Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در آستانه سال جدید میلادی کارشناسان به مقایسه افق بورس آمریکا و دیگر بازارهای بزرگ پرداخته اند. پیش بینی هایی که در این زمینه مطرح شده جالب توجه است و می تواند در تصمیم گیری سرمایه گذاران ..

پیش بینی افق بازارهای مالی اروپا، آسیا و آمریکا؛ تغییر جهت رخ می دهد؟

بورس24 : این روزها بسیاری از نهادهای سرمایه گذاری به پیش بینی وضعیت بازارهای مالی در سال جدید میلادی که یک ماه دیگر آغاز می‌شود پرداخته و تلاش کرده اند افق بازارها را با هم مقایسه کنند. با آن که شاخص‌های بورس آمریکا به ارقام بی سابقه ای افزایش یافته‌اند و شاخص استاندارد اند پورز 500 در سال جاری میلادی تاکنون رشد ۲۵ درصدی داشته اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به دنبال بازارهای پربازده تر برای سال آینده هستند.

طی دو هفته اخیر 8200 میلیارد دلار سرمایه جذب صندوق های سرمایه گذاری شده اما طی همین مدت صندوق های سرمایه گذاری در آمریکا شاهد خروج ۱۰ میلیارد دلاری سرمایه ها بودند. در هفته های اخیر این جریان خروج سرمایه ادامه داشته است. حرکت سرمایه گذاران به سمت بازارهای اروپایی و آسیایی همزمان با نمایان شدن برخی نشانه‌های بهبود در شاخص های اقتصادی این دو قاره و کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکا رخ داده است.

مدیران صندوق های سرمایه گذاری می گویند با آنکه شاخص MSCI سهام جهانی در حال نزدیک شدن به اوج مربوط به ژانویه سال ۲۰۱۸ است اما هنوز انتظار می‌رود بازارهای مالی خارج از آمریکا سال آینده عملکرد بهتر از بورس آمریکا داشته باشند. یکی از تحلیلگران ارشد می‌گوید: "مدتی است سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری به ارزش ذاتی سهام توجه می‌کنند و بازده آتی سهام را مبنای قضاوت قرار می‌دهند." او بخش عمده سبد سهام خود را به سهام اروپایی اختصاص داده است.

نسبت قیمت به بازدهی در شاخص استوکس 600 اروپا اکنون 15.4 است که نسبت به رقم مربوط به شاخص استاندارد اند پورز 500 یعنی 19.3 بسیار پایین تر است یعنی پتانسیل رشد بالاتری دارد. عده ای از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت بورس‌های اروپایی حرکت کرده اند زیرا معتقدند سال آینده بازدهی آن بازارها بالاتر از بورس آمریکا خواهد بود. حتی سهم هایی که در سال جاری رشد قابل ملاحظه داشته‌اند سال آینده پتانسل رشد دارند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دکس در بورس آلمان در یک سال اخیر نشان داده شده است:

اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 2.1 درصد رشد کرده که بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها اما پایین تر از نرخ رشد سه ماهه نخست یعنی 3.1 درصد است. کمیسیون اروپا انتظار دارد اقتصاد منطقه یورو سال آینده رشد 1.2 درصدی داشته باشد. اقتصاد آلمان که بزرگ ترین اقتصاد منطقه یورو است در سه ماهه سوم امسال 0.1 درصد رشد کرد در حالی که در سه ماهه دوم کوچک شده بود. اکنون نگرانی کمتری درباره بروز رکود در اقتصاد منطقه یورو وجود دارد.

اما نکته دیگر این است که کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکا سبب افت ارزش دلار می شود. ارزش دلار در نزدیکی ارقام بی سابقه در نوسان است و این امر سبب کاهش بازده سرمایه گذاری در بازارهای خارجی شده است. از سوی دیگر در آسیا سهام شرکت های بین المللی که در جایگاه مناسب برای بهره بردن از نرخ بالای رشد اقتصادی در چین و هند قرار دارند برای سرمایه‌گذاری جذابیت است و بسیاری از سرمایه گذاران نهادی به سمت این سهم ها حرکت کرده‌اند.

مصرف داخلی در اقتصادهای یاد شده رو به رشد است و رشد بالای اقتصادی سال ها ادامه پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر سهام شرکت های چینی که به صادرات وابسته نیستند نظیر شرکت فناوری تانسانت و شرکت های فعال در حوزه آموزش و فناوری نیز جذاب هستند. در واقع آن دسته از شرکت‌ها که تاثیر کمی از تنش های تجاری بین چین و آمریکا می پذیرند برای سرمایه گذاری ایده آل هستند. از پیش قیمت سهام برخی شرکت‌ها به دلیل نگرانی های مختلف کاهش یافته و این امر اکنون فرصت خرید پدید آورده است.

در اروپا شرکت هایی نظیر شرکت فرانسوی سازنده موتور هواپیما از رشد بازار مسافرت ها در هند سود می‌برند زیرا تعداد بیشتری از جمعیت این کشور طی سال‌های آینده وارد طبقه متوسط می‌شود و به سفر با هواپیما خواهند پرداخت. در چند فصل اخیر به دلایل مختلف بازارهای اروپایی و آسیایی عملکرد درخشان نداشتند اما قیمت اکثر سهم ها در آستانه رشد قرار دارد زیرا به تدریج شرایط بهتر خواهد شد. برخی تحلیلگران معتقدند پتانسیل رشد بیشتر قیمت سهام های آمریکایی کم شده است. در ماه های آینده روابط تجاری چین و آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا عوامل مهم اثرگذار بر بازارها هستند. سرمایه گذاران همچنین به سیاست‌های پولی بانک مرکزی توجه ویژه خواهند کرد.

در زیر تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24