Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر شاهد رشد شاخص های مالی هستیم و این درحالیستکه برخی تحلیلگران به سرمایه گذاران توصیه کرده بودند مراقب حباب ها باشند. اکنون نگاه ها به آینده در حال تغییر است و به نظر می رسد کم کم می توان ریسک بالاتری ..

تابلوهای سبز و فوران سرخوشی!

بورس24 : سال جاری میلادی عملکرد اکثر بازارهای مالی مثبت بوده و در آمریکا شاخص ها به رکوردهای جدید دست پیدا کرده اند. نهادهای سرمایه گذاری از جمله بانک های بزرگ در آستانه شروع سال جدید میلادی دیدگاه خود را درباره وضعیت اقتصاد جهان در سال آینده بیان کرده اند. بانک گلدمن ساکس در گزارشی به بیان نظرات خود درباره افق اقتصاد جهان در سال آینده پرداخته است. در ادامه به بخش هایی از این دیدگاه که بسیار خوشبینانه است اشاره می کنیم.

پس از یک سال نگرانی درباره احتمال ورود اقتصاد آمریکا و جهان به رکود، به نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است. فعالان بورس آمریکا عموماً معتقدند بدترین شرایط به پایان رسیده زیرا نگرانی‌ها و اثرات تنش های تجاری بین چین و آمریکا، کاهش سود شرکت‌ها و نگرانی های ژئوپولیتیک درباره خروج انگلستان از اتحادیه اروپا کمتر شده است. از دید تحلیلگران این بانک، در فصول آینده نرخ رشد اقتصادهای بزرگ به تدریج بالا خواهد رفت زیرا شرایط مالی بهتر می‌شود، بر مصرف شهروندان در این اقتصادها افزوده خواهد شد و تداوم مذاکرات تجاری چین و آمریکا زمینه کاهش تنش‌ها را فراهم خواهد کرد.

اقتصاددان ارشد بانک گلدمن ساکس می‌گوید: "تسهیل شرایط مالی بدین معناست که نه تنها رشد اقتصاد جهان بیشتر خواهد شد بلکه نرخ رشد بالاتر از حدی است که قبلا پیش بینی شده بود." شاخص شرایط مالی که از سوی بانک گلدمن ساکس محاسبه می‌شود مورد توجه سیاستگذاران است. برای تهیه این شاخص عوامل گوناگون نظیر نرخ بازدهی اوراق خزانه، قیمت سهام در بورس و نرخ های بهره در نظر گرفته می‌شود تا شرایط مالی ارزیابی شود.

در حال حاضر کاهش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا و رشد قابل ملاحظه شاخص‌های بورس سبب شده این شاخص در وضعیت حمایتی قرار گیرد. در واقع شرایط مالی اکنون حمایتی ترین وضعیت را از قبل از بحران مالی و رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ دارد. سال قبل بانک مرکزی آمریکا چهار بار نرخ‌های بهره را بالا برد اما در سال جاری میلادی این نهاد سه بار نرخ‌های بهره را پایین آورده است. بدین ترتیب هزینه استقراض کمتر شده و سرمایه‌گذاران به این باور رسیده اند که بانک مرکزی در صورت لزوم از اقتصاد حمایت خواهد کرد.

بانک گلدمن ساکس معتقد است سال آینده اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان به ترتیب 2.3 درصد و 3.4 درصد رشد خواهد کرد. این دو رقم نسبت به دیدگاه عمومی به ترتیب 0.5 درصد و 0.2 درصد بالاتر است. اقتصاددان ارشد بانک گلدمن ساکس می گوید: "انتظار داریم روند کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان که از اوایل سال قبل آغاز شد به زودی معکوس شود." اجرای سیاست‌های حمایتی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ و رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا دو مبنا برای این پیش بینی هستند البته انتظار می‌رود تنش‌ها بین دو کشور ادامه پیدا کند اما اگر از تعرفه ها کاسته شود جو بازارها مثبت خواهد شد.

نکته امیدبخش دیگر این است که کاهش نرخ های بهره در آینده اثرات خود را بر اقتصاد خواهند گذاشت. تحلیلگران معتقدند سطح کنونی نرخ‌های بهره در آمریکا برای حمایت از رشد اقتصادی این کشور مناسب است. احتمال بروز رکود در اقتصاد آمریکا بسیار پایین آمده و تحلیلگر بانک مورگان استنلی معتقد است اثرات کاهش نرخ های بهره سال آینده به رشد اقتصاد کمک خواهد کرد. در حال حاضر افق بازارها کمی نگران کننده است اما در فصول آینده شرایط تحت تاثیر سیاست‌های حمایتی بانک های مرکزی و کاهش تنش های تجاری بین چین و آمریکا بهتر خواهد شد. ممکن است نرخ رشد برخی اقتصادها از جمله هند یا چین کمتر شود اما از شدت ریسک ها کاسته می شود.

امروز چین بار دیگر اعلام کرد شرط پیشرفت مذاکرات تجاری، لغو تدریجی تعرفه هایی است که آمریکا بر کالاهای صادراتی چین اعمال کرده است. دو هفته پیش نیز چنین شرطی بیان شده بود اما ترامپ در واکنش به این شرط اعلام کرده بود تا حصول توافق فراگیر تعرفه ها کاهش پیدا نخواهد کرد. به نظر می رسد تنش های تجاری همچنان ادامه پیدا خواهند کرد اما سرمایه گذاران امیدوارند اوضاع بهتر شود و به دلیل همین امیدواری است که شاخص های مالی در بورس های بزرگ در حال رشد هستند.

این هفته داده های مهم از اقتصاد چین، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و بر مبنای محتوای این گزارش ها می توان درباره وضعیت اقتصادهای بزرگ قضاوت کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24