Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته با افزایش تقاضا و رشد بیش از ٢ هزار واحدی شاخص آغاز به کار کرد. هر چند که با گذر از یک ساعت ابتدایی، تا حدودی از هیجان خرید کاسته شد و بازار به تعادل رسید اما نبود فروشنده جدی موج دوم تقاضا در یک ساعت پایانی را رقم زد و در نتیجه دمای دماسنج‌های تالار شیشه‌ای به شدت افزایش یافت. سیگنال بهبود روند بازار و حرکت شاخص‌ها به سمت سقف‌های قبلی، توسط ورود نقدینگی صادر شده است. البته تحولات بورس کالا و رشد نسبی قیمت فولاد هم در این وضعیت بی‌تاثیر نبوده است. در واقع با افزایش نرخ ...

«سیگنالی از جنس نقدینگی !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات سومین روز کاری هفته با رشد حدود 2.700 واحدی تا میانه‌های کانال 308 هزار واحدی پیشروی کرد. در شاخص هم‌وزن بازده قوی‌تری را شاهد بودیم، بطوریکه این دماسنج با رشد بیش از 2.100 واحدی، کانال 91 هزار واحدی را در نوردید و در مسیر کانال 92 هزار واحدی قرار گرفت. در شاخص فرابورس وضعیت مشابه با سایر شاخص‌ها بود. این دماسنج با رشد حدود 50 واحدی تا یک قدمی کانال 4.000 واحدی پیشروی کرد. بر اساس این گزارش، نمادهای معاملاتی رانفور با 177 واحد، خودرو با 158 واحد و حکشتی با 141 واحد بیشترین تاثیر مثبت و 2 نماد شبندر با 104 و شتران با 75 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص گذاشتند.

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته با افزایش تقاضا و رشد بیش از 2 هزار واحدی شاخص آغاز به کار کرد. هر چند که با گذر از یک ساعت ابتدایی، تا حدودی از هیجان خرید کاسته شد و بازار به تعادل رسید اما نبود فروشنده جدی موج دوم تقاضا در یک ساعت پایانی را رقم زد و در نتیجه دمای دماسنج‌های تالار شیشه‌ای به شدت افزایش یافت. سیگنال بهبود روند بازار و حرکت شاخص‌ها به سمت سقف‌های قبلی، توسط ورود نقدینگی صادر شده است. البته تحولات بورس کالا و رشد نسبی قیمت فولاد هم در این وضعیت بی‌تاثیر نبوده است. در واقع با افزایش نرخ بنزین عملا سیگنال رشد تورمی بازار صادر شده است. در گزارش روز گذشته هم به این نکته اشاره شد که افزایش ارزش معاملات تا سطوح 1.500 میلیارد تومانی، می‌تواند به مرور اعتماد از دست رفته را جلب کرده و بازار را در مسیر سقف‌های قبلی قرار دهد. در بازار روز گذشته، تمرکز اصلی معامله‌گران به روی سهام شرکت‌هایی بود که از حذف احتمالی ارز 4.200 تومانی و اجرایی شدن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها منتفع می‌شوند. اما امروز، روز مهمی برای شاخص‌ کل خواهد بود. چنانچه نماگر اصلی بازار از مقاومت 309 – 310 هزار واحدی عبور نماید، پیشروی تا سقف تاریخی 330 هزار واحدی محتمل خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد بازر امروز هم به مانند روز گذشته روندی افزایشی داشته باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها ، بازار و منحنی ارزش معاملات :

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی + آخرین وضعیت بازارهای جهانی :

* سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در 6 دسامبر (15 آذر) نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و کشورهای 1+4 در سطح معاونین وزیران امورخارجه (احتمالا در وین) برگزار می‌شود. موسوی همچنین گفت: امروز فرستاده ویژه کره جنوبی به ایران سفر می‌کند و در آینده نزدیک نیز مقامات ارشد کشورمان هم به برخی از کشورها سفر خواهند داشت که پس از نهایی شدن اطلاع رسانی می‌شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: امیدوارم طرح صلح امید با واکنش مثبت کشورهای منطقه روبرو شود و تا آنجا که می‌دانم مقامات 3 کشور به نامه رییس‌جمهور در مورد این طرح پاسخ داده‌اند و احتمالا دیگر کشورها نیز درحال بررسی این نامه هستند.

* وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس گفت: پس از اجرای مصوبه مدیریت مصرف سوخت، جلسه تشکیل دادیم و به صورت لحظه‌ای قمیت‌ها را کنترل می‌کنیم. مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده بود که افزایش قیمت بنزین 2.4 درصد باعث افزایش قیمت می‌شود. بانک مرکزی نیز بر این باور بود که این میزان تورم به میزان 4 درصد خواهد بود. ما سعی داریم که آثار روانی و سوء استفاده‌های حاصل از افزایش قیمت بنزین را کنترل کنیم. البته لازم است که اثرات واقعی این مصوبه را بپذیریم. ما از قبل با اصناف توافق نامه‌هایی داشتیم و به دنبال اجرایی شدن طرح افزایش قیمت بنزین آن را فعال کردیم. طبق اقداماتی که انجام دادیم قرار است که افزایش قیمت در حوزه کالا‌ها تا پایان سال جاری وجود نداشته باشد.

* فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره سرنوشت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: قانون مالیات‌های مستقیم که مالیات بر عایدی بر سرمایه، ذیل آن قرار دارد در حال بازنگری است و در این رابطه شورای بازنگری با حضور اساتید دانشگاه، نمایندگان بخش خصوصی و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شده است و پس از نهایی شدن فورا به دولت ارسال خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به بودجه 99 می رسد، توضیح داد: اگر تمایل بر استفاده از ظرفیت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه باشد، این لایحه باید در قالب تبصره‌های بودجه آورده شود.

* در بازارهای جهانی ، شاهد رشد قیمت نفت و افت فلزات رنگین هستیم. بر اساس این گزارش هر بشکه نفت برنت دریای شمال در سطوح 62 دلار و 70 سنتی و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت های 58 دلار و 5 سنتی معامله می شوند. اما در فلزات اساسی وضعیت متفاوت بود، بطوریکه فلزاتی نظیر مس، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا قیمت های 5.870 – 1.930 – 2.290 و 1.740 دلاری عقب نشستند.

4) بررسی صنایع :

* رنج‌های مثبت دقایق ابتدایی در آبی‌پوشان و نارنجی‌پوشان جاده مخصوص، موج تقاضا در نمادهای خودرویی را تقویت کرد. خودرو و سایپا باری دیگر شانس خود برای گذر از مقاومت‌های 850 و 230 تومانی را تست می‌کنند. شکسته شدن این مقاومت‌ها زمینه را برای ادامه رشد خودرویی‌ها مهیا خواهد کرد. نکته مهم اینکه خپارس تا سقف 160 تومانی ابتدای مهر 12 درصد و زامیاد نیز 18 درصد فاصله دارند و این در شرایطی است که خودرو و سایپا به سقف‌ها بازگشته‌اند. به نظر خرید این 2 نماد و همچنین ورنا در مقطع فعلی، ریسک کمتری داشته باشد.

* اما تحرکات مثبت در ونوین و بهبود وضعیت تکنیکی برخی از نمادهای گروه بانکی سبب تقویت تقاضا در سایر نمادها شد. ونوین پس از ریزش سنگین اخیر، در تلاش برای برگشت به قیمت‌های 400 تومانی است. هر چند که با توجه به افزایش شناوری در بازار، برگشت به این قیمت‌ها ساده نیست. در وپاسار، الگوی برگشتی سر و شانه معکوس شکل گرفته است. چنانچه این سهم از قیمت‌های 225 – 230 تومانی گذر کند، سقف 270 تومانی در دسترس خواهد بود. بطور کلی اکثر نمادهای گروه بانکی پتانسیل رشد قیمت در میان‌مدت را دارند.

* در گروه شیمیایی، تحرکات مثبت خوبی در سهام شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده شکل گرفته است. مشابه این اتفاق را در نمادهای تولیدکننده تایر داریم. برخی معتقدند ارز 4.200 تومانی به زودی برچیده خواهد شد. در نماد پاکسان با شکست خط روند نزولی یان‌مدتی فضای برای پیشروی سهم تا قیمت‌های 1.600 تومانی هموار شده است. شوینده نیز در وضعیتی مشابه با پاکسان، به روند صعودی بازگشته و در گام نخست به مصاف قیمت‌های 1.500 تومانی برابر با سقف قبلی خود می‌رود. در نماد ساینا فاصله چندانی با سقف 2.700 تومانی باقی نمانده است. این سهم در صورت گذر از سد یاد شده، در مسیر قیمت‌های 3.000 تومانی قرار خواهد گرفت.

* خبر رفع مشکل صادرات سیمان از پارس جنوبی جان تازه‌ای به نمادهای گروه سیمانی دمید، بطوریکه اکثر نمادها با افزایش تقاضا و رشد قیمت روبرو شدند. در این گروه سفارس با تشکیل صف خرید به سمت مقاومت 480 تومانی حرکت می‌کند. این سهم هلدینگی در صورتی که موفق به گذر از این سد گردد، به مرور در مسیر قیمت‌های 580 – 600 تومانی قرار خواهد گرفت. اما در سکرما زمزمه‌هایی درخصوص صادرات سیمان و تحولات مثبت در شرکت، سبب بهبود تقاضا و حرکت سهم به سمت سقف 600 – 6.100 تومانی شده است. در سخوز، باری دیگر روند گزارش‌دهی شرکت بهبود یافته و روند حرکتی سهم سر و شک بهتری گرفته است. بطور کلی در اکثر نمادهای سیمانی می‌توان جبران بخش مهمی از اصلاح اخیر را انتظار داشت.

* در سایر صنایع و تک سهم‌ها، وغدیر در گروه سرمایه‌گذاری و هلدینگی را داریم که معاملات نرم و کم‌فروغی را در مرز قیمت‌های 300 تومانی تجربه می‌کند. به نظر خبرهای حول محور پارسان طی هفته‌های پیش‌رو سبب تحرکات بیشتر در وغدیر شود. به لحاظ تکنیکی و بنیادی، انتظار رشد 30 درصدی این سهم تا پایان سال جاری را داریم. توصیه می‌شود وغدیر را بیشتر زیر نظر داشته باشید. و در نهایت اشاره به نمادهای گروه رایانه داشته باشیم که روند صعودی نرمی را تجربه می‌کنند. در این گروه نمادهایی نظیر آپ و سپ گزینه‌های کم ریسکی برای خرید خواهند بود.

5) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) کنور طی روزهای اخیر شفاف‌سازی زذ و اعلام کرد که 70 درصد شرکت صبا امید غرب خاورمیانه را جهت راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح یک میلیون تنی گندله کردستان خریداری کرده است. این طرح سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و عملا کنور را به سمت صادرات گندله و کاهش خام فروشی خواهد برد.

ب) مجتمع سرب و روی انگوران از ابتدای فروردین تا پایان مهر امسال، 544 هزار و 115 تن ماده معدنی استخراج کرد. این رقم نسبت به برنامه تولید (370 هزار تن)، 47 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین این مجتمع طی 7 ماهه امسال، 320 هزار و 989 تن ماده معدنی به شرکت‌های فرآوری داخلی ارسال کرد.

ج) محموله‌های متانول‌سازهای ایرانی در هفته جاری به مقصد هندوستان با قیمت 198 دلار در هر تن و به مقصد چین حدودا 208 دلار در هر تن بارگیری شده‌اند. علت این عرضه سنگین راه‌اندازی پتروشیمی بوشهر توسط مارون است.

د) معاون مالی شرکت ملی صنایع مس درخصوص وضع تعرفه 10 درصدی برای صادرات کنسانتره مس گفت: قبلاً عوارض صادراتی برای فروش کنسانتره مس وجود نداشت، در حال حاضر عوارض صادراتی برای کنسانتره وضع کردند اما از آنجایی‌که در این محصول دریافت عوارض صادراتی موضوعیت ندارد در حال مذاکره برای لغو آن هستیم. وی تاکید کرد: با مذاکرات انجام‌ شده به ‌طور قطع عوارض صادراتی کنسانتره مس لغو خواهد شد.

ه) مدیرعامل ایران خودرو گفت: در تفاهمی مقرر شد 700 دستگاه کامیون توسط ایران‌خودرو دیزل برای قرارگاه خاتم تولید شود که در گام اول 150 دستگاه کامیون تولید و عرضه خواهد شد.

و) معاونت مالی شرکت پالایش نفت اصفهان از طرح توسعه شیرین سازی نفت کوره خبر داد و گفت: این پروژه استارت زده ‌شده و ظرف 2 الی 3 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ز) با دستور رضا رحمانی وزیر صنعت و معدن و تجارت عوارض صادرات 25 درصدی برای فلزات غیر آهنی حذف شد. یک منبع آگاه از خانه معدن ایران گفت: طی جلسه‌ای که برخی معدن داران مس، کرومیت ،سرب و روی با وزیر صمت داشتند، وی قول داد تا طی روزهای آینده مصوبه عوارض 25 درصدی را برای فلزات غیرآهنی نظیر مس و مشتقات آن، کرومیت، سرب و روی و برخی مواد معدنی به غیر از سنگ‌آهن لغو شود و عوارض 8 درصدی را بصورت موقت جایگزین عوارض 25 درصدی کند. این منبع آگاه تصریح کرد: نامه لغو عوارض 25 درصدی برای صادرات فلزات و مواد معدنی غیر آهنی بزودی ابلاغ خواهد شد و این مصوبه فعلا مشمول سنگ‌آهن نخواهد بود. همچنین رضا رحمانی وزیر صمت در این جلسه قول داد تا حقوق دولتی فلزات غیر آهنی در سال 98 تغییر نکند.

6) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24