Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت سرمایه گذاری سپه یکی از بزرگترین شرکت های گروه سرمایه گذاری است که از حیث ارزش بازار رتبه سوم را در گروه خود در اختیار دارد. بررسی ها نشان می دهد وسپه از ابتدای سال به سهامداران خود بازدهی ٧٨ درصدی اهدا کرده است.

دلایلی که خرید «وسپه» را جذاب می کند...

بورس24 : شرکت سرمایه گذاری سپه یکی از بزرگترین شرکت های گروه سرمایه گذاری است که از حیث ارزش بازار رتبه سوم را در گروه خود در اختیار دارد. بررسی ها نشان می دهد وسپه از ابتدای سال به سهامداران خود بازدهی 78 درصدی اهدا کرده است.

بررسی سبد دارایی های بورسی سرمایه گذاری سپه (شامل سهام و حق تقدم حدود 50 شرکت) حکایت از سهم حدود 50 درصدی صنایع معدنی و فلزات اساسی در سبد دارایی های شرکت دارد که عمده آن به سهام دو شرکت گل گهر و چادرملو اختصاص یافته است. همچنین صنعت پتروشیمی نیز با سهم حدود 15 درصدی نقش پر رنگی در سبد دارایی های بورسی شرکت دارد. بر اساس قیمت های پایانی روز اول دی ماه ارزش روز سرمایه گذاری های شرکت 37،498 میلیارد ریال بوده و این رقم ارزش افزوده 26,816 میلیارد ریالی را برای دارایی های بورسی شرکت به دست می دهد.

بخش عمده دارایی های غیربورسی نیز به بهای تمام شده شرکت سرمایه گذاری مهر مربوط است که مالکیت 100 درصدی آن در اختیار وسپه بوده و بخش عمده دارایی های این شرکت در بورس پذیرفته شده است. با توجه به ارزش افزوده ایجاد شده و آخرین ارزش حقوق صاحبان سهام سرمایه گذاری مهر، ارزش روز برآوردی شرکت 608 میلیارد ریال است. با توجه به ارزش برآوردی برای سایر دارایی ها، می توان ارزش روز دارایی های غیربورسی وسپه را 647 میلیارد ریال تخمین زد.

شایان ذکر است ارزش دفتری زمین و ساختمان شرکت بر اساس صورت های مالی شش ماهه حدود 14 میلیارد ریال است که از برآورد قیمت روز و ارزش افزوده آن در محاسبات صرفنظر شده است.

با لحاظ نمودن ارزش افزوده سرمایه گذاری های بورسی و غیربورسی، آخرین حقوق صاحبان سهام و سودهای نقدی ناشی از فروش شرکت پس از تاریخ ترازنامه، خالص ارزش دارایی های شرکت رقمی معادل 39,868 میلیارد ریال و NAV هر سهم 5959 ریال می باشد. با توجه به قیمت 3938 ریالی هر سهم در پایان معاملات روز اول دی ماه، در حال حاضر سهام وسپه معادل 66 درصد NAV آن معامله می شود. این موضوع بیانگر آن است که قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری سپه پتانسیل رشد کوتاه مدتی را دارد.

از جنبه سود و زیانی، هر چند در زمان تالیف این نوشتار سود و زیان حاصل از معاملات آذر ماه و همچنین هزینه های شرکت در فصل پاییز منتشر نشده اما برآوردها نشان می دهد وسپه پتانسیل شناسایی سود حدود 70 تومانی را برای 12 ماهه منتهی به آذر ماه دارد. این رقم نشان دهنده رشد حدود 130 درصدی سود خالص شرکت نسبت به سال مالی قبل است. ترکیب دارایی های شرکت و سهم بالای صنایع پایه در سبد دارایی باعث شده تا بتوان گفت که سرمایه گذاری سپه بنیادی ترین سبد دارایی را در میان شرکت های سرمایه گذاری دارد. لذا با توجه به چشم انداز مثبت شرکت های سرمایه پذیر می توان این ادعا را داشت که جهش اتفاق افتاده در سودآوری شرکت در سال جاری به احتمال زیاد در سال های بعد نیز اتفاق خواهد افتاد. با این تفاسیر سهام وسپه نه تنها با دید کوتاه مدت بلکه با چشم انداز میان مدت و بلندمدت نیز برای سرمایه گذاری جذاب است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24