام باید برای هر اتفاقی آماده باشند. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در روزهای آینده و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می‌کنیم.

روز دوشنبه وضعیت بخش خدمات در چین، منطقه یورو و آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد. همچنین شاخص بهای تولیدکننده و شاخص اعتماد سرمایه گذاران در منطقه یورو اعلام می شود. عملکرد بخش خدمات در اقتصادهای بزرگ همواره بهتر از بخش تولید کارخانه ای بوده و انتظار می‌رود این وضعیت ادامه یابد. با آن که هنوز در عمل هیچ اقدام مثبتی از سوی چین و آمریکا برای کاستن از تنش های تجاری انجام نشده اما امیدواری به کاهش تعرفه ها جو بازارها را مثبت کرده است و سرمایه‌گذاران معتقدند سیاست‌های حمایتی بانک های مرکزی ادامه پیدا خواهد کرد. البته هرگونه تنش ژئوپولیتیک به ویژه اگر تداوم پیدا کند سبب ضعف اقتصاد جهان و افت شاخص های مالی خواهد شد. روز جمعه شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان کاهش یافتند زیرا درباره بروز جنگ بین ایران و آمریکا نگرانی های شدید به وجود آمده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه تغییرات خرده‌فروشی و نرخ تورم در منطقه یورو و تغییرات سفارش های کارخانه ای در آمریکا اعلام می‌شود. همچنین تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل مشخص خواهد شد. قیمت نفت تحت تاثیر عوامل مختلف به بالاترین میزان در چند ماه اخیر رسیده و اگر رشد قیمت‌ها ادامه پیدا کند اقتصاد جهان را با خطر رکود مواجه خواهد شد. از پیش بهبود نسبی وضعیت اقتصاد جهانی و کاهش بیش از پیش عرضه نفت از سوی اوپک پلاس به افزایش قیمت نفت منجر شده بود و روز جمعه با اعلام حمله آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد، قیمت ها تا ۴ درصد رشد کرد. در روزها و هفته‌های آینده احتمال اقدام ایران و شدت پیدا کردن تنش ها سبب می‌شود قیمت نفت بالا باقی بماند. شرایط حاکم بر بازار نفت از افزایش قیمت ها حمایت می کند اما انتظار می رود به تدریج از هیجان‌های کنونی کاسته شود البته اگر حادثه جدیدی رخ ندهد. درباره میزان افزایش قیمت ها در صورت تشدید تنش ها دیدگاه های گوناگون مطرح شده و عده ای معتقدند احتمال افزایش قیمت نفت به ۱۵۰ دلار وجود دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه تغییرات سفارش های کارخانه ای در آلمان و چند گزارش مهم از منطقه یورو منتشر می‌شود: شاخص اعتماد در بخش خدمات و تولید صنعتی، شاخص اعتماد مصرف کنندگان، شاخص جو تجاری و شاخص اعتماد اقتصادی. و همگی گزارش ها مربوط به ماه گذشته میلادی است. تغییرات ارزش یورو و پوند در سال جدید میلادی تحت تاثیر تحولات در اروپا و انگلستان قرار خواهد داشت. امسال در آلمان، ایتالیا و اسپانیا شاهد تحولات سیاسی بزرگ خواهیم بود و بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان اعلام کرده پایان ماه جاری میلادی این کشور از اتحادیه اروپا جدا می‌شود. هنوز احتمال جدایی بدون پیمان تجاری بین دو طرف وجود دارد. آقای جانسون تا پایان سال فرصت دارد درباره این پیمان با مقامات اتحادیه اروپا مذاکره کند و راهی پر افت و خیز پیش روی انگلستان است در نتیجه شاهد افت ارزش پوند در برابر دلار بوده ایم. برای سرمایه‌گذاران در بازار ارز تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ‌های بهره اهمیت بالایی دارد و در حال حاضر این باور وجود دارد که در سال جاری میلادی شاخص دلار کاهش می یابد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه نرخ تورم و شاخص بهای تولیدکننده در چین، نرخ بیکاری در منطقه یورو و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل اعلام می‌شود. محتوای این گزارش ها بر بازار طلا موثر خواهد بود. هفته پیش قیمت طلا رشد کرد و علت اصلی این رشد بروز ریسک های جدید بود. عده ای از کارشناسان بازار طلا با اشاره به عوامل مختلف که از قیمت این فلز گران‌بها حمایت می‌کند پیش‌بینی کرده اند قیمت طلا در سال جاری میلادی رشد خواهد کرد. نکته جالب توجه این است که یک چهارم افرادی که در نظرسنجی جدید کیتکو شرکت کرده اند معتقدند پایان سال جاری میلادی قیمت طلا به بالاتر از ۲ هزار دلار خواهد رسید. حتی اگر از تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاسته شود عوامل متعدد دیگر وجود دارد که به رشد قیمت‌ها کمک خواهد کرد. سال گذشته پالادیوم عملکرد بسیار مثبت داشت و به گرانبهاترین فلز در بین چهار فلز گرانبها تبدیل شد. تداوم تنش‌ها در خاورمیانه می تواند رشد بیشتر قیمت‌ها را در هفته پیش‌رو موجب شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه وضعیت اعطای وام‌ها در چین و عرضه پول در این کشور در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد و در آمریکا وضعیت بازار کار در ماه پایانی سال قبل اعلام می‌شود. این گزارش مهم است و بر عملکرد بازارهای مالی و ارز اثرات بزرگ دارد. بانک مرکزی آمریکا بر مبنای داده های اقتصادی درباره سیاست‌های پولی خود تصمیم می‌گیرد. این نهاد سال گذشته ۳ با نرخ‌های بهره را کاهش داد و فعلاً قصد ندارد تصمیم جدیدی بگیرد مگر آنکه تغییرات بزرگ در وضعیت اقتصادی پدید آید.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24