Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در چند هفته اخیر عملکرد بازار فلزات پایه عموما مثبت بوده و بویژه قیمت مس رشد چشمگیر داشته است. سرمایه گذاران نسبت به آینده امیدوار شده اند اما به نظر می رسد بخشی از این امیدواری منطقی نیست. در سال آینده میلادی ..

احتیاط فعالان بازار فلزات پایه؛ حق با کیست؟

بورس24 : در چند هفته اخیر شاهد رشد نسبی قیمت برخی فلزات پایه بوده ایم و به ویژه قیمت مس رشد چشمگیر داشته است. همزمان، شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا رشد کرده اند و شاخص بی‌ثباتی بازارهای مالی کاهش یافته است. در ایالات متحده شاخص های مالی به رکوردهای جدید دست یافته اند.

این تحولات مثبت حاصل اخبار امیدوارکننده درباره مذاکرات تجاری چین و آمریکاست. هفته قبل اعلام شد چین و آمریکا بر سر محتوای پیمان تجاری اخیر توافق کرده اند و فعلاً قرار است چین میزان بالاتری از محصولات کشاورزی از آمریکا بخرد و در مقابل، برخی تعرفه های اعمال شده بر کالاهای چینی کاهش یابد.

از دید فعالان بازارهای مالی و مواد خام، این یک تحول مثبت است و می‌تواند زمینه را برای رفع اختلافات در آینده فراهم کند. رونق در بازار فلزات پایه تنها حاصل یک عامل نیست اما فعلاً مهم ترین عامل رشد قیمت‌ها خوش‌بینی درباره افق روابط تجاری چین و آمریکاست. البته هفته گذشته همچنین چند گزارش مثبت از اقتصاد چین منتشر شد که بر بازار فلزات پایه اثرات مثبت داشت.

حال عده ای از کارشناسان پرسش‌هایی درباره میزان اثربخشی توافق جدید تجاری بین چین و آمریکا مطرح کرده‌اند و معتقدند این توافق به برقراری توازن در روابط تجاری دو کشور و رفع تنش ها منجر نخواهد شد. مازاد تجاری چین در معاملات با آمریکا در 10 ماه نخست سال جاری میلادی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار بوده و ۴۰ درصد کل کسری تجاری آمریکا را تشکیل می دهد. در همین مدت چین از صادرات آمریکا به این کشور حدود ۱۵ درصد کاسته و آن را به ۸۸ میلیارد دلار رسانده است و در مقابل، صادرات چین به آمریکا ۳۸۲ میلیارد دلار بوده است.

گزارش ها نشان می دهد چین وعده داده طی دو سال آینده میزان خرید کالا و خدمات از آمریکا را ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. اگر این تمام چیزی است که پکن وعده داده است، آنگاه برای کاهش کسری تجاری آمریکا با چین، صادرات چین به آمریکا باید نسبت به رقم کنونی یعنی ۴۶۲ میلیارد دلار به نصف کاهش یابد.

واقعیت تلخ این است که آمریکا در آینده نیز همچنان شاهد انتقال ثروت و فناوری خود به چین خواهد بود زیرا آمریکا بدهی خارجی رو به رشد دارد که در دفاتر چین به عنوان دارایی های خارجی ثبت شده است. از سوی دیگر، مسائل مهم از جمله رعایت حقوق معنوی دارایی ها، انتقال اجباری فناوری به چین، یارانه های غیرقانونی دولت چین به صنایع خود و دخالت پکن در نرخ برابری یوآن با دلار همچنان لاینحل باقی مانده است.

تردیدی وجود ندارد که رفع این اختلافات زمانی بسیار طولانی نیاز دارد. هنوز جزئیات توافق اول مشخص نیست و نیز درباره میزان پایبندی چین به این توافق قطعیتی وجود ندارد. از سوی دیگر دیدگاه اکثر نهادهای تحلیلگر این است که سال آینده وضعیت اقتصاد جهان و چین بهتر از امسال نخواهد بود و نرخ رشد اقتصادی چین به زیر شش درصد کاهش خواهد یافت.

در این شرایط طبیعی است که اخبار مثبت اخیر از توافق تجاری آمریکا و چین اثرات مثبت قابل ملاحظه بر بازار فلزات پایه نداشته است. با آنکه دولت و بانک مرکزی چین در حال اجرای سیاست‌های حمایتی مختلف برای حفظ ثبات اقتصادی این کشور هستند اما هدف آنها بالا بردن نرخ رشد نیست بلکه مایلند کاهش نرخ رشد به شکل کنترل شده صورت گیرد. بدین ترتیب در خوشبینانه‌ترین حالت تقاضا برای فلزات پایه سال آینده رشدی محدود خواهد داشت و نمی توان انتظار داشت قیمت ها به سطوح بسیار بالا برسد. البته اگر عواملی نظیر اختلال در عرضه پدیدار شود یا شاخص دلار کاهش یابد افزایش قیمت‌ها بیشتر خواهد بود. بعید نیست شاخص دلار کاهش یابد زیرا سال آینده وضعیت اقتصاد منطقه یورو بهتر از امسال خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

فعالان بازار فلزات پایه مایلند قبل از حضور فعال تر در بازار شاهد رویدادهای مثبت و پایدار باشند. توییت های ترامپ و اخبار ضدونقیض درباره توافق تجاری بین چین و آمریکا برای آنها کافی نیست. در ماه های آینده اثرات سیاست های حمایتی بانک های مرکزی بزرگ نمایان خواهد شد و برخی نهادهای تحلیلگر انتظار دارند رشد اقتصاد جهان به ارقام بالاتر از امسال برسد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24