Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران در معاملات چهارمین روز کاری هفته قوی‌تر از سطح انتظار ظاهر شد و شاخص‌های این بازار با ثبت یک رشد دیگر رکوردهای جدیدی را در واپسین روزهای فصل پائیز به ثبت رساندند تا کماکان تنور بازار سرمایه داغ‌تر از بازارهای موازی بماند. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته، بازار وزن بیشتری به اخبار سیاسی داده است اما به احتمال بالا در معاملات امروز بواسطه رشد بیش از ۴٠ هزار واحدی اخیر، فعالان بازار کمی احتیاط را چاشنی تصمیمات خود کنند. در واقع بازار از آغاز فصل زمستان، درگیر اخبار سیاسی می‌شود و از طرف دیگر ...

«توکیو بدون توقف !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات چهارمین روز کاری هفته با رشد نزدیک به 2.400 واحدی تا نزدیکی کانال 347 هزار واحدی پیشروی کرد. در شاخص هم‌وزن بازده قوی‌تری را شاهد بودیم، بطوریکه این دماسنج با رشد بیش از 1.600 واحدی به کانال 110 هزار واحدی راه یافت و رکورد جدیدی را از خود بر جای گذاشت. در شاخص فرابورس وضعیت مشابه با سایر شاخص‌ها بود. این دماسنج با رشد حدود 45 واحدی وارد کانال 4.500 واحدی گردید. بر اساس این گزارش، نمادهای معاملاتی فولاد با 256 واحد، اخابر با 251 واحد و فخاس با 200 واحد بیشترین تاثیر مثبت و 2 نماد رمپنا با 134 و پارسان با 80 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص گذاشتند.

بورس24 : بورس تهران در معاملات چهارمین روز کاری هفته قوی‌تر از سطح انتظار ظاهر شد و شاخص‌های این بازار با ثبت یک رشد دیگر رکوردهای جدیدی را در واپسین روزهای فصل پائیز به ثبت رساندند تا کماکان تنور بازار سرمایه داغ‌تر از بازارهای موازی بماند. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته، بازار وزن بیشتری به اخبار سیاسی داده است اما به احتمال بالا در معاملات امروز بواسطه رشد بیش از 40 هزار واحدی اخیر، فعالان بازار کمی احتیاط را چاشنی تصمیمات خود کنند. در واقع بازار از آغاز فصل زمستان، درگیر اخبار سیاسی می‌شود و از طرف دیگر شرکت‌ها گزارش عملکرد تولید و فروش آذر ماه را منتشر خواهند کرد. بنابراین عقب‌نشینی یک روزه بازار دور از ذهن نیست؛ هر چند که از یک طرف دلار مجددا به کانال 13 هزار تومانی بازگشته و از طرف دیگر نقدینگی خوبی وارد بازار شده است. بنابراین پیش‌بینی بازار امروز چندان قابل اتکا نخواهد بود و ممکن است آخرین چهارشنبه فصل پائیز برای فعالان بازار شیرین و همراه با ثبت رکوردهای جدید باشد !!

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها ، بازار و منحنی ارزش معاملات :

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی + آخرین وضعیت بازارهای جهانی :

* وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به صدور کک نفتی و الکترود گرافیتی به ایران هشدار داد. در این بیانیه که غروب دوشنبه 25 آذر به وقت واشنگتن منتشر شد، فروش و انتقال این دو ماده به ایران، که از مواد مورد نیاز برای صنعت فولاد است، مشمول تحریم‌های آمریکا عنوان شده است. این بیانیه افزوده است: «از آنجا که ایران درآمد خود را صرف پیشبرد برنامه های بدخواهانه خود در منطقه می کند، ایالات متحده برای قطع درآمد ایران از صنعت فولاد اقدام جدی کرده است.» وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه هشدار داده است که صادرات الکترود گرافیتی و کک نفتی به ایران خطر پیامدهای قابل ملاحظه‌ای برای افراد و شرکت‌های درگیر این صادرات، دارد؛ نه تنها برای فروشندگان و صادرکنندگان، بلکه برای مقام‌های بندر، شرکت های کشتیرانی و صاحبان کشتی‌ها.

* رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که رهبری اجازه دادند تا در بودجه سال آینده به جای تخصیص 36 درصد از سهم فروش نفت به صندوق توسعه ملی 20 درصد به آنجا رفته و 16 درصد در اختیار دولت قرار گیرد. عادل آذر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و ارائه‌ گزارش وضعیت بودجه شرکت‌های دولتی در سال 1399 بیان کرد: براساس قانون، دولت موظف شد در سال جاری 12 درصد از سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت را در حسابی فریز کند و اگر قصد برداشت از آن را دارند با اجازه رهبری این اقدام صورت گیرد و بدهی دولت محسوب شود. وی در ادامه اظهار کرد: در سال آینده سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت به 16 درصد افزایش می‌یابد، اما دولت به صورت درآمد خود به آن نگاه کرده و خود را مالک آن دانسته است که باید در این زمینه بازنگری شود. لاریجانی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر درآمد حاصل از صادرات بنزین و فرآورده‌های نفتی باید در قالب درآمد عمومی کشور محسوب شود و نباید برای سازمان هدفمندسازی تخصیص یابد.

* حسین زاده بحرینی، رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس طرح بانکداری اسلامی جدید شورای پول و اعتبار منحل می‌شود و جای آن را هیات عالی بانک مرکزی 9 عضوه می‌گیرد که 6 عضو غیراجرایی و 3 عضو اجرایی شامل رییس کل، معاون نظارتی رییس کل و قائم مقام رییس کل دارد. دوره فعالیت این‌ اعضا 6 سال است و هر دو سال دو نفرشان تغییر می‌کند که منصوب رییس‌جمهور هستند و رییس‌جمهوری که فردا انتخاب شود مجبور است با این‌ها کار کند زیرا مهم‌ترین عامل در ثبات اقتصاد یک کشور ثبات در سیاست‌های یک کشور است.

* در بازارهای جهانی ، قیمت نفت افزایش یافت اما فلزات رنگین بدون تغییر باقی ماندند. بر اساس این گزارش هر بشکه نفت برنت دریای شمال در سطوح 65 دلار و 75 سنتی و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت های 60 دلار و 45 سنتی معامله می شوند. در فلزات اساسی هم وضعیت به همین شکل بود، بطوریکه فلزاتی نظیر مس، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در قیمت های 6.165 – 1.890 – 2.290 و 1.770 دلاری قرار گرفتند.

4) بررسی صنایع :

* در گروه ساختمانی بازی‌ نوسان جالبی شکل گرفته است. البته برخی از نمادها جذابیت چندانی برای خرید ندارند اما بحث ما درخصوص سهم‌هایی است که به لحاظ دارایی شرایط مناسب‌تری دارند. به عنوان مثال، ثمسکن تحت تاثیر رشد زیر مجموعه‌ها مورد توجه قرار گرفته و در گام اول هدف 250 تومانی را دنبال می‌کند. البته ثپردیس (زیر مجموعه ثمسکن) در حرکت‌ها شارپ‌تر عمل می‌کند. این سهم درون یک کانال صعودی در نوسان بوده و انتظار می‌رود به مرور به سمت قیمت‌های 500 تومانی حرکت نماید. اما در سوی دیگر ثفارس را داریم. اتمام مهلت پذیره‌نویسی حق تقدم‌ها از یکسو و از سوی دیگر وضعیت بنیادی مناسب موجب شده تا این سهم با عبور از سقف تاریخی 300 تومانی، در مسیر کانال 400 تومانی قرار بگیرد. و در نهایت اشاره به ثشاهد داشته باشیم. سهمی که این روزها پر حجم معامله می‌شود. ثشاهد اهداف قیمتی 400 تومانی را دنبال می‌کند.

* در گروه فولادی، روند معاملات سر و شکل بهتری گرفته است. در این گروه برخی تاکید به روی فولاژ دارند. این شرکت قادر به تحقق سود 120 – 130 تومانی (باتوجه به عملکرد تولید و فروش 8 ماهه) می‌باشد. محدوده 800 تومانی برابر با سقف قبلی، مهمترین مقاومت سهم خواهد بود. اما ذوب‌آهن هم در قیمت‌های 200 تومانی گزینه بدی برای نوسان‌گیری نیست. این سهم کشش رشد تا قیمت‌های 250 – 260 تومانی را دارد. و در نهایت اشاره‌ای به فولاد کاوه داشته باشیم. سهم خوش‌نوسانی که این روزها درون یک کانال صعودی کف‌ها و سقف‌های بالاتری می‌سازد. برای کاوه رشد تا قیمت‌های 640 تومانی را متصوریم. نکته مهم اینکه قیمت فولاد در بازارهای جهانی روند صعودی خوبی گرفته است. گفته می‌شود قیمت ورق سرد 7% ، اسلب 4% و میلگرد 3.5% رشد داشته‌اند. این نرخ‌ها مرجع تعیین قیمت بورس کالای ایران است و لذا انتظار بهبود قیمت‌های فولاد در بازار ایران وجود دارد.

* در گروه سنگ‌آهن، خبر افزایش سرمایه 37 درصدی (از 40.300 به 55.300 میلیارد ریال) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته در نماد ومعادن را داشتیم. البته بازار واکنشی نشان نداد. این افزایش سرمایه به منظور شرکت در افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه و جبران مخارج سرمایه‌ای صورت می‌گیرد. ومعادن مدتی است که در باند 420 – 520 تومانی نوسان می‌کند. با توجه به رشد زیر مجموعه‌ها، می‌توان بهبود معاملات در روند سهم را انتظار داشت. البته بواسطه افزایش سرمایه، روند حرکتی سهم کُند خواهد بود. شاید خرید وامید با nav حدود 50 درصدی در این نقاط استراتژی جالب‌تری باشد. در این گروه کگل هم گزینه مناسبی است. این سهم در حال خروج از الگوی مثلث استراحتی می‌باشد. کگل شایسته یک رشد 20 درصدی تا پایان سال خواهد بود. خصوصاکه قیمت فولاد و سنگ‌آهن هم در بازارهای جهانی افزایشی بوده است.

* اما شکل‌گیری نخستین فاز توافق میان آمریکا و چین، افت قیمت متانول متوقف شده و اوره نیز در معاملات فیوچرز با رشد 5 – 6 درصدی روبرو شده است. این اتفاق (به شرط ثبات) در کنار رشد اخیر دلار، تاثیر مثبتی بر فروش 3 ماه پایانی سال شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی خراسان، شیراز، پردیس و کرمانشاه خواهد گذاشت. به لحاظ تکنیکی، کرمانشاه در قیمت‌های فعلی با رعایت حد ضرر 860 تومانی و حد سود 1.200 تومانی ریسک به ریوارد معقولی دارد. خراسان طی 3 ماه اخیر در باند 1.800 – 2.060 تومانی در نوسان بوده و الگوی پرچم تشکیل داده است. خروج از فضای نوسانی مذکور زمینه‌ساز پیشروی سهم تا قیمت‌های 2.500 تومانی خواهد شد. در این گروه پارسان و پترول هم شرایط مناسبی برای رشد قیمت دارند.

* در سایر صنایع و تک سهم‌ها، حکشتی بالاخره لنگر خود را جمع کرد و با افزایش تقاضا به مرز قیمت‌های 700 تومانی رسید. در گروه لیزینگ، معاملات دو طرفه در ولساپا و در ادامه تشکیل صف خرید در این نماد را داشتیم. ولساپا میل به ورود به کانال 300 تومانی دارد. در گروه سیمانی رالی صعودی قدرتمندی شکل گرفته است. جدی شدن بحث افزایش نرخ سیمان و تحرکات برخی از حقوقی‌ها موجب سقف‌شکنی و رشد سهام این گروه شده است. در بین سیمانی‌ها 2 شرکت سیمان خوزستان و ارومیه از نظر بنیادی وضعیت بسیار خوبی دارند. و در نهایت اشاره‌ای به وبیمه داشته باشیم. این سهم به لحاظ تکنیکی شرایط خوبی دارد و انتظار می‌رود به مرور شاهد پیشروی سهم تا قیمت‌های 800 تومانی باشیم.

5) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) علی صحرایی درباره برنامه‌های بورس تهران برای عرضه اولیه سهام شرکت‌ها و تکلیف پذیرش شستا گفت: جلسه هیات پذیرش امروز برگزار می‌شود و در صورت احزار شرایط و تکمیل مدارک در فهرست شرکت‌های بورسی درج خواهد شد. وی درخصوص زمان عرضه اولیه این شرکت گفت: به دلیل خاص و ویژه بودن شستا و حضور چند هلدینگ و چندین زیرمجموعه در این ابر هلدینگ، احزار شفافیت کامل، سرعت در رویه گزارشگری و رفع همه ابهامات احتمالی، مهمترین نکاتی است که باید تامین شود. بنابراین هر چند یکی از برنامه‌های سال جاری، عرضه این هلدینگ بزرگ است اما باید منتظر طی شدن فرایند قانونی و تکمیل مدارک بود. صحرایی در مورد دیگر شرکت‌های آماده عرضه اولیه گفت: سرمایه‌گذاری کوثر (وابسته به بنیاد شهید) بعد از ثبت نزد اداره نهادهای مالی سازمان بورس و درج نماد، آماده کشف قیمت می‌شود. دو شرکت شوینده پدیده شیمی غرب و غذایی کوروش نیز (از زیر مجموعه‌های گلرنگ) در مراحل نهایی هستند و با تکمیل مدارک و درج نماد، در ماه‌های آینده عرضه اولیه می‌شوند. وی همچنین از منتفی شدن پذیرش و عرضه اولیه آسیا تک به دلیل عدم پیگیری سهامداران عمده خبر داد که از مهر 96 در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شده بود.

ب) وبانک در نظر دارد کل سهام خود (یک میلیارد و 277 میلیون سهم معادل 34%) در بترانس (ایران ترانسفو) را به قیمت 14.158 ریال بصورت یکجاونقد در تاریخ 24 دی ماه (همزمان با پکرمان) به فروش برساند. روز گذشته هم اشاره شد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال از این دست آگهی‌ها زیاد خواهیم داشت ! اما سنگ بزرگ علامت نزدن است چراکه شرکت توقع دارد خریدار 18.000 میلیارد ریال پول نقد در جیب داشته باشد ! بازار سابقه این دست آگهی‌ها را دارد و طبق روال عادی به نظر اتفاقی در دی ماه رخ نخواهد داد. البته چنانچه برای هر دو بلوک مشتری نقد و پولدار وجود داشته باشد، وبانک به ازای هر سهم 1.400 – 1.500 ریال سود شناسایی خواهد کرد.

6) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24