Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز گذشته نخستین روز معاملاتی سال جدید میلادی بود و به علل گوناگون عملکرد بازارها مثبت بود و امروز خبر حمله آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی زمینه را برای تحولاتی در بازارهای مختلف فراهم کرده است. شاخص های مالی ..

چهره متفاوت دو روز معاملاتی، تشدید تنش چه پیامدهایی دارد؟

بورس24 : امروز دومین روز معاملاتی در سال جدید میلادی است و بررسی تحولات بازارها در این دو روز مفید است. روز گذشته وضعیت بازارهای مالی و مواد خام خوب بود و شاهد رشد قابل ملاحظه شاخص ها بویژه در بورس آمریکا بودیم اما امروز به دلیل افزایش تنش در عراق در اثر اقدام آمریکا، شاهد افت شاخص های مالی و رشد قیمت نفت و طلا هستیم. قبل از بررسی وضعیت بازارها به یک مقدمه اشاره می کنیم.

مرکز اطلاعات اکونومیست در گزارش خود درباره افق اقتصاد جهان آورده است: "رشد اقتصاد جهان در سال گذشته میلادی پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۸ یعنی اوج بحران مالی و رکود اقتصادی جهان بود. سال قبل اقتصاد جهان 2.2 درصد رشد کرد و امسال نرخ رشد تنها کمی بالاتر یعنی حدود 2.4 درصد است. انتظار می رود نرخ رشد اقتصادهای ثروتمند امسال مانند سال گذشته باشد یعنی رشد منطقه یورو 1.3 درصد است در مقابل 1.2 درصد سال قبل. اما اقتصاد آمریکا تحت تاثیر جنگ تجاری دچار ضعف خواهد شد یعنی امسال رشد آن 1.7 درصد خواهد بود. سال پیش اقتصاد آمریکا 2.3 درصد رشد کرده بود. اگر روند مذاکرات بر سر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نتیجه مثبت نداشته باشد اثرات منفی بیشتری بر رشد اقتصادی این کشور و شرکای تجاری آن گذاشته می شود."

با بیان این مقدمه اکنون به بررسی وضعیت بازارهای مختلف در روز گذشته می پردازیم. نخستین روز معاملاتی سال جدید میلادی روزی خوب برای بازارهای مالی بود. شاخص های مالی در بورس های بزرگ به ویژه آمریکا رشد کردند و در بورس آمریکا هر سه شاخص اصلی یعنی نزدک، استاندارد اند پورز و متوسط صنعتی داوجونز به رکوردهای جدید رسیدند.

اجرای سیاست‌های حمایتی جدید از سوی بانک مرکزی و دولت چین برای حمایت از اقتصاد این کشور و خوش‌بینی درباره کاهش تنش های تجاری بین چین و آمریکا سبب مثبت تر شدن جو بازارها و افق اقتصاد جهان شده است. روز چهارشنبه بانک مرکزی چین اعلام کرد سپرده قانونی بانک‌ها نزد این نهاد را کاهش می‌دهد. این هشتمین بار از اوایل سال ۲۰۱۸ است که چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی چین انجام می شود. هدف از این اقدام افزایش نقدینگی در دسترس شرکت ها و کمک به حفظ ثبات اقتصاد است.

عامل بعدی، خوشبینی درباره کاهش تعرفه هاست. ترامپ اعلام کرده پانزدهم ماه جاری میلادی فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا امضا خواهد شد و در آینده به پکن سفر خواهد کرد تا درباره فازهای بعدی توافق گفتگو کند. این ها خبرهای مثبت درباره موضوعاتی هستند که حدود ۲ سال است سبب نگرانی سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و مصرف کنندگان بوده است. در ماه های آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اهمیت بالاتری برای تمامی فعالان اقتصادی پیدا خواهد کرد اما فعلا سرمایه‌گذاران می‌توانند از وضعیت موجود لذت ببرند.

اما تحلیلگران معتقدند سرخوشی نباید توجه سرمایه‌گذاران را از واقعیت ها و احتمال ها منحرف کند. تمامی نهادهای تحلیلگر معتقدند توافقی که بین چین و آمریکا حاصل شده بسیار محدود است و حتی اگر به طور کامل اجرا شود تغییری در شرایط به وجود نخواهد آمد. در مجموع بر حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین و آمریکا تعرفه اعمال شده و طبق فاز نخست توافق تجاری قرار است تعرفه ها بر بخشی از کالاها کاهش یابد

این مسلماً یک دستاورد بزرگ و اثرگذار نیست. سال جاری میلادی سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و مصرف کنندگان همچنان رویکرد احتیاط آمیز خواهند داشت زیرا تقریبا درباره هیچ چیز قطعیت وجود ندارد. چین و آمریکا به مذاکرات خود برای حصول توافق های بعدی ادامه خواهند داد اما بعید است تا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا پیشرفت قابل ملاحظه در این مذاکرات حاصل شود. این در حالی است که اثرات منفی تعرفه همچنان افزایش می‌یابد.

عامل بعدی که سبب احتیاط می‌شود مشخص نبودن نتیجه تلاش‌ها برای جدایی برنامه‌ریزی‌شده انگلستان از اتحادیه اروپاست. نخست وزیر انگلستان تا پایان سال جاری باید با اتحادیه اروپا مذاکره کند تا وضعیت روابط تجاری دو طرف مشخص شود. این مذاکرات قطعا پر فراز و نشیب خواهد بود و ریسک جدایی بدون پیمان تجاری وجود دارد.

مذاکرات تجاری چین و آمریکا، افق روابط انگلستان و اتحادیه اروپا، سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ و اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مرکز توجه فعالان اقتصادی به ویژه سرمایه گذاران در بازارهای مالی قرار خواهد داشت.

اما امروز در خبرها به اقدام نیروهای آمریکا در حمله به خودروی حامل سردار سلیمانی و چند تن دیگر اشاره شده است. تیتر یک اغلب خبرگزاری ها به این حمله اختصاص یافته و تحلیلگران در حال ارزیابی اثرات این رویداد هستند. بازارهای مالی در آسیا امروز وضعیت خوبی نداشته اند و قیمت نفت 3.3 درصد و طلا 15 دلار بالا رفته است. اکنون تنش ها در خاورمیانه افزایش یافته و بسیاری از صاحبنظران معتقدند این آغاز یک مجموعه تنش های جدید در منطقه است که اثرات بزرگ بر اقتصاد جهان خواهد داشت. طی ساعات و روزهای آینده اخبار و تحولات در عراق اثرات گوناگون بر بازار نفت، طلا و شاخص های مالی خواهند داشت. امروز همچنین شاخص های مالی در بورس های اروپایی کاهش یافته اند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24