Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پیش بینی قدم های بعدی بازارها کاری دشوار اما ضروری است. فعلا حال بازار خوب است و سرمایه گذاران از اینکه شرایط واقعا در حال بهتر شدن است خوشحالند. اما تحلیلگران توصیه می کنند ..

برای شروع چرخه جدید در بازارها آماده باشید!

بورس24 : رفتار بازارها در دو روز پایانی هفته گذشته یعنی پس از استیضاح ترامپ نشان داد این رویداد بر بازارها و رفتار سرمایه‌گذاران اثر قابل ملاحظه نداشته است. در واقع نوسان شاخص های مالی در بورس های بزرگ عموما تحت تاثیر اخبار اقتصادی قرار داشت. اما علت چیست و در چه صورت تحولات سیاسی بر بازارها اثر خواهند گذاشت؟

در پاسخ به سوال نخست باید گفت سرمایه ‌گذاران معتقدند ترامپ برکنار نخواهد شد و روند استیضاح اثر منفی بر سیاست‌های پولی و مالی نمی‌گذارد. سرمایه‌گذاران بر تحولات مثبت اخیر از جمله پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا که سبب بهبود شرایط اقتصاد دو کشور و جهان و رشد بازدهی شرکت ها می شود تمرکز کرده اند. واقعیت این است که برای فعالان بازار اتهام های وارد شده به ترامپ از سوی مجلس نمایندگان آمریکا یعنی سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی در برابر تحقیقات کنگره مهم نیست.

اما در پاسخ به سوال دوم باید گفت اگر احتمال برکناری ترامپ افزایش یابد آنگاه بازارها واکنش نشان خواهند داد. برکنار شدن ترامپ به کاهش ارزش دلار و افزایش بی ثباتی در بازارهای مالی منجر می شود اما این تحولات نیز بزرگ و پایدار نخواهند بود زیرا مهمترین عامل، وضعیت اقتصاد آمریکا و جهان و جهت حرکت آن است.

به احتمال زیاد نشست مجلس سنا برای بررسی پرونده استیضاح ترامپ ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد. تا آن زمان اخبار مختلف از تلاش‌های دموکرات ها برای جمع‌آوری مدارک بیشتر و واکنش‌های ترامپ و جمهوری‌خواهان مهم خواهد بود اما سرمایه گذاران منتظر داده های اقتصادی جدید و گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی خواهند بود.

در ماه‌های آینده یک عامل دیگر که بر بازار اثر می گذارد نتیجه نظرسنجی ها درباره میزان محبوبیت ترامپ و رقیب دموکرات او است. در واقع سرمایه‌گذاران بیشتر به عوامل بلندمدت نظیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده توجه دارند تا استیضاح ترامپ. در سه سال اخیر که ترامپ در کاخ سفید مستقر بوده تصمیم های بسیار جنجال برانگیز گرفته از جمله جنگ تجاری با چین را آغاز کرده است اما مادام که احتمال برکنار شدن او کم است بازارها توجهی به اخبار سیاسی نمی کنند.

احتمال تداوم تنش ها بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر مسئله استیضاح وجود دارد اما آنچه برای سرمایه گذاران در بازارهای مالی مهم است وضعیت اقتصاد اقتصاد آمریکا و جهان است. در هفته های اخیر همزمان با انتشار اخبار مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا شاهد رشد شاخص های مالی در اکثر بورس های بزرگ بوده ایم و تحلیلگران پیش بینی کرده اند این روند سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد البته احتمالاً در نیمه نخست سال آینده شاهد تثبیت بازارها خواهیم بود.

داده های اخیر از بخش‌هایی نظیر تولید کارخانه ای که ضعف‌هایی در آنها مشاهده شده بود امیدبخش شده و انتظار می‌رود این روند مثبت ادامه پیدا کند. اگر شرایط بازارها این هفته مانند سه هفته اخیر باشد ماه جاری میلادی بهترین ماه دسامبر در ۹ سال اخیر و سه ماه کنونی بهترین فصل چهارم سال از سال ۲۰۱۳ خواهد بود. در سال جاری میلادی شاخص استاندارد و پورز 500 در بورس آمریکا 28.5 درصد رشد کرده است. در بورس های دیگر نیز شاخص ها اخیر عملکرد مثبت داشته اند و به دلیل مثبت بودن جو بازارها انتظار می رود شرایط مثبت باقی بماند. به نظر می رسد یک چرخه جدید در حال شکل گیری است: رونق، انتظار، تثبیت و رونق.

هفته پیش رو یک هفته نیمه تعطیل است زیرا به مناسبت کریسمس، بازارهای اروپایی روز سه شنبه و بازار آمریکا روز چهارشنبه تعطیل است. هفته بعد نیز وضعیت به همین شکل خواهد بود اما در روزهای غیر تعطیل داده های مهم منتشر می شود. اخبار سیاسی از جمله روند استیضاح ترامپ و جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نیز بر بازارها اثراتی خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24