Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هیچکس تصور نمی کرد شاخص های مالی در مسیر کاهش حرکت کنند و قیمت طلا رشد کند اما چنین شد. در ماه های اخیر بارها شاهد نوسان های شدید در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بوده ایم. حالا مهم ترین سوال این است که آیا باید روی سخنان ترامپ حساب کرد یا ..

بازارها اسیر جنون ادواری یک رییس جمهور!

بورس24 : روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا به میزانی قابل ملاحظه کاهش یافتند و قیمت فلزات پایه پایین آمد. همچنین از رشد قیمت نفت کاسته شد. علت این کاهش ها، سخنان ترامپ در جمع خبرنگارها در لندن درباره افق روابط تجاری با چین بود. او گفت برای توافق تجاری با چین عجله ندارد. باید تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده صبر کرد.

با انتشار این سخنان امیدها به رفع تدریجی تنش های تجاری بین چین و آمریکا به شدت کاهش یافت. ترامپ گفت: "من هیچ عجله و ضرب العجلی ندارم. هیچ. از برخی جهات مایلم توافق تا بعد از انتخابات سال آینده به تعویق افتد اما آنها می خواهند همین حالا به توافق برسیم."

سخنان ترامپ به کاهش شدید شاخص های بورس آمریکا و رشد 17 دلاری قیمت طلا منجر شد. سرمایه گذاران به سمت اوراق قرضه دولتی حرکت کردند در نتیجه بازه اوراق خزانه 10 ساله به پایین ترین میزان در یک ماه اخیر رسید. از سوی دیگر، ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر کاهش یافت. مهم ترین عامل اختلاف نظر بین چین و آمریکا که سبب شده توافق تجاری اخیر بین آنها امضاء نشود این است که چین امضاء توافق را به کاهش تدریجی تعرفه ها همزمان با پیشرفت مذاکرات منوط کرده اما ترامپ این شرط را نپذیرفته است. در واقع آمریکا با لغو برخی تعرفه ها موافق است اما مایل است امتیازهای بیشتری از چین بگیرد.

در دور سوم مذاکرات تجاری، دو طرف به توافق هایی در برخی حوزه ها دست پیدا کردند اما هنوز بسیاری از زمینه های اختلاف باقی مانده و یکی از موضوعات مهم موضوع انتقال اجباری فناوری از آمریکا به چین است. اگر آمریکا بخواهد به خواست چین عمل کند احتمالا تعرفه 15 درصدی بر 125 میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین را که از اول سپتامبر اعمال شده لغو خواهد کرد.

چین و آمریکا تاکنون سه دور مذاکره کرده اند و دو دور اول به بن بست رسیده زیرا دو طرف قصد داشتند بر سر تمامی مسایل توافق کنند اما امکان این امر وجود نداشت. در دور سوم، مذاکرات به برخی موضوعات محدود شد و توافق هایی بدست آمد. اما هنوز این توافق به امضاء ترامپ و رییس جمهوری چین نرسیده است.

به نظر می رسد ترامپ همچنان معتقد است جنگ تعرفه ای به سود آمریکا و به زیان چین است. به همین دلیل بعید است او به درخواست پکن عمل کند قبل از اینکه امتیازهای بزرگ از چین بگیرد. ترامپ اعمال تعرفه علیه شرکای تجاری آمریکا را ابزاری موثر می داند. در دو روز گذشته ترامپ به موضوع اعمال تعرفه 100 درصدی بر برخی کالاهای صادراتی فرانسه و اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی آرژانتین و برزیل به دلیل کاهش ارزش پول این دو کشور در برابر دلار اشاره کرده است.

وزیر بازرگانی آمریکا گفته است اگر پیشرفتی در مذاکرات تجاری حاصل نشود یا توافقی بدست نیاید 15 ماه جاری میلادی بر باقی کالاهای صادراتی چین به آمریکا تعرفه اعمال خواهد شد.

در اینجا یک واقعیت مهم وجود دارد و آن اینکه اگر سرمایه گذاران، شرکت ها و مصرف کنندگان به این باور برسند که تنش های تجاری در آینده رفع نخواهد شد از سرمایه گذاری و مصرف اجتناب خواهند کرد و نرخ رشد اقتصاد آمریکا با سرعت بیشتر کاهش خواهد یافت. همچنین شاخص های مالی به شدت کاهش می یابند زیرا در ماه های اخیر عامل اصلی رشد شدید شاخص ها امیدواری به پایان یافتن جنگ تعرفه ای بوده است. ترامپ در یک سال آینده درگیر مبارزات انتخاباتی خواهد بود و مایل نیست عملکرد بورس منفی شود. او رشد بازار مالی آمریکا را دستاورد دولت خود توصیف کرده و به حفظ این دستاورد نیازمند است.

در حال حاضر نرخ رشد اقتصاد آمریکا بالاتر از دیگر اقتصادهای توسعه یافته است اما این وضعیت می تواند تغییر کند. بانک های مرکزی بزرگ در ماه های اخیر نرخ های بهره را پایین آورده اند و در برخی موارد به زیر صفر رسانده اند. آنها برای مدتی اقدامی انجام نمی دهند و منتظر می مانند تا اثرات این اقدامات حمایتی مشخص شود.

سخنان روز گذشته ترامپ بار دیگر نشان داد او دچار جنون اداوری است و سرمایه گذاران نباید زیاد روی این سخنان حساب باز کنند. او بارها نسبت به حصول توافق تجاری با چین ابراز خوشبینی کرده و اندکی بعد حرف خود را پس گرفته است. این بار نیز بعید نیست او کمی بعد اعلام کند توافق بزودی امضاء خواهد شد!

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24