Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران علیرغم اندازه کوچک نسبت به سایر شرکت های گروه صنایع شیمیایی ، یکی از مورد توجه ترین شرکت های این گروه در بازار سرمایه به ویژه در میان سهامداران حقیقی است. این شرکت در روز های اخیر افزایش سرمایه ٧۴ درصدی از محل انباشته را به تصویب رسانده تا علاوه بر رقیق سازی قیمت، ساختار مالی خود را نیز اصلاح نماید...

پیش بینی وضعیت «شیران» بعد از افزایش سرمایه ؛ ١۵٠٠ تومان!؟

بورس24 : سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران علیرغم اندازه کوچک نسبت به سایر شرکت های گروه صنایع شیمیایی ، یکی از مورد توجه ترین شرکت های این گروه در بازار سرمایه به ویژه در میان سهامداران حقیقی است. این شرکت در روز های اخیر افزایش سرمایه 74 درصدی از محل انباشته را به تصویب رسانده تا علاوه بر رقیق سازی قیمت، ساختار مالی خود را نیز اصلاح نماید. با توجه به آن که قیمت بسته شدن نماد 1463 تومان بوده بر مبنای تئوریک قیمت بازگشایی حدود 840 تومان خواهد بود اما پیش بینی می شود قیمت بازگشایی سهم بر اساس عرضه و تقاضا بالاتر از قیمت تئوریک باشد.

در فرایند عملیاتی شرکت، بنزن به آلکیل بنزن (LAB) و مشتقات آن تبدیل شده و به عنوان مواد اولیه محصولات شوینده به شرکت های تولید کننده این محصولات فروخته می شود. حدود 80 درصد از LAB مورد نیاز شرکت های تولید مواد شوینده در کشور توسط شیران تولید می شود و شرکت بخشی از محصولات خود را نیز صادر می کند.

با توجه به آن که سال مالی شرکت در پایان آذر ماه پایان می یابد، میزان فروش که در فصل تابستان (سه ماهه سوم سال مالی) با کاهش همراه شده بوده بار دیگر در مهر و آبان ماه اوج گرفته به گونه ای که از میانگین 9 ماهه قبل آن نیز بالاتر رفته است. پیش بینی می شود در ماه های آینده با نزدیک شدن به فصل زمستان، رشد تقاضا برای محصولات شوینده و به تبع آن رشد تقاضا برای مواد اولیه آن از سوی تولید کننده ها افزایش داشته و این موضوع رشد مقداری فروش به ویژه در حوزه فروش داخلی را برای شیران به همراه آورد. در حوزه فروش خارجی نیز درصورتی که بتواند شرکت میزان صادرات خود را به سطح میزان صادرات زمستان 97 برساند ثبت فروش 25 هزار تن فروش در هر ماه دور ذهن نیست.

روند درآمدهای فروش شرکت نیز تا حدود بسیار زیادی با روند تغییرات میزان فروش شرکت منطبق است به گونه ای که در ماه های اخیر با رشد همراه شده و در مهر ماه رکورد فروش ماه های قبل را شکسته است.

در بخش نرخ ها نیز، میانگین نرخ فروش داخلی در اردیبهشت ماه با تغییر فرمول قیمت گذاری محصولات شرکت و مبنا قرار گرفتن نرخ ارز نیمایی با رشد قابل توجه همراه شد. این موضوع موجبات رشد نرخ فروش محصولات شرکت را فراهم ساخت. برخی کارشناسان آزاد سازی قیمت محصولات شرکت را در ماه های آینده محتمل می دانند که این موضوع نیز افزایش بیش از پیش درآمدها را در پی خواهد داشت. در بخش فروش صادراتی نیز با توجه به آنکه قیمت ارز در هفته های گذشته روندی صعودی را آغاز کرده نرخ میانگین فروش محصولات صادراتی شرکت می تواند در آذر حداقل افزایش نرخ 10 درصدی را تجربه کرده و در صورت تداوم رشد نرخ ارز این افزایش درآمد فروش به فصل زمستان و حتی سال 99 نیز تعمیم یابد.

در بخش بهای تمام شده، بخش عمده هزینه ها به خرید بنزن مربوط می شود. همزمان با تغییر فرمول قیمت LAB، فرمول قیمت بنزن دریافتی شرکت نیز تغییر کرد و مبنای خرید آن از نرخ تسعیر 4200 تومانی به ارز نیمایی تغییر کرد. لذا بهای تمام شده شرکت نیز افزایش یافت و شیران از افزایش نرخ محصولات بهره چندانی نبرد. پیش بینی می شود در صورت آزادسازی قیمت محصولات شرکت، قیمت خرید بنزن نیز آزاد شده در نهایت حاشیه سود شیران از این محل دستخوش تغییرات قابل توجهی نشود.

با این وجود برآورد می شود در آذر ماه و در ماه های آینده شرکت از دو محل افزایش میزان فروش و همچنین رشد نرخ ارز منتفع شده و بتواند حاشیه سود عملیاتی خود را افزایش دهد.

فارغ از مباحث مربوط به تولید و فروش، شرکت در سود سال مالی جاری خود که در پایان آذر ماه به پایان می رسد هنوز سود تقسیمی مربوط به شرکت های سرمایه گذاری صنعت و معدن و لیزینگ صنعت و معدن را لحاظ نکرده که پیش بینی شود از این محل حدود 10 میلیارد تومان به سود شیران اضافه شود. همچنین بر اساس صورت ها، شرکت در 9 ماهه نخست سال مالی، مبلغ 38 میلیارد تومان از محل سپرده بانکی درآمد داشته که با افزایش میزان سپرده های شرکت ناشی از فروش بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن این رقم می تواند در سه ماهه پائیز و هم چنین سال بعد با جهش قابل توجه همراه شود. نکته دیگر در این خصوص آن که شرکت در پایان شهریور ماه حدود 490 میلیارد تومان مانده به صورت ارزی داشته که بدون شک سود سرشاری را از محل افزایش نرخ تسعیر در پایان سه ماهه پائیز عاید شرکت خواهد نمود.

تمامی این موضوعات در کنار عرضه احتمالی شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران تا پایان سال 98، و همچنین پیشرفت و بهره برداری احتمالی از طرح توسعه دوم مجتمع تولید LAB که ظرفیت تولید شرکت را به 220 هزار تن در سال افزایش می دهد، نشان گر ارزش گذاری پایین تر از قیمت ذاتی شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیائی ایران است. با این تفاسیر پیش بینی می شود شیران در ماه های باقی مانده تا پایان سال، افت قیمت ناشی از افزایش سرمایه را جبران نموده و با بازگشت به قیمت های حدود 1500 تومانی سود قابل توجهی را به سهامداران خود هدیه بدهد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • اژدر جعفری درگاهلو
    اژدر جعفری درگاهلو

    باسلام
    ممنونم از نگارش با ارزش تان در مورد شیران

    4 سال پیش
  • سید محمد حسینی
    سید محمد حسینی

    تحلیل بسیار خوبی هست دسستون پر برکت..البته اگر این تحلیل قبل از بسته شدن سهم و مجمع افزایش سرمایه اراِِیه میشد.. ارزشش دو چندان میشد .بعضی از دوستان مثل من سهم را نگه داشتند.ولی قطعا بیشتر افراد با توجه به توصیه های منتشر شده قبل از مجمع سهم را فروخته اند.

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24