Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عملکرد مثبت بازارهای مالی ممکن است در چند هفته آینده معکوس شود و این تحول بر سبد دارایی سرمایه گذاران اثر خواهد داشت. سال جدید سالی بسیار خاص است و برای برنامه ریزی ..

چند نکته درباره افق یک ماهه، سه ماهه و دوازده ماهه بازار

بورس24 : شاخص های مالی در اغلب بورس های بزرگ جهان به ویژه بورس آمریکا سال جاری میلادی رشد چشمگیر داشته اند. سرمایه گذاران افزایش سود خود در سال جاری را جشن گرفته اند اما آنها باید برای فروش بخشی از سهام شان در آغاز سال ۲۰۲۰ آماده باشند. در حال حاضر موانع بزرگ در برابر تداوم رشد شاخص های مالی وجود ندارد اما در ماه آینده برخی فروش های وابسته به مالیات مشاهده خواهد شد و احتمال دارد شاخص‌ها اصلاح شوند.

از سوی دیگر تنظیم سبد دارایی برای سال جدید مستلزم تغییراتی در استراتژی سرمایه گذاری با در نظر گرفتن شرایط سال جدید است. البته با آنکه ماه آینده می‌تواند ماه اصلاح شاخص های مالی باشد اما تحلیلگران انتظار دارند عملکرد بازارها سال آینده مثبت باقی بماند. در سه ماهه کنونی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در بورس آمریکا رشد بیش از ۸ درصدی داشته و سال جاری رشد این شاخص 28.5 درصد بوده است. این بهترین عملکرد از سال ۲۰۱۳ است و اگر در روزهای باقی مانده تا پایان سال رشد شاخص یاد شده به بیش از 29 درصد برسد این رشد بزرگ ترین میزان سالانه از سال ۱۹۹۷ خواهد بود.

برخی تحلیلگران می‌گویند بعید است رشد شاخص ها در ۳ ماهه نخست سال آینده متوقف یا معکوس شود اما در هر حال عده ای از سرمایه‌گذاران ابتدای سال اقدام به شناسایی سود خواهند کرد. این اقدام ابتدای معاملات هر سال انجام می شود یعنی ماه ژانویه به طور سنتی ما اصلاح شاخص های مالی است. عملکرد بازارها در ۵ روز معاملاتی نخست سال آینده معیاری از رویکرد سرمایه‌گذاران است و در ۸۴ درصد موارد اگر این ۵ روز بازار رشد کند کل سال عملکرد بازار مثبت خواهد بود.

پدیده دیگری که در ماه ژانویه مشاهده می‌شود "بارومتر ژانویه" نامیده می شود به این معنا که اگر در ماه ژانویه بازار مثبت باشد کل سال نیز چنین خواهد بود. از سال ۱۹۵۰ تاکنون در ۷۵ درصد موارد چنین بوده است و تنها در ۹ سال این پدیده مشاهده نشده است. امسال عملکرد بازارها در ماه ژانویه مثبت بود و اگر در روزهای نخست سال آینده نیز چنین باشد جو بازار مثبت باقی خواهد ماند. البته این تنها یکی از معیارهای عملکرد بازارها در سال جدید است.

سرمایه گذاران می توانند روی سهامی که سال جاری عملکرد ضعیف داشتند تمرکز کنند زیرا این گروه از سهام سال آینده ظرفیت رشد دارند. یک عامل بسیار مهم که سال آینده بر بازارها اثر می گذارد کاهش تدریجی تعرفه هایی است که در جنگ تعرفه چین و آمریکا اعمال شده است. دو طرف بر سر برخی موضوعات به توافق رسیده اند و انتظار می‌رود مذاکرات بر سر موضوعات بعدی ادامه پیدا کند. با آنکه کسی فکر نمی‌کند سال آینده تمامی تعرفه ها از میان برود اما شاهد کاهش تدریجی آنها خواهیم بود و این یک خبر مثبت برای اقتصاد دو کشور و جهان است.

عامل بعدی که بر عملکرد بازارها اثر می‌گذارد انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکاست. انتظار می‌رود در سه ماهه نخست سال جدید شاخص های به اوج خود برسند اما پس از آن بی ثباتی حاصل از اثرات انتخابات مشاهده خواهد شد. موضوع استیضاح ترامپ و اقدامات او پس از ابقا در مسند خود جزء عوامل موثر بر بورس آمریکا هستند. سال آینده مانند سال سه سال اخیر باید منتظر شوک هایی باشیم که ترامپ به بازارها وارد می‌کند اما به احتمال زیاد او محتاطانه رفتار خواهد کرد زیرا تمایلی ندارد لطمه به بورس وارد شود.

عملکرد بورس های جهانی امسال عموماً مثبت بوده و ارزش آنها طی سال جاری میلادی با ۱۷ هزار میلیارد دلار افزایش به محدوده ۹۰ هزار میلیارد دلار رسیده است. اجرای سیاست‌های حمایتی فراگیر از سوی بانک های مرکزی و تحولات سیاسی، دو عامل رشد بورس ها هستند. در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته امسال نرخ های بهره به زیر صفر کاهش یافته و بانک مرکزی آمریکا در ماه های اخیر ۳ بار نرخ‌های بهره پایین آورده است. اخیرا همچنین چشم انداز تجارت جهانی بهتر شده است. در سه سال اخیر یعنی از زمان استقرار ترامپ در کاخ سفید و نیز تحت تاثیر بحران بر سر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، وضعیت تجارت جهانی چندان مطلوب نبوده است. در ماه جاری میلادی کنگره آمریکا پیمان جدید تجارت آزاد آمریکای شمالی را به تصویب رساند و به نظر می‌رسد چین و آمریکا به توافق تجاری دست پیدا خواهند کرد.

پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات پارلمانی انگلستان به بوریس جانسون نخست وزیر این کشور قدرت کافی برای مذاکره با اتحادیه اروپا می‌دهد و خطر یک جدایی بدون برنامه کاهش یافته است. البته بخشی بزرگ از رشد بورس های جهان در سال جاری حاصل رکوردشکنی های مکرر شاخص ها در بورس آمریکاست و این رشد فراگیر بوده است. سه شاخص بورس آمریکا یعنی متوسط صنعتی داوجونز، استاندارد اند پورز و راسل ۲۰۰۰ همگی رشد قابل ملاحظه داشته اند.

در مجموع انتظار می رود جو مثبت کنونی ادامه پیدا کند اما برخی عوامل سبب می شود گاه شاهد افت شاخص های مالی باشیم. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در سال جاری میلادی نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24