Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بهزاد گلگار خبره بازارهای مالی : در کل تا پایان سال جاری نرخ دلار پتانسیل کاهش هم دارد و دلیل این که یک ماه گذشته دلار افزایش ناگهانی داشته، اتفاق خاصی نبود. دلیلش این بود، ارز برخی از واردات هایی که انجام شده بود، یا می خواست انجام شود، یا سفارش داده شده بود، بر اساس تامین ارز وارد کننده یا متقاضی در نظر گرفته شده و باید از محل خرید دلار انجام می شد، همچنین با رسیدن به پایان سال میلادی ، باید تسویه حساب های ارزی انجام می شد...

پیش بینی وضعیت دلار تا پایان سال و ماه هایی از ٩٩

بورس24 : همه از دلار می‌گویند از تغییراتی که این کالای مصرفی در این چند ماهه گریبان همه را گرفت . طی ماه های گذشته شاهد بودیم که این کالای خارجی و تاثیرگذار با رشد فزاینده‌ای مواجه شد و بهترین پیامد و تاثیر آن در افزایش شاخص بورس تهران بود.

گرچه این افزایش به تبع در سایر صنایع موجب افزایش هزینه‌های مواد اولیه و در نهایت افزایش نرخ مواد مصرفی شد، با این حال انتظار نمی رود که حداقل تا دو ماه آینده با افزایش نرخ دلار مواجه شویم.

پیش بینی ها نشان داده که ادامه رشد نرخ ارز بستگی به تورم احتمالی سال آینده و شیب نرخ نقدینگی دارد. حال باید به انتظار بنشینیم که تورم سال آینده چگونه رقم خواهد خورد و رشد نقدینگی ما را به چه سمت و سویی هدایت می کند؟ هرچند این موضوع برای بیشتر اقشار متوسط جامعه یک کابوس است اما اهالی بازار سرمایه را به رشد شاخص امیدوار تر می کند. بهزاد گلکار ، مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه گذاری سامان و کارشناس ارشد بازار سرمایه پیش بینی کرده که در سال آینده همگام با رشدنرخ نقدینگی ، دلار را بدرقه خواهیم کرد.

با توجه به تحولات ماه های اخیر، به نظر شما نرخ دلار تا پایان سال چه روندی خواهد داشت؟

در مورد دلار در بهترین حالت می توانم بگویم: رشدی ندارد، یا در بدترین حالت می گویم، اگر هم داشته باشد، قابل توجه نیست. یک دلیل مهم هم دارد، نمی توان گفت کشش تقاضای کل در ایران نسبت به دلار کم شده است، یعنی هر چقدر تقاضای کل تغییر پیدا کند، موجب کاهش قیمت دلار خواهد بود. کاهش تقاضای کل به این معنی است که مصرف کالاهای خارجی کاهش پیدا کرده است. با نگاهی به سطح عمومی بازار ها می بینیم کم کم کالاهای خارجی جای خود را به کالاهای داخلی می دهند. در حال حاضر تقاضای دلار یک تقاضای کلی و بیشتر برای مواد غذایی و مواد دارویی و کالاهای اساسی و ضروری است.

به طور مثال در صنعت خودرو (که تقریبا واردات از بین رفته) است و شاید تا یک یا دو سال آینده واردات خودرویی وجود نداشته باشد. در پوشاک و کفش و سایر محصولات مشابه نیز به شدت واردات کاهش پیدا می کند.

دولت کسری بودجه دارد. به نظر شما با این وجود شاهد افزایش نرخ ارز نیستیم؟

باید ببینیم سال آینده آیا کسری بودجه دولت ، به تامین از محل مالیات های کل یا از محل بخشی از صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق برمی گردد ؟ و آیا این ها از آن محل قابل تامین است یا خیر؟ اگر از این محل ها قابل تامین نباشد و دولت سال آینده مجبور به چاپ پول شود، تورم ایجاد شده و باید آثارش را روی قیمت دلار تخلیه کند.

در غیر این صورت؟

اگر هم از محل رشد پایه پولی ، حجم نقدینگی تامین شود و تامین کسری بودجه ، از محل مالیات ها و اوراق قابل فروش به صندوق و صندوق توسعه ملی و سایر منابع دیده شود ، روی قیمت دلار تاثیر آنچنانی نخواهد گذاشت.

رشد نرخ دلار در یک ماه گذشته چه دلیلی داشته؟

در کل تا پایان سال جاری نرخ دلار پتانسیل کاهش هم دارد و دلیل این که یک ماه گذشته دلار افزایش ناگهانی داشته، اتفاق خاصی نبود. دلیلش این بود، ارز برخی از واردات هایی که انجام شده بود، یا می خواست انجام شود، یا سفارش داده شده بود، بر اساس تامین ارز وارد کننده یا متقاضی در نظر گرفته شده و باید از محل خرید دلار انجام می شد، همچنین با رسیدن به پایان سال میلادی ، باید تسویه حساب های ارزی انجام می شد.

از مالیات بر عایدی چه خبر؟مالیات بر عایدی در مجلس رای می آورد؟

در مورد موضوع مالیات بر عایدی که مطرح است، بحث مسکن نیامده ، اما عایدی های مختلف ، مانند سپرده ها، بازار سرمایه و غیره وجود دارد که من فکر نمی کنم ، قابل انجام باشد. چراکه باعث می شود، همین رونقی که بازار غیر مولد سرمایه (دارد) از بین برود و در کمیسیون های فرعی این مورد تصویب قرار نمی گیرد. زیرا این موضوع آثار منفی دارد.

نرخ بهره بانکی چه وضعیتی خواهد داشت؟

به نظر می رسد، سال آینده نرخ بهره ها تا حدودی افزایش پیدا کند. خود این موضوع به جذب پول در سیستم بانکی کمک می کند، به خاطر این که این نقدینگی که بیش از هزار میلیارد تومان است باید به نحوی جذب شود و یک بخش آن جذب اوراق و یک بخش جذب سپرده ها است.

می توانید بگویید با توجه به دلار 13 هزار تومانی، نرخ سال آینده چند درصد بالا می رود؟

حداکثر اول سال نسبت به آخر سال جدید، اگر نقدینگی 20 تا 25 درصد رشد پیدا کند، به همین اندازه رشد نرخ دلار خواهیم داشت. این موضوع هم که چه رابطه ای با هم دارند و چگونه محاسبه می شوند خیلی مفصل است.

یعنی ۲۵ درصد نهایتا؟

من فکر نمی کنم، خیلی تا آخر سال قیمت دلار تغییر پیدا کند. سال آینده هم قیمت دلار ، شاید به اندازه ای تغییر پیدا کند، که نقدینگی رشد داشته، یعنی میزان رشد نقدینگی باعث شود، که نرخ دلار ابتدای سال نسبت به دلار پایان سال در سال ۹۹ به همان اندازه و نه بیشتر رشد پیدا کند. گرچه نمی توان عدد مشخصی اعلام کرد، ولی نرخ دلار به اندازه ای رشد خواهد کرد که ابتدای سال نسبت به پایان سال آینده متناسب با رشد نقدینگی باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24