Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ حاصل امیدواری سرمایه گذاران به اثرگذاری سیاست های پولی انبساطی و نیز کاهش تنش های تجاری بین چین و آمریکاست اما برخی تحلیلگران معتقدند اگر قرار باشد شرایط خوب شود باید منتظر ماند. بدین ترتیب ..

نگاه مثبت به بازار؛ مراقب حباب ها باشید!

بورس24 : در ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف همواره نگران چند عامل با تاثیرات منفی بر اقتصاد جهان بودند: تنش های تجاری بین چین و آمریکا، جدایی بدون برنامه انگلستان از اتحادیه اروپا، ناآرامی‌ها در آمریکای لاتین، فرانسه و خاورمیانه و .. جزو مهم‌ترین عوامل احتیاط سرمایه گذاران بوده و در آینده قابل پیش بینی این نگرانی ها همچنان وجود خواهد داشت.

البته امید به بهتر شدن روابط تجاری چین و آمریکا به رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ کمک کرده است. در بورس آمریکا شاخص‌ها به رکوردهای جدید دست یافته اند و برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند سال آینده نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو بالاتر از امسال خواهد بود.

مدیر سرمایه گذاری بین المللی بانک یو بی اس در یک مصاحبه به بیان دیدگاه‌های خود درباره افق اقتصاد جهان در سال آینده پرداخته است. در ادامه به بخش هایی از این مصاحبه اشاره می کنیم.

در نیمه دوم سال آینده، همزمان با کاهش تنش های تجاری بین چین و آمریکا و اثرگذاری سیاست‌های حمایتی پولی بانک‌های مرکزی بزرگ، رشد اقتصاد جهان بالا خواهد رفت. در حال حاضر ابهام های عمیق درباره روابط تجاری چین و آمریکا و اروپا و آمریکا وجود دارد در نتیجه پیش بینی دقیق نرخ رشد اقتصاد جهان در سال آینده آسان نیست اما با آنکه اکنون شرایط نگران کننده است اما در نیمه دوم سال آینده نرخ رشد اقتصاد جهان رشد قابل ملاحظه خواهد داشت.

روابط تجاری چین و آمریکا بیشترین اثر را بر اقتصاد جهان دارد. دو طرف در سومین دور مذاکرات خود به توافق محدود دست یافتند که شامل برخی مسائل مورد اختلاف بود اما در هفته های اخیر شاهد به تعویق افتادن امضای توافق از سوی رئیس جمهوری دو کشور هستیم زیرا چین اعلام کرده باید همزمان با پیشرفت مذاکرات تعرفه ها به تدریج کاهش یابد اما ترامپ این شرط را نپذیرفته است. چین برای ادامه مذاکرات اشتیاق ندارد زیرا ترجیح می دهد تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا منتظر بماند. نوامبر سال آینده یعنی ۱۲ ماه دیگر مشخص خواهد شد آیا ترامپ بار دیگر در انتخابات پیروز شده است یا نه.

ترامپ نیز روز سه شنبه اعلام کرد بهتر است توافق تا بعد از انتخابات سال آینده به تعویق افتد. اما پانزدهم ماه جاری میلادی قرار است ترامپ بر باقی کالاهای صادراتی چین به آمریکا تعرفه اعمال کند و اگر تا آن زمان توافقی جدید حاصل نشود یا توافق قبلی امضا نشود تعرفه ها اعمال خواهد شد. این می‌تواند لطمات جنگ تجاری چین و آمریکا بر اقتصاد جهان را شدت بخشد. از پیش تعرفه‌ها به ضعف در اقتصاد جهان منجر شده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده امسال اقتصاد جهان 3 درصد رشد می کند و سال آینده این رقم 3.4 درصد خواهد بود.

تنش های تجاری بین چین و آمریکا از اواسط سال گذشته شروع شده و تاکنون بر صدها میلیارد دلار کالاهای صادراتی دو کشور تعرفه اعمال شده است. ترامپ همچنان معتقد است جنگ تعرفه ای به سود آمریکا و زیان چین است. پیش بینی مثبت تحلیلگر بانک یو پی اس با در نظر گرفتن دو فرض مطرح شده است: کاهش تنش های تجاری بین چین و آمریکا و اثرگذاری سیاست‌های حمایتی پولی بانک های مرکزی.

موضوع مهم بعدی ضعف در اقتصادهای آمریکای لاتین است. اثرات تنش های تجاری بین چین و آمریکا و سیاست های اشتباه اقتصادی دولت ها در این منطقه به ناآرامی های گسترده در برخی کشورها منجر شده است. اگر ارزش دلار کاهش یابد یا اقداماتی از سوی ترامپ علیه اقتصاد این کشورها انجام شود بر شدت ضعف افزوده خواهد شد. یک خبر مثبت این است که بانک‌های مرکزی بزرگ در حال اجرای سیاست‌های حمایتی پولی هستند و این امید وجود دارد که اثرات این سیاست ها در چند فصل آینده نمایان شود.

در هفته های اخیر تعدادی از نهادهای سرمایه گذاری به بیان دیدگاه خود درباره آینده پرداخته اند و دیدگاه آنها عموما مثبت است. البته فرض تمامی این نهادها آن است که تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاهش خواهد یافت. با توجه به اظهارنظرهای ضد و نقیض ترامپ شرکت ها و مصرف کنندگان ترجیح داده اند با احتیاط رفتار کنند و به احتمال زیاد این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد.

امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا رشد کرده اند. بخشی از رشد شاخص ها در بورس آمریکا طی ماه های اخیر حباب است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24