Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذارانی که با بی پروایی در حال تزریق نقدینگی به بازار هستند به هشدارهایی که در باره وجود ریسک های مختلف مطرح شده بی توجه هستند و گویی تمایلی به شنیدن ندارند. تحلیلگران بانک یو بی اس برآوردی نگران کننده از اثرات ..

وقتی از ریسک ها می گویند اما کسی نمی شنود!

بورس24 : به نظر می‌رسد بورس های بزرگ جهان به ویژه بورس آمریکا همانطور به پایان سال جاری میلادی نزدیک می شوند که این سال را آغاز کردند یعنی بسیار حساس نسبت به اخبار مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا. البته ترامپ صرفاً با چین وارد جنگ تعرفه‌ای نشده است. او بر کالاهای مختلف چند کشور دیگر نیز تعرفه اعمال کرده اما از آنجا که چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است تنش‌ها بین آمریکا و این کشور اثرات بسیار بزرگتر بر بازارهای مالی دارد.

هفته پیش یعنی هفته نخست ماه جاری میلادی بازارهای مالی تحت تاثیر منفی اظهارنظرهای ترامپ و چند تن از اعضای دولت آمریکا بودند. آنها گفتند توافق بر سر اختلافات تجاری در آینده نزدیک حاصل نخواهد شد. البته داده‌ها از آمریکا نیز بر عملکرد بازارها اثر می‌گذارد. پایان هفته گذشته گزارش مثبت از بازار کار آمریکا سبب رشد شاخص های مالی شد اما عملکرد هفتگی بازار چندان مثبت نبود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز 500 در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

این هفته نوسان شاخص های مالی بزرگ تر خواهد بود زیرا طبق اعلام قبلی آمریکا، اگر تا پانزدهم ماه جاری یعنی یکشنبه هفته آینده توافق تجاری بین چین و این کشور حاصل نشود بر باقی کالاهای صادراتی چین به آمریکا تعرفه اعمال می شود. البته عده‌ای از کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاران نسبت به بهتر شدن شرایط اقتصاد جهان در سال آینده خوشبین هستند و به تعویق افتادن توافق تجاری سبب سقوط شاخص های مالی نخواهد شد.

یک موضوع مهم دیگر تنش های تجاری بین آمریکا و دیگر کشورهاست. برای مثال هنوز پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی تصویب نشده است، احتمال اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر خودروهای صادراتی اروپا وجود دارد و ترامپ بر فولاد صادراتی برزیل و آرژانتین تعرفه اعمال کرده است. از قبل چند مورد تعرفه بر کالاهای دیگر اعمال شده بود.

پیش‌بینی‌ها درباره حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا به ثبت رکوردهای جدید برای شاخص های مالی در بورس آمریکا منجر شده است. شاخص استاندارد اند پورز در سال جاری تاکنون ۲۰ درصد رشد کرده است اما مشکل اصلی ابهام درباره آینده است که سبب نگرانی و احتیاط مصرف کنندگان و شرکت‌ها شده است. آنها مصرف و سرمایه‌گذاری را به تعویق انداخته اند و این به معنای کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکاست. مصرف 70 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می دهد. به رغم هشدارهایی که از سوی کارشناسان درباره اثرگذاری ریسک ها مطرح شده سرمایه گذاران در بازار حضوری فعال دارند و این یک خطر است.

تعرفه‌ای که پانزدهم ماه جاری میلادی بر ۱۵۶ میلیارد دلار کالای صادراتی چین و آمریکا اعمال می‌شود عمدتاً شامل کالاهای مصرفی نظیر گوشی تلفن، لپ تاپ، اسباب بازی و لباس است. اقتصاددان های بانک یو بی اس معتقدند این تعرفه‌ها نرخ رشد اقتصاد آمریکا را طی سال آینده در هر فصل 0.1 تا 0.2 درصد پایین خواهد آورد. از دید این کارشناسان، سال آینده متوسط نرخ رشد اقتصاد آمریکا 1.1 درصد خواهد بود. البته پیش بینی دیگر نهادهای تحلیلگر درباره نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال آینده، خوشبینانه تر است. پیش بینی شده اثرات منفی تعرفه‌ها عمدتا در نیمه نخست سال آینده بر اقتصاد آمریکا گذاشته خواهد شد.

نکته نگران کننده دیگر این است که احتمال دارد تنش ها در روابط چین و آمریکا به حوزه‌های دیگر گسترش پیدا کند. هم اکنون نیز تنش های سیاسی بین دو کشور وجود دارد در نتیجه روابط دو کشور ممکن است سردتر شود. اگر اوایل سال آینده میلادی توافق محدود کنونی به امضا نرسد بازارهای مالی تحت تأثیر منفی این تنش‌ها قرار خواهند گرفتند.

در سه هفته آینده یعنی تا پایان سال جاری میلادی، غیر از داده ها از اقتصاد چین و آمریکا، نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا و اخبار مربوط به مذاکرات تجاری دو کشور بیشترین اثر را بر بازارهای مالی خواهند داشت. بعید است در نشست بانک مرکزی آمریکا تغییری در نرخ های بهره ایجاد شود. این نهاد مدتی منتظر خواهد بود تا وضعیت اقتصاد و اثرات سه بار کاهش نرخ های بهره نمایان شود.

در زیر تغییرات شاخص ترکیبی شانگهای در بورس چین در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

در هفته های اخیر نشانه های ضعف در اقتصاد چین و آمریکا وجود داشته و هر چه توافق تجاری بیشتر به تعویق افتد این ضعف بیشتر خواهد شد. کاهش صادرات چین یا افت شاخص اعتماد مصرف کنندگان در آمریکا نشانه هایی از اثرگذاری تنش های تجاری هستند. فعلا سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه رویکرد انتظار در پیش گرفته اند زیرا ابهام ها بسیار متعدد هستند. واکنش بازار فلزات پایه به ریسک ها محتاطانه تر است بدین معنا که شاهد نوسان قیمت ها در سطوح پایین تر هستیم. اما در بازار طلا امیدواری به بهبود شرایط اقتصاد جهان به کاهش قیمت ها منجر شده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24