Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

خبرهای مثبت درباره افق بازارها این روزها کم نیست و برخی تحلیلگران هشدار می دهند که سرمایه گذاران نباید دچار هیجان شوند. در این میان بازار نفت داستانی خاص دارد. بنا بر گزارش های جدید، صندوق های ..

حرکت صندوق ها به سمت نفت؛ خبری در راه است؟

بورس24 : سال گذشته میلادی سالی بسیار جذاب برای بازار نفت بود: قیمت نفت آمریکا ۳۵ درصد افزایش یافت و تنها در سه ماهه پایانی سال قبل، قیمت این نوع نفت ۱۳ درصد رشد کرد. قیمت نفت برنت نیز سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافت. این رشد توجه نهادهای سرمایه‌گذاری را به خود جلب کرده است. سال گذشته بهترین سال از سال ۲۰۱۶ برای بازار این ماده خام بود.

اکنون سرمایه‌گذاران بسیار مایلند بدانند شرایط در سال جدید چگونه خواهد بود. در این میان صندوق های سرمایه گذاری بیش از دیگران نسبت به آینده خوشبین هستند و بر حجم سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه نفت افزوده اند. برای درک شرایط بازار در آینده لازم است بدانیم سال گذشته چه عواملی زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم کردند.

کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس اهمیت بالایی دارد. اوایل ماه گذشته میلادی اوپک و چند کشور دیگر که در برنامه کاهش عرضه حضور دارند تصمیم گرفتند از اول ماه جاری میلادی از عرضه نفت خود بیش از پیش بکاهند. برنامه کاهش 1.2 میلیون بشکه ای عرضه از اول سال گذشته اجرا شده و از اول ماه جاری میزان کاهش عرضه به 1.7 میلیون بشکه افزایش می یابد. از سوی دیگر عربستان ۴۰۰ هزار بشکه خارج از سهمیه کاهش از عرضه نفت خود می کاهد در نتیجه میزان کلی کاهش عرضه 2.1 میلیون بشکه است. در واقع طی سه ماهه کنونی عرضه به میزان یاد شده کاهش می یابد.

پس از تصمیم اوپک، بانک گلدمن ساکس پیش بینی خود از متوسط قیمت نفت در سال جاری را بالا برد. از دید این بانک متوسط قیمت نفت برنت و نفت آمریکا امسال به ترتیب ۶۳ دلار و 58.5 دلار خواهد بود. این دو رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی این بانک 3 دلار بالاتر است. تحولات ماه گذشته در بازار نفت بسیاری از کارشناسان را نسبت به افق بازار خوش‌بین تر کرده است.

در حوزه تقاضا باید گفت بهبود چشم انداز اقتصاد جهان عامل مهم حمایت کننده برای بازار نفت است. اکنون این انتظار وجود دارد که تنش های تجاری کاهش خواهد یافت و شرایط کلی اقتصاد جهان امسال بهتر از سال گذشته است. اینها واقعیت های مثبت برای بازار نفت هستند. در واقع شرایط کلی اقتصاد جهان بهتر به نظر می‌رسد و نیز در چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است رشد مصرف بیش از انتظار هاست. این یک واقعیت بسیار مهم محسوب می‌شود.

درباره متوسط قیمت ها در سال جاری دیدگاه یکسان نیست. رئیس بخش مواد خام بانک مریل لینچ می گوید: "متوسط قیمت هر بشکه نفت آمریکا سال آینده ۵۴ دلار است و رقم مربوط به نفت برنت 60 دلار خواهد بود. سیاست های حمایتی بانک مرکزی آمریکا، افزایش نرخ تورم در این کشور، بهبود شاخص های بنیادی اقتصاد جهان و کاهش ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته به ویژه آمریکا از قیمت نفت حمایت خواهد کرد. در سال جاری میلادی رشد تقاضای جهانی برای نفت بیش از سال قبل است."

اما باید به عواملی که ممکن است از رشد قیمت‌ها جلوگیری کنند نیز توجه کنیم. نخستین عامل با بیشترین تاثیر، به تعویق افتادن مذاکرات تجاری چین و آمریکاست. دو کشور به زودی فاز نخست توافق تجاری را امضا می‌کنند و قصد دارند به مذاکره بر سر دیگر موارد اختلاف ادامه دهند. یکی از عوامل مهم رشد قیمت نفت در چند هفته اخیر خوشبینی ها درباره رفع تنش های تجاری بوده اما اگر به هر دلیل مذاکره به تعویق افتد هیجان های کنونی کاهش خواهد یافت.

همچنین ممکن است فاز دوم توافق تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی پایان سال جاری به تعویق افتد. بویژه اگر اثرات تعرفه ها بر اقتصاد چین کمتر شود این کشور دلیلی برای عجله ندارد در حالی که ترامپ در آستانه انتخابات مایل است دستاوردی بزرگ برای ارائه به رای دهندگان داشته باشد.

دومین عامل، احتمال پایبند نبودن برخی از اعضای اوپک به برنامه کاهش عرضه نفت است. در گذشته عراق و نیجریه چنین رفتاری داشته اند و اگر این رفتار ادامه پیدا کند بازار با میزان بالاتری مازاد عرضه مواجه خواهد شد.

رشد بیشتر از انتظار عرضه نفت آمریکا و چند کشور دیگر سومین عامل فشار بر قیمت نفت است. در حال حاضر پیش بینی هایی درباره افزایش عرضه از سوی این کشورها مطرح است و تاثیر آن بر بازار گذاشته شده است اما اگر میزان افزایش قابل ملاحظه باشد قیمت نفت تحت تاثیر قرار می گیرد.

اوپک ماه مارس بار دیگر نشست خواهد داشت و در آن به بررسی شرایط بازار می‌پردازد. کارشناسان خوشبین می‌گویند واکنش اوپک پلاس به تحولات بازار نفت سبب می شود تعادل در بازار حفظ شود و نباید نگران سقوط قیمت‌ها بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24