Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در ماه های اخیر تحولاتی در بازار فولاد و قیمت ها پدید آمده و به نظر می رسد فعالان بازار این ماده خام باید به روندهایی که ادامه پیدا خواهد کرد توجه کنند. نشریه متال بولتن در گزارشی به وضعیت بازار فولاد خاورمیانه و افق ۵ ساله آن اشاره کرده است. سرمایه گذاران ..

وضعیت بازار فولاد خاورمیانه؛ افق بازار امیدبخش است؟

بورس24 : پیش بینی می شود تقاضا برای فولاد در خاورمیانه طی 5 سال آینده رشد تدریجی داشته باشد و علت این افزایش محدود، پروژه های بزرگ زیرساختی است که البته بسیاری از آنها رو به اتمام است. در حال حاضر توسعه زیرساخت ها در دبی برای نمایشگاه اکسپو 2020 و در قطر برای جام جهانی فوتبال سال 2022 در حال اجراست. از دید تحلیلگران بازار فولاد، بازسازی عراق و سوریه عامل دیگر رشد تقاضا برای فولاد است. به باور آنها افزایش تولید و صادرات فولاد چین همزمان با کاهش تقاضای داخلی در این کشور، بزرگ ترین چالش فولادسازهای خاورمیانه طی پنج سال آینده است.

انجمن جهانی فولاد در تازه ترین گزارش خود به این نتیجه رسیده که سال جاری میلادی مصرف فولاد در خاورمیانه 4.6 درصد کاهش یافته و به 47.9 میلیون تن رسیده است. سال آینده میلادی مصرف فولاد در این منطقه به 48 میلیون تن افزایش خواهد یافت که رشد 0.2 درصدی را نشان می دهد.

تقاضا در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

اوایل سال جاری میلادی تقاضا برای فولاد در امارات بالا بود اما اخیرا به دلیل پایان یافتن پروژه های بزرگ زیرساختی شرایط تغییر کرده است. شرکت فولادسازی دولتی امارات یعنی امارات استیل پیش بینی کرده حجم فعالیت ها در بخش ساخت و ساز خاورمیانه کاهش خواهد یافت. افزایش قیمت سنگ آهن، نوسان در بازار، کاهش قیمت فروش و اقدامات حمایت گرایانه در برخی کشورها تعدادی از علل این کاهش هستند.

در سال جاری میلادی قیمت فولاد در امارات کاهش یافته است. دولت امارات و دولت های دیگر در کشورهای عرب منطقه یعنی بحرین، کویت، عربستان، قطر و عمان ابتدای سال جاری میلادی اقداماتی برای حمایت از فولادسازان خود و کاهش واردات انجام دادند. افزایش تعرفه واردات میلگرد از ابتدای سال جاری یکی از این اقدامات بود. این افزایش یک سال اعمال می شود و برای سال آینده باید تصمیم گیری شود.

این کشورهای تا سال 2017 میزان بالا میلگرد عمدتا از ترکیه وارد می کردند اما در دو سال اخیر تقریبا خودکفا شده اند. این کشورها نه تنها از واردات کاسته اند بلکه میزان قابل ملاحظه از برخی محصولات فولادی عمدتا به آسیا صادر می کنند. قطر و عربستان جزء بزرگ ترین عرضه کنندگان میلگرد، شمش فولاد و میله فولادی به آسیا هستند و انتظار می رود این عرضه سال آینده میلادی ادامه پیدا کند. در خاورمیانه عمدتا محصولات فولادی بلند نظیر میلگرد تولید می شود و دلیل این امر تقاضای داخلی برای پروژه های زیرساختی است. اکنون که این تقاضا کاهش یافته زیرا بسیاری از پروژه های بزرگ در حال اتمام هستند منطقه از لحاظ محصولات یاد شده خودکفاست و به صادرات روی آورده است.

البته کشورهای منطقه هنوز به واردات محصولات فولادی تخت نیازمند هستند زیرا تنها یک تولیدکننده در عربستان این نوع محصولات را تولید می کند. مدتی است برخی تولیدکنندگان فولاد خاورمیانه در حال برنامه ریزی برای تولید محصولات تخت فولادی هستند.

مصر. امسال تقاضا برای فولاد در مصر پایین بوده و انتظار می رود سال آینده نیز وضعیت به همین شکل باقی بماند. دولت مصر برای تشویق تولید داخلی و کاهش واردات اقداماتی انجام داده اما این اقدامات به رشد قابل ملاحظه تقاضا منجر نشده است. وزارت صنعت و تجارت مصر تعرفه هایی بر شمش فولاد، میلگرد و سیم فولادی اعمال کرده است که مدت اجرای آن سه سال است.

ترکیه. در سال جاری میلادی بخش تولید محصولات تخت فولادی در ترکیه رونقی نداشته است. مسایل سیاسی، سیاست های حمایت گرایانه در کشورهای مقصد صادرات محصولات یاد شده، ضعف ارزش لیر و در نتیجه کاهش تقاضا جزء مهم ترین علل این وضعیت در بخش یاد شده هستند. این کشور برای جلوگیری از واردات این محصولات تدابیری اتخاذ کرده اما این تدابیر کافی نیستند. از ابتدای سال جاری تعرفه واردات فولاد نورد گرم از 3.5 درصد به 6 درصد بالا برده شده است و قرار است بر واردات برخی محصولات دیگر تعرفه اعمال شود. در نیمه نخست سال جاری میلادی 600 هزار تن محصولات فولادی تخت از اروپا به ترکیه صادر شد. از سوی دیگر اروپا برای واردات محصولات فولادی ترکیه موانعی پدید آورده در نتیجه طی سال جاری میلادی قیمت محصولات فولادی تخت ترکیه رشد نکرده است و معامله گران معتقدند سال آینده میلادی قیمت ها و تقاضا افزایش نخواهد یافت زیرا موانعی که ذکر شد از میان نمی روند.

واردات محصولات فولادی تخت به ترکیه امسال کاهش یافته و علت آن افت تقاضاست. در نیمه نخست سال جاری ترکیه 2.1 میلیون تن فولاد تخت وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.3 درصد کاهش یافته است. البته صادرات فولاد تخت از ترکیه رشد کرد. این کشور در نیمه نخست امسال حدود 3 میلیون تن از این محصولات صادر کرد که رشد 17.6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. در 9 ماه نخست امسال جو بازار خودرو در ترکیه منفی بود و تولید کاهش یافت. سال قبل در این کشور 1.55 میلیون دستگاه خودرو تولید شد که نسبت به سال قبل از آن کاهش 8.6 درصدی را نشان می دهد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24