Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

می توان گفت تغییرات ارزش دلار و دیگر ارزهای معتبر بر سبد دارایی تمامی سرمایه گذاران اثرات قابل ملاحظه دارد و پیش بینی تحولات در این بازارها به آنها کمک می کند تصمیم های بهتر ..

ضیافت ارزها؛ منو باز، گزینه های جذاب محدود!

بورس24 : شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از ۶ ارز معتبر نشان می دهد ابتدای سال جاری میلادی در محدوده ۹۷ واحد قرار داشت و اکنون که در پایان سال هستیم نیز رقم آن در همین سطح در نوسان است. البته چند ماه پیش یعنی قبل از اقدام بانک مرکزی آمریکا برای کاستن از نرخ های بهره، شاخص دلار در مسیر رشد حرکت می‌کرد و به بالاتر از ۹۹ رسید. در ۴ ماه اخیر بانک مرکزی آمریکا سه بار نرخ‌های بهره را پایین آورد و این اقدام در کنار بهتر شدن شرایط اقتصادی در منطقه یورو زمینه افت شاخص دلار را فراهم کرده است.

تغییرات ارزش دلار یک عامل بسیار مهم است که بر بورس آمریکا و قیمت مواد خام اثر می گذارد در نتیجه سرمایه‌گذاران مایلند مسیر حرکت آن را در سال جدید بدانند. برای پیش بینی افق ارزش دلار باید به عوامل متعددی که بر آن و ارزش ارزهای معتبر دیگر به ویژه یورو، پوند و ین اثر می‌گذارند توجه کرد. ابتدا به عواملی که بر ارزش دلار اثر می گذارند اشاره می‌کنیم.

سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا، وضعیت شاخص‌های اقتصادی این کشور، استیضاح ترامپ و از همه مهم تر روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا عوامل اصلی هستند که بر ارزش دلار اثر می‌گذارند.

سیاست های پولی

بانک مرکزی آمریکا در نیمه دوم سال جاری میلادی سه بار نرخ های بهره را پایین آورد و در نشست ماه جاری کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی، جروم پاول، رئیس این نهاد گفت قصد ندارد سال آینده این اقدام را تکرار کند. اما تاکید او بر آمادگی بانک مرکزی برای حمایت از اقتصاد سبب شده بسیاری از تحلیلگران به این نتیجه برسند که سال آینده نیز نرخ‌های بهره پایین آورده خواهد شد مگر آنکه نرخ تورم به سمت 3 درصد حرکت کند و نیز گزارش ها از شاخص های اقتصادی کاملا مثبت باشد. به این ترتیب فعلاً باور سرمایه گذاران این است که ارزش دلار تحت فشار قرار خواهد داشت.

وضعیت اقتصاد

در هفته های اخیر برخی شاخص‌های اقتصاد آمریکا در شرایط مثبت و برخی در وضعیت منفی بوده اند و به ویژه این باور وجود دارد که سال آینده نرخ رشد اقتصاد آمریکا پایین تر از امسال خواهد بود. نهادهای تحلیلگر در گزارش‌های خود به بالاتر بودن نرخ رشد اقتصاد جهان در سال آینده نسبت به امسال و پایین‌تر بودن نرخ رشد اقتصادی آمریکا در مقایسه با سال جاری اشاره کرده اند. البته باید دید شاخص اعتماد شرکت‌ها و مصرف کنندگان سال آینده چه تغییراتی می کند. اگر شرکت ها بر سرمایه‌گذاری و مصرف کنندگان بر مصرف خود بیفزایند شرایط بهتر خواهد بود. بهتر شدن شرایط اقتصادی بانک مرکزی را به فکر بالا بردن نرخ های بهره می اندازد و این عاملی برای رشد ارزش دلار است.

تنش های تجاری

سومین عامل، سرنوشت روابط تجاری چین و آمریکاست. امسال تنش های تجاری سبب ضعف در اقتصاد دو کشور شده است. فاز نخست توافق تجاری بین دو کشور به زودی به امضا ترامپ و رییس جمهوری چین می‌رسد اما بخش‌های مهم مذاکرات هنوز انجام نشده و به احتمال زیاد تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر سال آینده مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. فعلا نگاه بازارها مثبت است زیرا قرار است تعرفه‌ها به تدریج کاهش یابد اما هر تعویق در مذاکرات یا هر اقدام و توییت جنجال برانگیز ترامپ اثرات منفی بر سرمایه گذاران و مصرف کنندگان خواهد داشت. اگر مذاکرات تجاری با سرعت لازم انجام نشود به تدریج هیجان ها کاهش می یابد و ممکن است ضعف در شاخص های اقتصادی دو کشور ادامه یابد.

استیضاح ترامپ

در نهایت، استیضاح ترامپ عاملی برای اثرگذاری بر ارزش دلار است. اگرچه این رویداد سبب برکناری او نخواهد شد اما اثرات منفی در بر دارد.

در مجموع، بسیاری از کارشناسان معتقدند سال آینده شاخص دلار تحت فشار قرار خواهد داشت و عملکرد آن منفی است. بویژه اگر در اروپا به دلیل بهتر شدن وضعیت اقتصادی بانک های مرکزی نرخ های بهره را از حالت منفی به صفر یا بالاتر افزایش دهند افت شاخص دلار بیشتر خواهد بود. تحلیلگران بازار ارز معتقدند نوسان ارزش فرانک سوئیس، ین ژاپن و دلار کانادا سال آینده بزرگ نیست یعنی نوسان ها ۵ درصد مثبت یا منفی پیش بینی می شود.

و سوال دیگر این است که وضعیت ارزهای ملی در اقتصادهای نوظهور چگونه خواهد بود؟ این باور وجود دارد که ارزش روپیه اندونزی، باهت تایلند، روپیه هند، راند آفریقای جنوبی، پزو مکزیک و لیر ترکیه سال آینده رشد قابل ملاحظه خواهند داشت به ویژه در برابری یورو، ین، فرانک سوئیس و پوند انگلستان. البته ارزش آنها در برابر دلار هم بالا می رود. سرمایه‌گذاران در بازارهای ارز باید به این واقعیت توجه کنند که سال پیش رو از جهات مختلف سالی پر التهاب است و طبیعی است که نوسان ارزش ارزهای معتبر کم نخواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24