Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به پایان سال جاری میلادی رسیده ایم، سالی پر تنش و پرریسک. این هفته گزارش های متعدد از اقتصاد جهان منتشر نخواهد شد و چهارشنبه هفته آینده سال ٢٠٢٠ آغاز می شود. درباره عملکرد بازارها در سال آینده و ریسک هایی که ..

به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی است!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد اکثر بازارها مثبت بود و این در حالی است که روز چهارشنبه ترامپ از سوی مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شد. در هفته ای که گذشت به دلیل خوش‌بینی درباره پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا و نیز انتشار گزارش‌های مثبت از اقتصادهای بزرگ، شاهد رشد شاخص های مالی در بسیاری از بورس ها، افزایش قیمت نفت، رشد شاخص دلار و نوسان محدود قیمت فلزات پایه بودیم البته قیمت طلا نیز اندکی بالا رفت.

این هفته برخی بازارهای اروپایی روز سه شنبه و بازار آمریکا روز چهارشنبه به مناسبت کریسمس تعطیل است و هفته آینده سال جاری میلادی پایان می یابد. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می‌کنیم.

روز دوشنبه تغییرات سفارش کالاهای بادوام در آمریکا و تغییرات فروش مسکن جدید در این کشور اعلام خواهد شد. پس از یک سال و نیم تنش تجاری بین چین و آمریکا اکنون به نظر می رسد قدم هایی برای رفع تنش ها برداشته شده و سرمایه‌گذاران امیدوارند به تدریج تعرفه‌های کنونی حذف شود. این قدم نخست است اما حداقل این است که تعرفه جدید اعمال نمی‌شود و تعرفه‌های کنونی به شکل مرحله به مرحله از میان می‌رود. سرمایه‌گذاران معتقدند ترامپ بیش از گذشته در پی رسیدن به توافق تجاری با چین است و چین نیز مایل است شرایط بهتر شود. به این ترتیب عملکرد بورس‌ها در اقتصادهای بزرگ مثبت بوده و انتظار می‌رود این روند ادامه یابد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه بازارهای اروپایی به مناسبت کریسمس تعطیل هستند و در آمریکا تغییرات ذخیره نفت در هفته قبل اعلام می شود. عملکرد بازار نفت در هفته های اخیر مثبت بوده زیرا از یک سو جو حاکم بر اقتصاد جهان مثبت شده و از سوی دیگر به زودی عرضه نفت اوپک پلاس بیش از پیش کاهش خواهد یافت. البته سال آینده بر تولید نفت آمریکا و چند کشور دیگر افزوده می‌شود اما تعادل بین عرضه و تقاضا حفظ خواهد شد و این خبری مثبت است. نهادهای تحلیلگر پیش بینی های مختلف درباره متوسط قیمت نفت در سال آینده مطرح کرده اند اما اکثر آنها معتقدند وضعیت بازار مثبت خواهد بود. یک دلیل این دیدگاه آن است که رشد تقاضای جهانی برای نفت سال آینده بیشتر از امسال است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک سال اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه بازارهای آمریکا و کانادا تعطیل هستند و گزارشی از دیگر اقتصادهای بزرگ منتشر نخواهد شد. تحلیل‌گران معتقدند پیش‌بینی افق بازارهای ارز در سال آینده آسان نیست زیرا هنوز پرسش های مختلف درباره آینده مطرح است. برای مثال بانک‌های مرکزی بزرگ امسال سیاست‌های حمایتی گسترده اتخاذ کرده‌اند و قصد دارند مدتی صبر کنند تا اثرات این سیاست‌ها مشخص شود. از سوی دیگر اگر تنش های تجاری کاهش یابد احتمال آن که بانک مرکزی آمریکا مجبور شود نرخ‌های بهره را بالا ببرد وجود دارد. بانک مرکزی سوئد در نشست سیاست‌گذاری هفته پیش خود نرخ های بهره را از منفی به صفر بالا ببرد. بهبود شرایط زمینه را برای کاهش سیاست‌های حمایتی پولی بانک‌های مرکزی فراهم خواهد کرد. نکته دیگر این است که در انگلستان مذاکرات بوریس جانسون با اتحادیه اروپا بر سر پیمان تجاری به زودی آغاز می‌شود و انتظار می‌رود شرایط چندان آرام نباشد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل مشخص خواهد شد. در هفته های اخیر وضعیت شاخص‌های اقتصاد آمریکا مثبت بوده و شاخص دلار کمی رشد کرده اما قیمت طلا تحت تاثیر عوامل گوناگون هفته پیش بالا رفت. در نظرسنجی این هفته کیتکو سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند رشد قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد. امسال عملکرد بازار طلا مثبت بوده و قیمت ها حدود ۲۰۰ دلار افزایش یافته است. البته رشد قیمت پالادیوم بسیار چشمگیر بوده و اگر وضعیت اقتصاد جهان بهتر شود می‌توان روی تداوم رونق بازار این فلز گران‌بها حساب کرد زیرا تقاضا در حال افزایش است اما عرضه با محدودیت‌هایی مواجه است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه روزی آرام است و گزارش مهمی از اقتصادهای بزرگ منتشر نخواهد شد. هفته آینده نیز تعطیلی هایی وجود خواهد داشت و روز چهارشنبه سال 2020 آغاز می شود. نگاه کلی کارشناسان به افق اقتصاد جهان در سال آینده مثبت است اما این بدان معنا نیست که ریسک ها از میان رفته است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24