Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شرکت فولاد کویر یکی از تازه واردترین شرکت های بورسی به شمار می رود که در هفته های اخیر بازده سرشاری را نصیب سرمایه گذاران کرده است. رشد قیمت سهام این شرکت و مقایسه نسبت های مالی آن با دیگر شرکت های گروه فلزات اساسی باعث شده بسیاری از سرمایه گذاران رشد قیمت سهام این شرکت غیرواقعی بدانند.

ارزشگذاری هوشمندانه بازار برای تازه وارد فولادی ؛ «کویر»

بورس24 : شرکت فولاد کویر یکی از تازه واردترین شرکت های بورسی به شمار می رود که در هفته های اخیر بازده سرشاری را نصیب سرمایه گذاران کرده است. رشد قیمت سهام این شرکت و مقایسه نسبت های مالی آن با دیگر شرکت های گروه فلزات اساسی باعث شده بسیاری از سرمایه گذاران رشد قیمت سهام این شرکت غیرواقعی بدانند.

اما بر اساس بررسی ها شرکت فولاد کویر از جنبه های مختلف با سایر شرکت های همگروه در فلزات اساسی متفاوت است. آمار ها نشان می دهد ظرفیت اسمی این شرکت سالانه 900 هزار تن تولید فلزی از جمله کلاف و میلگرد می باشد. نکته جالب توجه آن که در 5 سال گذشته به غیر از سال 95، میزان تولید و فروش شرکت پایین تر ظرفیت اسمی بوده است. در سال 97 نیز میزان تولید و فروش شرکت تنها معادل دوسوم ظرفیت اسمی بوده است. با این وجود بر اساس اعلام مدیریت شرکت، فولاد کویر قصد دارد در سال 98 میزان تولید و فروش خود را به ظرفیت اسمی نزدیک نماید. تولید و فروش بیش از 600 هزار تن محصول (معادل حدود دوسوم ظرفیت اسمی) در 8 ماهه ابتدایی سال، نشان از عزم جدی برای تحقق این امر دارد. این در حالی است که تولید شرکت در مقاطعی از مرداد و شهریور به دلیل اورهال متوقف بوده است.

موضوع مهم در خصوص محصولات شرکت آن که شرکت این امکان را فراهم آورده که بر خلاف بسیاری از رقبا محصولات خود را به صورت سفارشی تولید نماید، به گونه ای مشتریان می توانند محصولات مورد نظر خود را از نظر مشخصات فیزیکی و آلیاژ مورد نظر به شرکت سفارش دهند. این موضوع باعث شده تا شرکت در رقابت با بسیاری از رقبا از مزیت قابل توجهی برخوردار باشد. فروش محصول به شرکت تاسیسات و صنایع دریایی جهت پوشش لوله های نفت و گاز زیر دریا و همچنین به شرکت شرکت روس اتم جهت راکتورهای بوشهر و تاسیسات اتمی از نمونه هایی از فروش محصولات خاص شرکت است. همچنین با توجه مازاد تولید محصولات فلزی در کشور، فولاد کویر اقدام به صادرات بخشی از محصولات (در شش ماهه 38 درصد از کل محصولات) خود نموده و قصد دارد تا سال 1404 این میزان را تا حدود 50 درصد افزایش دهد.

همبستگی قیمت فولاد با قیمت های جهانی و همچنین رشد نرخ باعث شده نرخ فروش محصولات شرکت در سال های اخیر با روندی رو به رشد همراه باشد. این موضوع در کنار افزایش تولیدات موجبات جهش چشمگیر درامدهای شرکت را فارهم کرده است به گونه ای که بر اساس بررسی ها میزان درآمد هشت ماهه شرکت در 8 ماهه نخست سال جاری نسبت از کل درامد عملیاتی شناسایی شده در سال قبل فراتر رفته است. با افزایش نسبی قیمت ارز در هفته های اخیر پیش بینی می شود میانگین نرخ فرو ش در ماه های آینده نیز با افزایش همراه شود.

در بخش بهای تمام شده نیز هر چند بخش عمده به هزینه های مواد اولیه تولید مربوط می شود اما سهم هزینه های استهلاک نیز در آن قابلتوجه است که با اتمام دروه استهلاک برخی دارایی ها بهای تمام شده نیز کاهش خواهد یافت. همچنین بررسی ها نشان می دهد افت حاشیه سود ناخالص شرکت در شش ماهه نخست سال جاری نیز عمدتا به دلیل افزایش هزینه های سربار به دلیل عملیات اورهال در ماه های مرداد و شهریور ماه است. اما در نهایت با افزایش تولید حاشیه سود ناخالص شرکت نیز افزایش خواهد یافت.

فارغ از وضعیت عملیاتی، شرکت در شش ماهه نخست سال 98، مبلغ 13 میلیارد تومان یان غیرعملیاتی از محل تسعیر نرخ ارز شناسایی کرده که با توجه به رشد نسبی نرخ ارز در هفته های اخیر این زیان کاهش یافته می تواند تبدیل به سود شود.

یکی دیگر از مهم ترین نقاط قوت شرکت که در بسیاری از تحلیل ها در نظر گرفته نمی شود موجودی انبار شرکت است. بررسی ها نشان می دهد ارزش موجودی انبار شرکت فولاد کویر در پایان شهریور ماه معادل 730 میلیارد تومان (برابر با نیمی از دارایی های شرکت) است که این رقم نسبت ابتدای سال 98 حدود 120 میلیارد تومان افزایش یافته است. هر چند اطلاعات ریز موجودی کالا در تاریخ 31 شهریور ماه در دسترس نیست اما بر اساس جزئیات این حساب در پایان اسفند ماه 97، بیش از نیمی از این دارایی ها مواد اولیه مورد نیاز شرکت بوده و سایر آن به کالای ساخته شده (میلگرد) مربوط می شود. این موضوع می تواند در صورت افزایش احتمالی نرخ محصولات فولادی از دوجبنه برای فولاد کویر حائز اهمیت باشد. از یکی سود شرکت می تواند محصولات خود ار با بهای تمام شده پایین تر و حاشیه سود بالاتر در بازار به فروش رساند.

مرور دلایل مطرح شده و چندین دلیل دیگر نشان از آن دارد که مقایسه نسبت p/e شرکت بهp/e گروه و شرکت های مشابه قیاسی مع الفارق می باشد و ارزش گذاری های بازار در خصوص این سهم کاملا هوشمندانه بوده و حتی می توان قیمت هایی بالاتر از 2000 تومان را نیز برای سهام این شرکت متصور بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • سید محمد حسینی
    سید محمد حسینی

    عالیست

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24