Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در آستانه سال جدید میلادی هستیم و نهادهای سرمایه گذاری به پیش بینی وضعیت بازارهای مالی پرداخته اند. رشد یا کاهش شاخص های مالی بر بازارهای دیگر اثر می گذارد و سرمایه گذاران باید دیدگاهی روشن درباره آینده داشته باشند. در مطلب حاضر دو دیدگاه ..

دو نگاه به افق بازارهای مالی در سال جدید

بورس24 : در سال جاری میلادی شاخص های مالی در برخی بورس های بزرگ جهان بویژه بورس آمریکا رشد قابل ملاحظه داشتند و در بورس آمریکا شاهد ثبت رکوردهای متعدد در شاخص ها بوده ایم. دو شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ و متوسط صنعتی داوجونز نسبت به ابتدای سال جاری به ترتیب 500 واحد و پنج هزار واحد رشد کرده اند. اکنون که در آستانه آغاز سال جدید میلادی هستیم نهادهای سرمایه‌گذاری تلاش می‌کند افق بازارها را پیش‌بینی کنند. در مطلب حاضر به دیدگاه تعدادی از کارشناسان ارشد سرمایه‌گذاری از سه بانک بزرگ اشاره می‌کنیم.

استراتژیست‌های وال استریت معتقدند سال آینده رشد شاخص ها در بورس آمریکا بسیار کمتر از سال جاری خواهد بود زیرا نه تنها نرخ رشد اقتصادی این کشور کاهش می‌یابد بلکه سرعت بازخرید سهام از سوی شرکت‌ها کم می‌شود و نوسان ها افزایش خواهد یافت. علت افزایش بی ثباتی این است که سال آینده سال انتخابات در این کشور است و سرمایه‌گذاران برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آماده می‌شوند.

استراتژیست ها از جمله مایکل ویلسون از بانک مورگان استنلی و فرانسوا تراهان از بانک یو بی اس معتقدند سال ۲۰۲۰ شاخص ها کاهش خواهند یافت زیرا سود شرکت‌های بورسی کمتر خواهد بود و شاخص های بنیادی بازار دچار ضعف می شود. اما استراتژیست بانک کردیت سوئیس دیدگاه خوش بینانه تری دارد و معتقد است روند بازخرید سهام از سوی شرکت ها ادامه پیدا می‌کند و سود شرکت‌ها مطلوب است در نتیجه پایان سال آینده رشد ۱۰ درصدی را در شاخص ها شاهد خواهیم بود.

متوسط ارقام پیش‌بینی شده برای رشد شاخص استاندارد اند پورز 500 در سال آینده ۷ درصد است. با آن که این میزان رشد بسیار نزدیک به رشد سالانه شاخص یاد شده در چند دهه اخیر است اما نسبت به رشد سال جاری میلادی بسیار پایین تر است. شاخص استاندارد اند پورز 500 امسال تاکنون رشد ۲۴ درصدی داشته و اگر سودهای نقدی و دیگر پرداخت‌ها به سرمایه‌گذاران را نیز در نظر بگیریم بازدهی شاخص ۲۶ درصد می‌شود. این عملکرد چشمگیر حاصل رشد قیمت سهام شرکت های فعال در حوزه فناوری و خدمات ارتباطی و اینترنتی بوده و به رغم شدت یافتن تنش های تجاری بین چین و آمریکا رخ داده است.

برای سال جدید، استراتژیست‌های بازار سهام شرکت‌هایی را برای خرید سهام ترجیح می دهند که میزان بدهی پایین، درآمد پایدار و وضعیت مالی مستحکم تری داشته باشند. تقریباً تمامی آنها توصیه کرده اند سهام شرکت‌هایی خریداری شود که از نظرها دور بوده اما شاخص های بنیادی قوی دارند. در واقع باید ارزش ذاتی بیش از میزان رشد قیمت سهام مبنای تصمیم‌گیری سرمایه گذاران قرار گیرد و در مجموع احتیاط های لازم در نظر گرفته شود.

استراتژیست بانک کردیت سوئیس رشد ۱۰ درصدی را برای شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در سال جدید پیش بینی کرده و خوش بینانه ترین کارشناس در بین کارشناسان نظرسنجی است. به نظر می رسد سرنوشت روابط تجاری چین و آمریکا عامل تعیین‌کننده برای عملکرد بورس آمریکا و بورس های بزرگ جهان است. در ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاران نسبت به حصول توافق تجاری بین دو کشور خوشبین بوده اند و به همین دلیل شاخص های مالی به رکوردهای جدید رسیده اند. همچنین سه بار کاهش نرخ های بهره در آمریکا در این رشد موثر بوده است اما اگر پیش بینی برخی کارشناسان درست از آب درآید و توافق تا پایان سال آینده حاصل نشود در چند ماه آینده وضعیت بازارهای مالی نگران‌کننده خواهد شد.

دیدگاه تحلیلگران دو بانک مورگان استنلی و یو بی اس این است که در یک دوره در سال آینده بازدهی سهام شرکت ها در شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ منفی خواهد شد. واقعیت این است که در ماه‌های آینده اثرات منفی تنش های تجاری بین چین و آمریکا بیشتر احساس خواهد شد و حتی اگر تعرفه‌ها لغو شود مدتی طول می‌کشد تا اوضاع بهتر شود.

عامل انتخابات

سرمایه گذاران خوشبین معتقدند سال آینده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، ترامپ مجبور است با چین به توافق برسد در غیراینصورت وضعیت بازار مالی آمریکا بد خواهد شد و او برای پیروزی در انتخابات شانس کمتری خواهد داشت. ترامپ همواره عملکرد خوب بورس آمریکا را دستاورد خود معرفی کرده و نمی تواند شاهد ضعف در بازار مالی آمریکا باشد. او همچنین بر بانک مرکزی فشار وارد خواهد کرد تا نرخ های بهره را پایین آورد. بانک مرکزی در ماه های اخیر سه بار نرخ های بهره را پایین آورده اما فعلا قصد ندارد این اقدام را تکرار کند مگر آنکه ضروری باشد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز 500 در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24