Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت ارزهای دیجیتالی در روزهای اخیر کاهش قابل ملاحظه داشته و شدت پیدا کردن نوسان قیمت ها سبب شده بازار این ارزها بار دیگر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد. یکی از مسائل مطرح شده در دنیای ارزهای دیجیتالی، برنامه دولت چین برای انتشار ارز دیجیتالی است. درباره این برنامه و اثرات مختلف آن دیدگاه‌های ..

خوب، بد، زشت ورود دولت چین به حوزه ارزهای دیجیتال

بورس24 : قیمت ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر کاهش قابل ملاحظه داشته و شدت پیدا کردن نوسان قیمت ها سبب شده بازار این ارزها بار دیگر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد. یکی از مسائل مطرح شده در دنیای ارزهای دیجیتال، برنامه دولت چین برای انتشار ارز دیجیتالی است. درباره این برنامه و اثرات مختلف آن دیدگاه‌های متنوع مطرح شده است. در حالی که سرمایه‌گذاران و تکنولوژیست ها نگران آن هستند که آمریکا در حوزه تسلط بر فناوری بلاک چین در حال عقب افتادن از چین است پکن مشغول پیش‌روی در این زمینه است.

مدیر یکی از شرکت های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال می‌گوید: "معتقدم در آستانه رونق در بازار ارزهای دیجیتال قرار داریم. علت این خوشبینی، سرمایه‌گذاری چین در حوزه این ارزهاست. پکن اخیراً اعلام کرده برنامه هایی برای توسعه فناوری بلاک چین دارد." چین به دنبال یک مهاجرت فراگیر دیجیتال است و سیگنال فرستاده شده از سوی دولت بدون شک سرمایه های بزرگ وارد این حوزه خواهد کرد. تمایل دولت چین به توسعه فناوری بلاک چین سبب خواهد شد شرکت ها در این کشور به نقش آفرینان بزرگ در این حوزه تبدیل شوند. این شرکت ها قبلاً تمایلی به حضور در این بخش نداشتند زیرا این یک بخش حساسیت برانگیز بود اما اخیراً شرایط تغییر کرده است."

از سال ۲۰۱۷ عرضه اولیه سکه دیجیتال CIO در چین ممنوع بوده است اما حالا مشاهده می کنیم که دولت چین از این پروژه حمایت می کند. این حمایت از اساس همه چیز را تغییر خواهد داد و بدون شک شاهد ورود سرمایه‌های بزرگ به این حوزه خواهیم بود.

اواخر ماه اکتبر هنگامی که رئیس جمهوری چین گفت این کشور باید از فرصتی که فناوری بلاک چین ارائه می کند استفاده کند بازار جهانی ارزهای دیجیتال رونق پیدا کرد. برای مدتی کوتاه قیمت بیت کوین به بالاتر از ۱۰ هزار دلار رسید. همچنین قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال و قیمت سهام شرکت های چینی که قادر به استفاده از فناوری بلاک چین هستند رشد کرد.

تحلیلگران معتقدند دولت چین حداقل به مدت پنج سال درباره ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین تحقیق کرده و سخنان رئیس جمهور این کشور در ماه اکتبر حاصل تصمیم شرکت فیس بوک در ماه ژوئن برای راه اندازی ارز دیجیتال این شرکت یعنی لیبرا نبود. در حالی که فیس‌بوک مشغول دفاع از پروژه ارز لیبرا در برابر قانون‌گذاران بدبین آمریکاست چین با توان سرعت در حال پیشروی در مسیر ارائه ارز دیجیتال خود و استفاده از فناوری بلاک چین است. فیسبوک همچنین شاهد کناره گیری تعدادی از شرکت‌های بزرگ فناوری بود. آنها به توصیه قانونگذاران آمریکا از پروژه لیبرا کناره‌گیری کردند.

متخصصان بازار ارزهای دیجیتال معتقدند چین در دو تا سه ماه آینده ارز دیجیتال دولتی را راه اندازی خواهد کرد. چراغ سبز دولت چین سبب شده پروژه های مختلف بلاک چین آغاز شود و بودجه به آنها اختصاص داده شود. پروژه های دولت چین در حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین از لحاظ استراتژیک مهم است. چین تقریباً همزمان با دیگر کشورها کار روی فناوری بلاک چین را آغاز کرده است. برای چین ادعای برتری تکنولوژیک در حوزه‌های نظیر اینترنت پلاس یا هوش مصنوعی سخت است اما فناوری بلاک چین یک مولفه های بسیار مناسب برای سلطه تکنولوژیک چین خواهد بود.

بدون شک ارز دیجیتالی دولت چین تفاوت های بزرگ با بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال خواهد داشت. این ارزها بی‌نام و غیرمتمرکز هستند اما ارز دیجیتالی دولت چین چنین نیست. بین المللی کردن یوان یکی از اهدافی است که با راه اندازی سکه دیجیتالی دولتی در چین دنبال می شود. سیستمی که مبنای ارز یاد شده قرار می‌گیرد می‌تواند موازی با سیستم سوئیفت کار کند و پروژه عظیم جاده ابریشم قرن ۲۱ چین زمینه گسترش و اجرای این سیستم را فراهم خواهد کرد.

در حوزه پرداخت های دیجیتال نیز این ارز قابل استفاده است. در اپلیکیشن وی چت پی، یعنی یکی از اپلیکیشن های اصلی پرداخت در چین روزانه یک میلیارد تراکنش انجام می شود و چین به تدریج به کشوری بدون پول نقد تبدیل خواهد شد. چین بزرگترین بازار تجارت الکترونیک جهان است و ۵۰ درصد کل تراکنش های جهان در حوزه تجارت الکترونیک در چین انجام می شود. از سوی دیگر یک ارز دیجیتالی دولتی به مقامات این کشور امکان بیشتری برای ردگیری جریان پول و محصول را می دهد و بر امنیت معاملات می افزاید.

در تمامی بخش‌های اقتصاد به ویژه کشاورزی و خدمات بهداشتی و درمانی این امکان بسیار مفید است. سال ۲۰۱۷ ارزش تجارت الکترونیک بین شرکت‌ها در چین بیش از ۳ هزار میلیارد دلار بود. افزودن پرداخت بین شرکت‌ها به زیرساخت بلاک چین تمامی فرآیندها را بهینه می کند. اما بازار ارزهای دیجیتال بازاری بی ثبات و آسیب‌پذیر در برابر تقلب و سوء استفاده است. پایان سال ۲۰۱۷ قیمت ارزهای یاد شده به شدت رشد کرد اما اندکی بعد شاهد سقوط قیمت‌ها بودیم. دولت چین و دولت هایی که قصد راه اندازی ارز دیجیتال دارند باید به این نقاط ضعف توجه کنند و برای رفع آنها راهی بیابند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24