Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شرکت فولاد مبارکه با ارزش بازار حدود ۶٨ هزار میلیارد تومانی یکی از بزرگترین شرکت های بازار سرمایه است که در سال های اخیر همواره رقابت شانه به شانه ای با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بر سر تصاحب عنوان بزرگرین شرکت بازار داشته است. اما با وجود این بزرگی، سهامداران این شرکت توانسته اند از ابتدای سال جاری بازده حدود ۵٧ درصدی را به دست آوردند.

«فولاد» ؛ ارزان ترین سهم بازار!!

بورس24 : شرکت فولاد مبارکه با ارزش بازار حدود 68 هزار میلیارد تومانی یکی از بزرگترین شرکت های بازار سرمایه است که در سال های اخیر همواره رقابت شانه به شانه ای با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بر سر تصاحب عنوان بزرگرین شرکت بازار داشته است. اما با وجود این بزرگی، سهامداران این شرکت توانسته اند از ابتدای سال جاری بازده حدود 57 درصدی را به دست آوردند. این شرکت به تازگی، مجوز افزایش سرمایه حدود 60 درصدی از محل سود انباشته را از حسابرس خود اخذ کرده که در صورت تصویب نهایی، قیمت هر سهم تا حدود 320 تومان (با توجه به قیمت کنونی) کاهش پیدا کرده و موجبات رقیق و روان شدن معاملات را در سهام این شرکت فراهم می سازد.

اما در بعد عملیاتی، بررسی ها نشان می دهد عملیات فولاد مبارکه در سال های اخیر روند رشد فزاینده ای را طی کرده به گونه ای که درآمدهای عملیاتی شرکت سالانه به صورت میانگین حدود 50 درصد رشد داشته است. نکته قابل توجه در این زمینه آن که فولاد توانسته است همگام با افزایش رشد درآمدها، بهای تمام شده خود را نیز کنترل نماید. رشد حاشیه سود ناخالص شرکت در سال های اخیر گواهی واضح بر این مدعاست.

روند رشد درآمدهای عملیاتی شرکت در 8 ماهه نخست سال 98 نیز ادامه داشته است. گزارشات ماهانه نشان می دهد فولاد مبارکه از ابتدای سال تا پایان آبان ماه 26,600 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته؛ این در حالی است که درآمد عملیاتی فولاد در 12 ماهه 97 حدود 23,400 میلیارد تومان بوده است. در خصوص حاشیه سود ناخالص در هشت ماهه اطلاعی در دست نیست اما شرکت در گزارش شش ماهه حاشیه سود ناخالص حدود 52 درصدی را به ثبت رسانده است. پیش بینی می شود با وجود طرح های فراوان توسعه ای که در سال جاری و سال های بعد به بهره برداری می رسند، روند صعودی درآمدهای عملیاتی در آینده نیز تداوم داشته باشد.

بررسی گزارشات ماهانه حاکی از آن است که درآمدهای عملیاتی فولاد مبارکه در ماه های اخیر به دلیل کاهش نرخ فروش محصولات نزولی بوده است. بخشی از این کاهش به افت نسبی قیمت ارز مربوط می شود. اما توافق تجاری میان چین و امریکا خوشبینی ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی را افزایش داده و به تبع آن پیش بینی می شود قیمت جهانی کامودیتی ها از جمله فولاد افزایش یابد. این موضوعات در کنار رشد نرخ ارز باعث شده قیمت فروش محصولات شرکت در بورس کالا در هفته های اخیر با افزایش همراه شود. علاوه بر این شرکت می تواند از رشد اخیر قیمت ارز در جهت افزایش درآمدهای صادراتی خود بهره ببرد. (حدود 16 درصد از درآمدهای عملیاتی شرکت در شش ماهه از محل صادرات عاید شده است.)

در بخش بهای تمام شده، فولاد مبارکه به منظور کاهش ریسک خود در زمینه تامین مواد معدنی از جمله سنگ آهن و گندله فعالیت های خود را در سه شرکت فولاد سنگ مبارکه، سنگ و آهن فولاد سنگان و همچنین تامین مواد اولیه فولاد صبانور گسترش داده است. به علاوه شرکت در تلاش است درصد سهامداری مستقیم و غیرمستقیم خود در شرکت های معدنی گل گهر، چادرملو و گهر زمین افزایش دهد. لذا پیش بینی می شود شرکت در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی نداشته و روند افزایش حاشیه سود ناخالص (کاهش نسبی بهای تمام شده) در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد.

در بخش سرمایه گذاری ها، فولاد مبارکه بیش از 70 شرکت سرمایه پذیر در زیرمجموعه خود دارد که سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، فولاد هرمزگان و شرکت معدنی فولاد سنگان از مهم ترین آنها هستند. بررسی ها نشان می دهد فولاد مبارکه در سال 97 از محل سرمایه گذاری ها حدود 1500 میلیارد تومان سود شناسایی کرده و با توجه به جهش سودآوری در برخی از شرکت ها پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به حدود 2500 میلیارد تومان افزایش یابد. این در حالی است که فولاد مبارکه در اغلب شرکت های زیرمجموعه سیاست حداقل تقسیم سود را اجرا می کند. (بررسی شرکت های زیرمجموعه فولاد پذیرفته شده در بورس نشان از وجود تفاوت فاحش حدود 25 هزار میلیارد تومانی بین ارزش دفتری و ارزش بازار این شرکت ها دارد. به عنوان نمونه ارزش بازار سهم فولاد در دو شرکت فولاد امیرکبیر کاشان و فولاد هرمزگان به ترتیب حدود 7500 و 9600 میلیارد تومان است. این در حالی است که ارزش دفتری این شرکت ها در دفاتر فولاد مبارکه به ترتیب 122 و 1400 میلیارد تومان ثبت شده است.)

با این تفاسیر اعلام سود 130 تومانی برای هر سهم (با سرمایه فعلی) از سوی فولاد در پایان سال 98 به هیچ عنوان غافلگیر کننده و تعجب آور نیست. این موضوع به آن معناست که در حال حاضر فولاد مبارکه با نسبت P/E حدود 4 معامله می شود که این نسبت یکی از پایین ترین نسبت های P/E در میان تمامی شرکت های بازار است. به طور معمول شرکت هایی با چنین نسبتی معامله می شوند که سودی غیرتکرار شونده داشته و بازار به تداوم روند سودآوری آنها در سال های بعد امید نداشته باشد. حال آن که فولاد مبارکه سود خود را از محل عملیات شرکت اصلی و شرکت های زیرمجموعه شناسایی کرده و با توجه به طرح های توسعه ای پر تعداد، تداوم روند رشد سودآوری شرکت در سال های آینده بسیار محتمل است. لذا به اعتقاد بسیاری «فولاد حداقل دو واحد P/E از بازار طلب دارد.» با این وجود گزافه نیست بگوییم در حال حاضر فولاد ارزان ترین سهم بازار است که می تواند علاوه بر یک گزینه مناسب سرمایه گذاری برای صندوق ها و اشخاص حقوقی، گزینه ای ایده آل و مطمئن برای سرمایه گذاری اشخاص حقیقی با سطح ریسک گریزی بالا باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24