Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : صحبت از بانک کارآفرین است.بانکی با نماد «وکار» که افت و خیزهای آرام و منطقی در بورس تهران دارد.بانک کارآفرین با ارزش بازار ٢۶٠٠ میلیارد تومانی توانست در ۶ ماهه امسال ٧٨ ریال سود به ازای هر سهم محقق کند ، در حالی که در ۶ ماهه نخست ٩٧ مبلغ ٧٢ ریال زیان ساخته بود. حمید تهران فر معاون سابق نظارتی بانک مرکزی از مرداد ٩٧ پست مدیریت عاملی بانک کارآفرین را عهده دار شده است.در حاشیه کیش اینوکس ششم او با خبرنگار بورس ٢۴ درباره آخرین تحولات این بانک خصوصی سخن گفته است...

بانک کارآفرین افزایش سرمایه را در دستور کار قرار داد

بورس24 : صحبت از بانک کارآفرین است.بانکی با نماد «وکار» که افت و خیزهای آرام و منطقی در بورس تهران دارد.بانک کارآفرین با ارزش بازار 2600 میلیارد تومانی توانست در 6 ماهه امسال 78 ریال سود به ازای هر سهم محقق کند ، در حالی که در 6 ماهه نخست 97 مبلغ 72 ریال زیان ساخته بود.

حمید تهران فر معاون سابق نظارتی بانک مرکزی از مرداد 97 پست مدیریت عاملی بانک کارآفرین را عهده دار شده است.در حاشیه کیش اینوکس ششم او با خبرنگار بورس24 درباره آخرین تحولات این بانک خصوصی سخن گفته است.

برنامه های خروج از بنگاه داری بانک در چه شرکت هایی متمرکز شده است؟

ما خروج از بنگاه داری را در برنامه داریم، اگرچه نسبت های لازم برای بنگاهداری در بانک ما رعایت شده است. نسبت تعیین شده، 40 درصد سرمایه پایه بانک ها است که این نسبت در بانک ما به مراتب کمتر از آن و در حدود 23 یا 24 درصد است. اما تصمیم داریم شرکت هایی که کار شان غیر بانکی است یعنی ارتباط آن ها با بانک کم است را بفروشیم. مثلاً شرکت توسعه تجارت یا شرکت امین اعتماد را احتمالا واگذار نمائیم.

به طور کلی وضعیت بانک چگونه است؟

بانک کار آفرین یک بانک حرفه ای و بدون حاشیه است و کمی مشکلات درونی داشت که موجب شده بود، برخی از فعالیت های آن مثل گذشته حرکت نکند. با رفع شدن آن ها کم کم چرخه سود دهی بهتر چرخید و از نظر عملیاتی هم مثبت شده است ولی هنوز به جایگاه قبلی نرسیده است اما در آن ریل به جلو پیش می رود و ان شاءالله به جایگاه خوب می رسد و مشکلات آن به تدریج برطرف می شود. این مسائل شامل مشکلاتی بود که برای همه سیستم های بانکی بود و بانک کار آفرین هم در این مشکلات درگیر شده بود اما با تلاشی که دوستان کردند خلاء آن مرتفع شده است و به جلو می رود.

آیا برنامه ای برای اصلاح ساختار دارید؟

بله . بانک از این فرصت ها استقبال می کند. البته در مورد برخی نکات با بورس و بانک مرکزی در حال رایزنی هستیم که اگر حل شوند، حتما از طریق افزایش سرمایه چه از محل تجدید ارزیابی و چه از محل آورده نقدی سهامداران و چه از محل مطالبات حال شده سهامداران اصلاح ساختار مالی انجام می دهیم و تقریبا ۷۰ درصد موافقت ها را کسب کرده ایم.

میزان و درصد افزایش سرمایه مشخص نیست؟

فکر می کنم که ما ظرف یک سال و نیم آینده از ۸۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۵ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه بدهیم.

این تجدید ارزیابی که انجام می دهید از چه محلی است؟

تجدید ارزیابی دارایی هایمان را از دارایی هایی که طبق قواعد حسابداری مستهلک نمی شود، استفاده می کنیم. مانند زمین و سر قفلی و وارد بخش های اعیانی نمی شویم.

در مورد محدودیت های وضع شده توسط بانک مرکزی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی بانک ها توضیح می دهید؟

طبق عملیات بانکی بدون ربا باید بانک ها در چهارچوب این قانون فعالیت داشته باشند و طبق آنچه در قانون عنوان شده ،منابعی که از سپرده گذاران دریافت می شود در چهارچوب عقود فروش اقساطی، مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی و سرمایه گذاری مستقیم به کار گرفته شده است. بنابراین ما نمی توانیم این موارد را از هم منفک نماییم. در نتیجه در مورد منابعی که بانک و سپرده گذار آورده است و به صورت مشاع است ، هرشخص به سهم خودش می تواند از آن استفاده کند. یک نکته دیگر این که الان طبق قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که البته اشکالات زیادی در آن است گفته شده شرکت ها طبق ماده ۱۶ و ۱۷ قانون ، اموال مازاد خود را باید بفروشند.حال ما نه تنها نفروخته ایم بلکه می خواهیم قیمت آن را در دفاتر بیشتر کنیم(یعنی به طور مثال 40درصد افزایش دهیم.). در نتیجه این یک اِشکال است که بگوئیم ، اگر بخواهیم از املاک مشاع تجدید ارزیابی بدهیم و به نفع بانک افرایش سرمایه بدهیم ، درست نیست. کپتال گین و افزایش سود آوری شرکت ها، همه با هم یکی است.

اموال تملیکی چگونه اند؟

پروسه اموال تملیکی طی شده است. تسهیلاتی بوده که بانک از آن ها زیان شناسایی کرده است. یعنی ما یک قاعده داریم که چند سال طول می کشد که ما از این اموال کاملا زیان شناسایی می کنیم و بعد از آن ، این ملک را بانک تملیک می کند. چون خسارت آن را داده و تمام کارهایش را انجام داده است. در نتیجه متعلق به بانک است و وقتی آن را تجدید ارزیابی کند و می فروشد، مانند اموال خودش است.

بانک ها اگر تا سال ۹۸ این کار را نکنند و دارایی ها را واگذار نکنند؛ چه می شود؟

واقعیت این است که نمی شود قانون رفع موانع تولید را به درستی اجرا کرد.برخی از شرکت هایی که بانک ها در اختیار دارند دولت بابت بدهی های خودش به عنوان اموال به بانک ها داده است. شرکت هایی که از روز اول ایجاد، تا الان هیچ وقت سود نکرده اند و هیچکس هم این ها را نمی خرد، در نتیجه ما چطور آن ها را بفروشیم؟. اصلا کسی آن ها را خریداری نمی کند. حد اکثر در آمدی که این شرکت ها کسب می کنند 40تا 45درصد حقوق کارکنان است و بقیه توسط بانک پرداخت می شود.

در دوره رشد بازار بانک کار آفرین هم زیاد رشد نداشته است. ولی در دوران افت بازار، سهم هم افت نکرده است، ولی عملیات بازار گردانی خاصی هم انجام نشده است؟

سهامداران و مدیران بانک اصلا به دنبال این ابزارها نیستند که قیمت سهم را بی جهت بالا ببرند تا در تلاطم های بازار بیفتد. حرکتش به سمت بالا و پایین سنگین است. حرکت کردن آن مانند شرکت های فوق العاده بزرگ بورس است، مثل گل گهر ، چادر ملو یا فولاد مبارکه.سهامداران اصلی بانک به دنبال بازارسازی و بازارگردانی نیستند که قیمت سهم را هدایت کنند.

به عنوان کارشناس اقتصادی، آیا با افزایش نرخ بنزین قیمت سایر حامل های انرژی هم رشد می کند؟

به نظر من گریز ناپذیر است. از یک طرف اقدام انجام شده مثبت است، به خاطر این که یک بطری آب معدنی یک لیتری از یک بطری بنزین گران تر است، که این منطقی نیست. پس باید کاری در این مورد انجام داد. از طرفی آن قدر این سیستم اقتصادی در هم تنیده شده که مردم به قیمت بنزین پائین عادت کرده اند و البته سایر آیتم های اقتصادی بر روی نرخ بنزین بنا شده است. افزایش قیمت بنزین روی سایر اقتصاد هم تاثیر می گذارد و باعت رشد قیمت ها می شود. قیمت بنزین مانند ستون یک خیمه است . بنابراین ما باید همه بپذیریم، یعنی هر اقتصاددانی یا هر آدم ‌معمولی که در این کشور زندگی کرده است باید قبول کند که ما حتما با افزایش قیمت، در زمینه های دیگربا افزایش نرخ انرژی هم مواجه می شویم. این ها گریزناپذیر و جزئی از چرخه اقتصاد است و نهایتا حامل های انرژی خود به خود با نرخ بنزین تطبیق پیدا می کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24