Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیر عامل «وهور» : تجدید ارزیابی دارایی داریم ؛ سهامدار عمده تکلیف کرده... این سه نیروگاه وارد بازار سهام می شوند ؛ نیروگاه گیلان، نیروگاه ارومیه و نیروگاه سبز منجیل

زمزمه افزایش نرخ خرید برق از نیروگاه ها

بورس24 - ناهید صباحی : شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور از جمله شرکت های بزرگ بورسی تامین کننده برق کشور است ، به طوری که می توان گفت پنج درصد از برق مورد نیاز کشور در نیروگاه های "وهور" تولید می شود. شرکت بزرگی که با توجه به چشم انداز صنعت برق می توان آینده درخشانی را برای آن متصور بود.

با حسنعلی تقی زاده مدیرعامل شرکت مدیریت انرژی تابان هور گفت وگوی مفصلی داشته ایم. از افزایش احتمالی قیمت برق تا وضعیت صادرات و افزایش سرمایه و همچنین برنامه های این شرکت برای خرید نیروگاه جدید پرسیده ایم. مدیری که معتقد است باید هر چه سریع تر تمامی شرکت های زیر مجموعه نیز بورسی شوند زیرا شفافیت لازمه این هلدینگ است و چه جایی بهتر از بازار سرمایه برای ایجاد این مهم. در ادامه متن کامل این گفت وگو را می خوانید:

*با توجه به افزایش 300درصدی اخیر قیمت بنزین شائبه هایی برای افزایش نرخ سایر حامل های انرژی نیز مطرح شده است. این مهم چه تاثیرات مثبت و منفی را در شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور می تواند داشته باشد؟

بحث افزایش نرخ برق را از دو جنبه می توان مورد بررسی قرار داد. در درجه نخست افزایش نرخ برق برای مصرف کننده و در درجه دوم نیز افزایش قیمت برقی است که نیروگاه ها به وزارت نیرو می فروشند. این دو مقوله از یکدیگر جدا بوده و هیچ ارتباطی نیز به یکدیگر ندارند. در حال حاضر بحث افزایش نرخ برقی مطرح است که نیروگاه ها به وزارت نیرو می فروشند. این موضوع هیچ گونه تاثیری نیز بر مصرف کننده نهایی نخواهد داشت. در صورتی که قیمت برق نیروگاه ها افزایش یابد به طور قطع درآمدشان نیز افزایش خواهد یافت. متناسب با افزایش درآمدها سود دهی و EPS شرکت ها نیز روند صعودی خواهد داشت. از ابتدای سال جاری تاکنون سندیکای برق به شدت پیگیر این مسئله بوده است.

*هم اکنون این طرح در چه مرحله ای قرار دارد؟

ما گزارشات مورد نیاز را برای وزارت نیرو ارسال کرده ایم. از سویی جلسات بسیار متعددی نیز با کارشناسان وزارت نیرو و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و اعضای اتاق بازرگانی داشته ایم. اعداد و ارقامی را پیشنهاد داده ایم که مورد تایید وزارت نیرو بوده است. اما نیازمند این است که در هیات تنظیم بازار برق نیز تصویب شود. لازم به ذکر است که ترکیب هیات تنظیم بازار نیز متشکل از دولت و بخش خصوصی است و تنها وزارت نیرو در آن دخیل نیست.

*فکر می کنید افزایش نرخ برق نیروگاه ها چه زمانی نهایی خواهد شد؟

پیش بینی من این است که تا پایان سال حتما نهایی خواهد شد. هم اکنون این موضوع مورد توافق قرار گرفته و صرفا در مرحله پخته شدن قرار دارد تا از همه زوایا مورد بررسی قرار گرفته باشد. از سویی باید بگویم که از سال 93 تاکنون هیچ افزایش نرخی در خصوص برقی که به وزارت نیرو می فروخته ایم نداشته ایم. این در حالی است که هزینه های پرسنلی، تعمیر و نگه داری قطعات و ... افزایش یافته است. این موضوعات سبب شد تا وزارت نیرو نیز کارهای کارشناسی این طرح را انجام دهد. در حال حاضر دو دسته نیروگاه وجود دارد. گروه اول آن دسته از نیروگاه هایی هستند که قرارداد خرید تضمینی برق با وزارت نیرو دارند و گروه دوم نیز قراردادی با وزارت نیرو نداشته و برقشان را به صورت مستقیم در بازار به وزارت نیرو می فروشند.

نیروگاه هایی که قرارداد خرید تضمینی برق دارند اصلا نیازی نیست که افزایش نرخی داشته باشند. چرا که فرمول نرخ برق آن ها متناسب با افزایش قیمت ارز و افزایش شاخص تورم ضریب تعدیل خورده و افزایش می یابد. به طور مثال نیروگاهی که سال گذشته خرید تضمینی از سوی دولت داشته و انرژی خود را حدود 70 تومان می فروخته، در حال حاضر حدود 200 تومان انرژی خود را به وزارت نیرو می فروشد. این گونه نیروگاه ها هم پول سوخت نمی پردازند و هم اینکه نرخ فروششان متناسب با افزایش نرخ ارز و افزایش شاخص خرده فروشی بانک مرکزی افزایش پیدا می کند.

*"وهور" تاکنون از تجدید ارزیابی دارایی ها برای انجام افزایش سرمایه استفاده نکرده است. آیا برنامه ای برای افزایش سرمایه از این محل در دستور کار خود دارید؟

بله همین طور است. تاکنون تجدید ارزیابی دارایی نداشته ایم. سهامدار عمده ما که شرکت سرمایه گذاری امید است طی جلساتی که داشته ایم این موضوع را مطرح کرده و از ما خواسته اند که به دنبال تجدید ارزیابی دارایی های شرکت باشیم. اینکه چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد مشخص نیست، اما به طور کلی این تصمیم در مجموعه وجود دارد.

*در حال حاضر وضعیت صادرات شرکت به چه صورت است؟

بحث صادرات برق موضوع پیچیده ای است. در ابتدا باید بگویم که وزارت نیرو و مشخصا دولت مستقیم برق را صادر می کند. در حقیقت تاکنون اجازه نداده اند که نیروگاه های غیر دولتی صادرات برق داشته باشند. اما در سال گذشته وزیر نیرو بخشنامه ای را به تمامی نیروگاه ها صادر کرد که نیروگاه های تجدیدپذیر می توانند برق خود را صادر کنند. به عنوان هلدینگ تابان هور از آنجایی که سهامدار 100 درصدی نیروگاه سبز منجیل هستیم که یک نیروگاه تجدید پذیر است، این امکان برای ما فراهم بوده و در حال پیگیری برای صادرات برق این نیروگاه هستیم. البته نرخ های فروش انرژی که از محل نیروگاه منجیل کسب می کنیم، اعداد و ارقام بسیار خوبی است و تاکنون نیز مشتری خارجی که بیشتر از این نرخ پرداخت کند پیدا نکرده ایم. چنانچه بتوانیم برق صادراتی خود را هفت سنت به فروش برسانیم حتما این کار را انجام خواهیم داد.

*آیا کشور خاصی را برای صادرات برق در نظر دارید؟

بله در حال رایزنی با چند کشور هستیم که از جمله آنها می توان ترکیه و افغانستان را نام برد. زیرا این دو کشور مشخصا به برق ما نیاز دارند.

*شرکت قصد خرید نیروگاه جدیدی را در دستور کار خود دارد؟

فعلا قصد خرید نیروگاه جدیدی را در برنامه ریزی های خود نداریم. در واقع در حد امکان سنجی چند نیروگاه را در دست مطالعه داریم اما تصمیم قطعی در هیات مدیره اتخاذ نشده است. هم اکنون در حال بررسی چند نیروگاه تجدید پذیر هستیم.

*آیا شرکت مدیریت انرژی تابان هور برنامه ای برای عرضه نیروگاه های خارج بورسی خود دارد؟

سیاست کلی هلدینگ ما این است تا تمامی شرکت های نیروگاهی زیر مجموعه وارد بورس شوند. چرا که به هر حال ورود به بورس هم شفافیت لازم را ایجاد می کند که از جمله ضرورت های یک هلدینگ انرژی است و هم اینکه امکان ویژه ای را برای تامین نقدینگی مورد نیازمان فراهم می آورد. به طور مشخص به دنبال این هستیم که سه نیروگاه زیر مجموعه هلدینگ را وارد بورس و یا فرابورس کنیم. از جمله آن ها می توان نیروگاه گیلان، نیروگاه ارومیه و نیروگاه سبز منجیل را نام برد. البته نیروگاه گیلان یک بار در سال گذشته پذیرش شده است اما شرایط عرضه مناسب نبود و این مهم محقق نشد. مجددا به دنبال این هستیم تا با فرابورس رایزنی کرده تا پذیرش این شرکت را بگیرم.

*در آخرین عملکرد "وهور" شاهد کاهش 25درصدی سود عملیاتی و همچنین رشد 123درصدی هزینه های مالی هستیم. علت چیست؟

موضوعی که مطرح است این است که هلدینگ های انرژی تا سال مالی شان تمام نشود عدد سود و هزینه های مالی شان به طور کامل اعداد غیر واقعی هستند. زیرا سال مالی نیروگاه ها با یکدیگر تفاوت دارد. تمامی درآمدهای ما از محل دی پی اسی است که نیروگاه ها به ما می دهند. درآمدی که در صورت های مالی 6 ماهه شناسایی کرده ایم تنها از محل نیروگاه ارومیه و نیروگاه انرژی سیرجان بوده است. اما نیروگاه گیلان که سود قابل توجهی را هر ساله به ما می دهد درآمدش هنوز در صورت های مالی ما منعکس نشده است. عمده درآمد ما نیز از دو نیروگاه منجیل و گیلان است که هیچکدام در صورت های مالی 6 ماهه ما نیامده است.

اما در خصوص افزایش هزینه های مالی باید بگویم که مربوط به خرید نیروگاه منجیل است. زیرا ما این نیروگاه را در سال 96 به صورت اقساط خریداری کرده ایم و هر ساله جزو هزینه های مالی شرکت شناسایی می شود.

*وضعیت مطالبات شرکت به چه صورت است؟

خوشبختانه مشکلی که سایر نیروگاه ها با آن درگیر هستند را ما با آن مواجه نیستیم. زیرا به راحتی مطالبات شرکت را وصول می کنیم و دلیل آن نیز امکان ویژه ای است که شرکت سرمایه گذاری امید به ما می دهد. در حقیقت شرکت های هم گروهی که داریم توان و پتانسیل خاصی را در سرمایه گذاری امید به وجود آورده اند که ما نیز از آن استفاده می کنیم. تا پایان سال 97 مطالباتمان از نیروگاه ارومیه به صفر رسیده و تنها حدود 20 میلیارد تومان از این نیروگاه داریم که به راحتی قابلیت وصول شدن را هستند. در خصوص نیروگاه گیلان نیز تنها سود امسال که حدود 32 میلیارد تومان است را طلب داریم که در روزهای گذشته شناسایی شده است. در حقیقت عمده درآمد ما از نیروگاه منجیل بوده که از آنجایی که تجدید پذیر است درآمد آن به صورت نقدی است.

*در حال حاضر مباحثی مطرح می شود که عمر نیروگاه ها کوتاه بوده و در مدت زمان کوتاهی مستهلک می شوند. آیا انجام اورهال به بازسازی این نیروگاه ها کمکی نمی کند؟

این موضوع یک بحث فنی است. به طور مثال 27 سال از آغاز فعالیت نیروگاه گیلان ما می گذرد. این در حالی است که متوسط عمر هر نیروگاه به صورت دفتری 20 سال است. اما معنای مستهلک کردن ارزش دفتری به این صورت نیست که نیروگاه دیگر قابل استفاده نیست، زیرا در نیروگاه ها اورهال های دوره ای و تعمیرات صورت می گیرد. در واقع هر 30 هزار ساعت کل واحد اورهال می شود. بر همین اساس نیز ضریب فرسودگی به روز نخست فعالیت نیروگاه باز می گردد. همین عامل سبب می شود تا نیروگاه ها 60 تا 70 سال نیز می توانند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهند. هر اورهال 45 تا 60 روز به طول می انجامد که معمولا نیز در زمستان ها انجام می شوند. زیرا فروش انرژی در این دوره بسیار کاهش می یابد و آسیبی به درآمد نیروگاه ها نمی زند.

*آینده صنعت برق را چطور ارزیابی می کنید؟

در خصوص این صنعت برای کل دنیا آینده بسیار روشنی را متصور هستم. زیرا به لحاظ درآمدزایی می تواند بسیار عالی باشد. زیرا از جمله صنایع پاک بوده و مصرف آن نیز رو به افزایش است. این موضوع را به داخل کشور هم می توانم تعمیم دهم. برای صنعت برق داخل کشور چشم انداز روشنی را می توان متصور بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24