Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بسیاری از کارشناسان درباره روندهای جدید در بازارهای مختلف نگران هستند. رفتار برخی بازارها از جمله بازار طلا و بازارهای مالی چندان طبیعی نیست و بعید نیست در آینده نزدیک شاهد تغییرات بزرگ ..

وقت کوتاه کردن قدم ها فرارسیده است!

بورس24 : هفته گذشته اخبار منتشر شده از روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا و نیز داده‌ها از اقتصادهای بزرگ بیشترین اثر را بر بازارهای مختلف داشتنند. هفته قبل قیمت طلا، شاخص های مالی در برخی بورس های بزرگ و قیمت فلزات پایه کاهش یافت اما قیمت نفت و شاخص دلار کمی رشد کرد. به نظر می‌رسد سردرگمی ها درباره آینده روابط تجاری چین و آمریکا ادامه پیدا کرده و سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند با احتیاط رفتار کنند. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش‌رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می‌کنیم.

روز دوشنبه ۳ گزارش از اقتصاد آلمان مربوط به ماه جاری میلادی و شاخص فعالیت‌های تولیدی فدرال رزرو دالاس مربوط به ماه جاری منتشر خواهد شد. هفته قبل سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی منتظر اخبار مشخص درباره مذاکرات تجاری چین و آمریکا بودند اما از ابهام ها کاسته نشد زیرا از یک سو ترامپ گفته است امضای توافقنامه تجاری اخیر بین دو کشور بسیار نزدیک است و از سوی دیگر هیچ قطعیتی درباره اظهارنظر ترامپ وجود ندارد. ترامپ بارها در گذشته نسبت به حصول توافق و رفع تنش های تجاری ابراز خوش‌بینی کرده اما اندکی بعد درست عکس آن رخ داده است. از دید تحلیلگران رونق بورس های بزرگ مستلزم پیشرفت واقعی در مذاکرات تجاری چین و آمریکا و کاهش تعرفه هاست. برخی معتقدند تا سال آینده توافقی معنادار و اثرگذار بین دو کشور حاصل نخواهد شد و رشد شاخص های مالی ممکن است متوقف یا معکوس شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه رئیس بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد و نیز تغییرات ذخیره انبارهای عمده فروشی، شاخص قیمت مسکن، شاخص اعتماد مصرف کنندگان و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل مشخص خواهد شد. در هفته های اخیر قیمت نفت در سطوح بالاتر نوسان کرده زیرا از یک سو امیدهایی به رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا به وجود آمده و از سوی دیگر پیش‌بینی شده اوپک پلاس در نشست اوایل ماه آینده میلادی خود تدابیری برای حمایت از قیمت‌ها اتخاذ خواهد کرد. اما نهادهایی تحلیلگر معتقدند ضعف در اقتصاد جهان ادامه پیدا می کند و رشد تقاضا برای نفت اندک خواهد بود. همچنین افزایش تولید نفت در برخی کشورها سبب خواهد شد بازار سال آینده با مازاد عرضه مواجه شود مگر آنکه اوپک بیش از پیش از عرضه نفت خود بکاهد اما این سازمان فعلا چنین قصدی ندارد بنابراین باید منتظر ماند تا اخبار جدید از وضعیت کلی اقتصاد جهان و تصمیم های اوپک منتشر شود. عوامل موثر بر قیمت نفت بسیار متعدد هستند و پیش بینی آینده کار ساده‌ای نیست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه یک روز مهم برای اکثر سرمایه گذاران است زیرا در این روز در آمریکا شاخص مصرف شخصی، تغییرات سفارش کالاهای بادوام، تغییرات درآمد شخصی و مصرف شخصی، وضعیت بازار کار در هفته قبل و نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی مشخص می‌شود. محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار و قیمت طلا اثرات بزرگ خواهد داشت. قیمت طلا هفته قبل کاهش یافت زیرا از یک سو شاخص دلار رشد کرد و از سوی دیگر امیدواری به پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا بیشتر شد. در نظرسنجی این هفته کیتکو، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران نظر قاطع درباره جهت حرکت قیمت‌ها در هفته پیش رو ندادند اما اگر داده ها از اقتصاد آمریکا مثبت باشد قیمت طلا شانسی برای رشد نخواهد داشت. عملکرد بازار طلا در سال جاری میلادی مثبت بوده اما در هفته های اخیر قیمت ها به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه بازارهای آمریکا تعطیل هستند اما در منطقه یورو چند گزارش مهم منتشر می‌شود: شاخص اعتماد مصرف کنندگان، شاخص اعتماد در بخش های خدمات و تولید صنعتی و شاخص جو تجاری. وضعیت اقتصاد منطقه یورو خوب نیست و به همین دلیل ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافته است. پیش بینی شده این هفته نوسان ارزش دلار در برابر یورو، پوند و ین محدود خواهد بود. عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی مثبت بوده و این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا در ماه های اخیر ۳ بار نرخ های بهره را پایین آورده است. بانک مرکزی فعلا قصد ندارد به این اقدام ادامه دهد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه نرخ تورم و نرخ بیکاری در منطقه یورو اعلام خواهد شد. در هفته های اخیر موضوع استیضاح ترامپ و مذاکرات تجاری چین و آمریکا بیشترین اثر را بر بازارهای جهان داشته اند و انتظار می‌رود این دو عامل همچنان بر بازارها اثرگذار باشند. نکته مهم این است که به نظر می رسد سرمایه گذاران بسیار به آینده خوشبین هستند و حاضرند ریسک بپذیرند اما این نوعی هیجان خطرناک است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24