Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران در سهام شرکت های فعال در حوزه فلزات پایه باید برای دوران پرنشیب و فراز آماده باشند. داستان بازار هر یک از این فلزات با دیگری تفاوت دارد و انتظار می رود نوسان قیمت ها در هفته ها و ماه های آینده ..

نگاه نامطمئن تحلیلگران به افق بازار سه فلز پایه

بورس24 : در چند هفته اخیر قیمت فلزات پایه عموما تحت تاثیر اخبار منتشر شده از مذاکرات تجاری چین و آمریکا بوده است. هفته قبل درباره پیشرفت این مذاکرات تردیدهایی پدید آمد در نتیجه شاهد کاهش قیمت ها بودیم. البته روز جمعه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد بزودی مذاکرات از سر گرفته می شود و این خبری مثبت بود که سبب رشد نسبی قیمت برخی فلزات شد.

درباره روند مذاکرات در هفته ها و ماه های آینده دیدگاه های مثبت و منفی مطرح شده و سرمایه گذاران امیدوار هستند تعرفه های اعمال شده بر کالاهای صادراتی دو کشور به تدریج لغو شود اما برخی تحلیلگران بدبین معتقدند تا سال آینده توافق تجاری فراگیر بین چین و آمریکا حاصل نخواهد شد در نتیجه نمی توان انتظار داشت بازار فلزات پایه رونق قابل ملاحظه پیدا کند.

به هر حال فعالان بازار این فلزات مدت هاست با احتیاط رفتار می کنند و به احتمال زیاد این رویکرد ادامه پیدا خواهد کرد. در شمار جدید نشریه متال بولتن وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخش هایی از این مطلب اشاره می کنیم.

روی. ماه گذشته میلادی قیمت روی رشد پایدار داشت و به بالاتر از 2500 دلار رسید البته در روزهای اخیر قیمت ها از این سطح پایین تر آمده است. شاخص های بنیادی بازار روی مثبت است زیرا از یک سو در عرضه اختلال پدید آمده و از سوی دیگر موجودی روی در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی در پایین ترین میزان در یک دهه اخیر قرار دارد و همچنان در حال کاهش است. البته به دلایلی باید با احتیاط رفتار کرد. نکته نخست این است که به باور تحلیلگران، رقم 2500 دلار برای قیمت هر تن روی رقمی بالا محسوب می شود زیرا تولید این فلز در چین ماه سپتامبر در مقیاس سالانه 19 درصد رشد کرد و در سه فصل نخست سال تولید روی 9.5 درصد افزایش یافته است. گروه بین المللی مطالعات سرب و روی معتقد است سال آینده بازار روی با مازاد 192 هزار تنی مواجه خواهد شد. اگر سرمایه گذاران بر مبنای این دیدگاه بدبینانه تصمیم گیری کنند ممکن است در رقم های بالای قیمت ها اقدام به فروش کنند و نتیجه این امر افت قیمت هاست. بازار روی مانند بازار دیگر فلزات پایه همچنان تحت تاثیر اخبار مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا قرار خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در دو سال اخیر نشان داده شده است:

قلع. با آنکه قیمت قلع در ماه گذشته میلادی تقریبا ثابت بود اما انتظار می رود بازار در هفته های آینده رونق پیدا کند زیرا ذخیره قلع در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی در حال کاهش است. ماه سپتامبر 1110 تن معادل 9 درصد، از این ذخیره کاسته شد. دو عامل زمینه کاهش ذخیره قلع را فراهم کرده است. نخستین عامل، اجرای برنامه کاهش تولید قلع تصفیه شده در دو کشور بزرگ تولیدکننده این فلز یعنی شیلی و اندونزی است. این برنامه ابتدای ماه سپتامبر اعلام شد اما اثرات آن اکنون در حال نمایان شدن است. دومین عامل، احتمال رشد تقاضا تحت تاثیر کاهش تنش های تجاری بین چین و آمریکاست. انتظار می رود رشد قیمت قلع در ماه های آینده ادامه پیدا کند البته احتمالا کسری عرضه کمتر از 6 هزار تن خواهد بود. قبلا تصور می شد کسری عرضه به 10 هزار تن می رسد. همچنین پیش بینی شده بود رشد تقاضا 0.5 درصد است اما اکنون این باور وجود دارد که تقاضا 0.5 درصد کاهش می یابد. اگر مذاکرات تجاری چین و آمریکا متوقف یا کند شود شرایط بازار قلع تغییر خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در دو سال اخیر نشان داده شده است:

نیکل. ابهام ها درباره عرضه نیکل از اندونزی یک عامل مهم است که بر قیمت این فلز پایه اثر می گذارد. پایان ماه گذشته میلادی تولیدکنندگان نیکل در اندونزی موافقت کرده بودند صادرات نیکل فراوری نشده را متوقف کنند اما این اقدام برای بالا بردن قیمت ها کافی نبوده است. این درحالیستکه ذخیره نیکل در انبارهای تحت نظار بورس های فلزی به 30 هزار تن یعنی پایین ترین میزان در 12 سال اخیر رسیده است. و نیز برخی اخبار مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا منتشر شده است. رشد نکردن قیمت ها بدین معناست که احتمال توقف صادرات از اندونزی از پیش بر بازار اثر گذاشته و نیز خریداران بر سه موضوع تمرکز کرده اند: نخست ضعف فروش خودروهای برقی و کاهش حاشیه سود کارخانه های تولیدکننده فولاد ضدزنگ که سبب بدبینی درباره افق تقاضا برای نیکل می شود، دوم افزایش میزان نیکل در انبارهای خارج از نظارت بورس های فلزی، و سوم سرمایه گذاری بزرگ در بخش پایین دستی تولید نیکل در اندونزی و شروع به کار مجدد معادن نیکل در دیگر کشورها. بدین ترتیب شرایط برای رشد قیمت نیکل فعلا فراهم نیست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در دو سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24