Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مجموعه ای از عوامل سبب شده در هفته های اخیر قیمت ها در بازار فولاد و سنگ آهن کاهش یابد البته تحلیلگران معتقدند هنوز برای قضاوت درباره آینده زود است. پیش بینی شده قیمت سنگ آهن سال آینده میلادی ..

برای اصلاح قیمت ها در بازار فولاد و سنگ آهن آماده باشید!

بورس24 : تولید فولاد در چین طی ماه گذشته میلادی به پایین‌ترین میزان در ۷ ماه اخیر رسید و یک علت این کاهش، تعطیلات یک هفته ای ابتدای آن ماه بود. البته کاهش حاشیه سود شرکت های فولادسازی نیز در این کاهش موثر بوده است. دفتر ملی آمار چین در گزارش امروز خود آورده است، ماه قبل این کشور 81.12 میلیون تن فولاد تولید کرده است در حالی که ماه قبل از آن میزان تولید 82.77 میلیون تن و اکتبر سال قبل 82.55 میلیون تن بود.

محاسبات انجام شده از سوی موسسه رویترز نشان می‌دهد متوسط روزانه تولید فولاد خام در چین ماه قبل 2.63 میلیون تن بوده در حالی که در ماه سپتامبر این رقم 2.76 میلیون تن بود. کاهش تولید فولاد همچنین حاصل هشدارهای دولت به تولیدکنندگان این ماده خام است. دولت چین برای جلوگیری از آلودگی هوا تدابیری اتخاذ کرده که کاهش تولید فولاد جزء آنهاست. در هفته نخست ماه گذشته میلادی یعنی دوره تعطیلات، نرخ بهره برداری از کارخانه ها به 56.2 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در ۷ سال اخیر بود.

عامل بعدی افت تولید فولاد در چین کاهش حاشیه سود کارخانه های فولادسازی این کشور است. افزایش قیمت سنگ آهن و رشد قیمت قراضه فولاد سبب شده سود کارخانه‌ها به شدت کاهش یابد. ماه گذشته میلادی قیمت هر تن قراضه فولاد در چین ۱۴ دلار بالا رفت در نتیجه خرید آن و تولید فولاد کاهش یافت. در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی 829.22 میلیون تن فولاد در چین تولید شده که 7.4 درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است.

سنگ آهن، کک و زغال سنگ کک شو

وضعیت بازار سنگ آهن، کک و زغال سنگ کک شو در چین طی دو هفته اخیر چندان خوب نبوده است. هفته قبل قیمت هر تن زغال‌سنگ کک شو در بورس دالیان با سررسید ژانویه سال آینده در محدوده ۱۷۸ دلار نوسان کرد. قیمت هر تن کک نیز در سطح ۲۵۲ دلار قرار داشت. امسال چین ۸۰ میلیون تن زغال‌سنگ کک شو وارد می‌کند در حالی که سال قبل میزان واردات این ماده ۶۵ میلیون تن بود. با توجه به میزان بالای واردات این ماده خام در ماه های اخیر، طبیعی است دولت محدودیت هایی برای واردات اعلام خواهد کرد. همچنین در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی ۲۵۰ میلیون تن زغالسنگ به چین وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 9.5 درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد در روزهای اخیر بین ۸۰ تا ۸۴ دلار در هر تن نوسان کرده است و خریداران منتظر رفع ابهام ها درباره افق بازار فولاد هستند. در حال حاضر سیاست های زیست محیطی دولت چین، وضعیت شاخص های اقتصادی این کشور و سیاست های دولت در حوزه توسعه زیرساخت‌ها مهمترین عوامل موثر بر بازار سنگ آهن هستند. اقتصاد چین امسال در محدوده مورد نظر دولت یعنی ۶ درصد تا 6.5 درصد رشد خواهد کرد اما سال آینده نرخ رشد به زیر ۶ درصد خواهد رسید.

عامل بعدی که بر بازار فولاد و سنگ آهن اثرگذار است میزان عرضه است. هفته قبل شرکت ویل برزیل اعلام کرد بر تولید سنگ آهن خود خواهد افزود. این یک خبر مهم بود که بر قیمت سنگ آهن فشار وارد کرده است. ابتدای سال جاری میلادی حادثه سد در برزیل سبب تعطیلی برخی مراکز بزرگ تولید سنگ آهن در این کشور شد در نتیجه قیمت ها به سرعت افزایش یافت. به نظر می‌رسد وضعیت تولید سنگ آهن در برزیل و استرالیا به تدریج در حال عادی شدن است. برخی نهادهای تحلیلگران معتقدند سال آینده قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در محدوده ۷۰ دلار نوسان خواهد کرد.

وضعیت کلی اقتصاد چین که بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در جهان است بیشترین اثر را بر بازار این ماده خام و نیز سنگ آهن دارد و خواهد داشت. در ماه های اخیر تنش های تجاری بین چین و آمریکا بر اقتصاد هر دو کشور فشار وارد کرده و سبب ضعف در برخی شاخص های اقتصادی آنها و جهان شده است. توافق محدود تجاری بین چین و آمریکا که چند هفته پیش حاصل شد به امضاء ترامپ و رییس جمهوری چین نرسیده و به نظر می رسد موانعی بر سر پیشرفت مذاکرات پدید آمده است. چین اعلام کرد کاهش برخی تعرفه ها شرط امضاء پیمان تجاری است در حالیکه ترامپ معتقد است تعرفه ها نباید کاهش یابد. بدین ترتیب به نظر می رسد بار دیگر روند مذاکرات و حل اختلافات تجاری چین و آمریکا با بن بست مواجه شده است.

برخی تحلیلگران معتقدند تنش های کنونی حداقل تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی 12 ماه دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. در این مدت اگر از تعرفه های تجاری کاسته نشود اثرات منفی جنگ تعرفه ای بیشتر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24