Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اواخر سال گذشته تحلیلگران در بانک های بزرگ به پیش بینی عملکرد بازارهای مختلف در سال جاری اقدام کردند. اکنون که به پایان سال نزدیک شده ایم شاهد تحقق برخی از این پیش بینی ها هستیم. درک عوامل موثر بر بازارها به سرمایه گذاران کمک می کند ..

طلا، نفت یا بورس؟ وقت شمردن جوجه هاست!

بورس24 : در آستانه شروع سال جدید میلادی هستیم و نهادهای سرمایه‌گذاری به بررسی عملکرد بازارها در این سال پرداخته اند. ابتدای سال پیش بینی هایی از سوی این نهادها مطرح شد که برخی از آنها تحقق یافته است اما واقعیت این است که تحولات سال جاری میلادی بسیار بزرگ بوده اند و به همین دلیل باید به این نهادها حق داد اگر پیش‌بینی‌های شان تحقق نیافته است.

در سال جاری میلادی تحولات سیاسی در اروپا، افزایش تنش های تجاری بین چین و آمریکا و موضوع استیضاح ترامپ برخی از مهم ترین عوامل موثر بر بازارهای گوناگون بوده اند. البته سیاست های پولی بانک های مرکزی نیز اثرات خاص خود را بر بازارها داشته است. در ادامه به برخی پیش‌بینی‌ها که اواخر سال گذشته مطرح شد و میزان دقت آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نفت. قیمت این ماده خام نسبت به ابتدای سال جاری میلادی حدود ۱۸ درصد بالاتر است و قیمت نفت برنت به ۶۴ دلار در هر بشکه رسیده که با پیش‌بینی بانک جی پی مورگان در تضاد قرار دارد. این نهاد پیش بینی کرده بود در نیمه نخست امسال قیمت‌ها رشد محدود خواهد کرد زیرا برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه اجرا می‌شود. اما اواسط سال این نهاد پیش‌بینی کرد ضعف در اقتصاد جهان سبب افت قیمت‌ها خواهد شد. متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت امسال تاکنون 63.5 دلار بوده که در میانه طیف پیش‌بینی بانک‌هایی نظیر گلدمن ساکس، مریل لینچ و سیتی گروپ قرار دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

طلا. در نیمه نخست سال جاری میلادی قیمت طلا تقریبا هیچ افت و خیز بزرگی نداشت در نتیجه پیش‌بینی عملکرد آن در کل سال دشوار بود اما از ماه ژوئیه یعنی آغاز نیمه دوم امسال همزمان با شدت پیدا کردن تنش های تجاری بین چین و آمریکا، روند رشد قیمت فلز زرد آغاز شد. طلا حوزه امن سرمایه‌گذاری است و در دوران های پرتنش جذابیت پیدا می کند. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود ۱۵ درصد رشد کرده و به محدوده ۱۴۶۰ دلار در هر اونس رسیده است. تحلیلگران سیتی گروپ نقش طلا به عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری را دست کم گرفته بودند و همین دلیل پیش‌بینی کرده بودند متوسط قیمت هر اونس طلا امسال ۱۲۷۰ دلار خواهد بود. همچنین بانک جی پی مورگان پیش‌بینی کرده بود متوسط قیمت‌ها ۱۳۲۵ دلار است و رقم پیش بینی شده از سوی بانک مریل لینچ ۱۲۹۶ دلار بود.

البته علت این نگاه بدبینانه آن بود که همه تصور می‌کردند بانک مرکزی آمریکا به بالا بردن نرخ های بهره ادامه خواهد داد. این نهاد سال پیش چهار بار نرخ های بهره را بالا برده بود اما در ماه‌های اخیر مجبور شده است نرخ های را سه بار پایین آورد. درباره افق بازار طلا پیش‌بینی های مختلف منتشر شده بود و اکنون شاهد عملکرد مثبت این بازار هستند. یک دلیل این عملکرد مثبت شدت پیدا کردن تنش های تجاری بین چین و آمریکاست. دو طرف به رغم مذاکرات متعدد هنوز نتوانسته اند به توافق برسند و ضعف در اقتصاد جهان ادامه پیدا کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

بازارهای مالی اروپا. پایان سال گذشته میلادی دورانی تلخ برای بازارهای مالی اروپا بود. سال قبل شاخص بورس لندن ۱۲ درصد و شاخص بورس اروپا ۱۳ درصد کاهش یافت. در واقع سال ۲۰۱۸ بدترین سال از یک دهه قبل برای بازارهای مالی اروپا بود. بانک های سرمایه گذاری برای خوش بودن درباره عملکرد این بازارها در سال جاری دلیلی نداشتند اما شاهد بودیم که امسال شاخص استوکس 600 اروپا رشد کرده زیرا از یک سو بانک مرکزی اروپا برنامه‌های حمایتی اجرا کرده و از سوی دیگر درباره رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا امیدهای پدید آمده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استوکس 600 اروپا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24