Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : با شروع ثبت نام از متقاضیان مسکن ارزان در ۴ استان کشور از روز گذشته نگاه ها به طرحی که دولت بتازگی آن را در بخش مسکن کلید زده، جلب شده است. این طرح چه هدفی را دنبال می کند و عایدی آن برای تولیدکنندگان و انبوه سازان چیست؟ دولت از سال گذشته بنا داشت در ازای توقف ساخت سری جدید مسکن مهر، نیاز بازار را با اجرای یک طرح جایگزین پاسخ دهد. البته حدود سه سال قبل تر، طرح جایگزین، هم معرفی شد و هم برنامه ریزی هایی برای اجرای آن صورت گرفت اما نشد!

طرح اقدام ملی مسکن چیست؟

بورس24 : با شروع ثبت نام از متقاضیان مسکن ارزان در 4 استان کشور از روز گذشته نگاه ها به طرحی که دولت بتازگی آن را در بخش مسکن کلید زده، جلب شده است.

این طرح چه هدفی را دنبال می کند و عایدی آن برای تولیدکنندگان و انبوه سازان چیست؟

دولت از سال گذشته بنا داشت در ازای توقف ساخت سری جدید مسکن مهر، نیاز بازار را با اجرای یک طرح جایگزین پاسخ دهد.

البته حدود سه سال قبل تر، طرح جایگزین، هم معرفی شد و هم برنامه ریزی هایی برای اجرای آن صورت گرفت اما نشد!

طرح سه سال قبل به این صورت برنامه ریزی شده بود که سالانه 200 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهرها از طریق نوسازی سالانه 1100 محله ساخته و نوسازی شود. آن طرح به سالی حداقل 30 هزار میلیارد تومان منابع شامل اعتبارات بانکی، سرمایه بخش بخصوصی و منابع دولتی و شهرداری ها نیاز داشت. شاید همان نیاز سنگین اعتباری باعث شد طرح تا الان روند رو به جلو به خود نبیند و طرحی دیگر جایگزین جدید شود.

طرحی که از روز گذشته برای ساخت و تامین مسکن ارزان به اجرا درآمده اقدام ملی برای تولید مسکن در شهرهای کوچک و متوسط نام دارد. ظرفیت این طرح 100 هزار واحد مسکونی است که خانه ها با قیمت مترمربعی 1.5 تا 3 میلیون تومان ساخته خواهد شد.

این خانه ها به صورت یک تا دو طبقه و همچنین مجتمع های مسکونی حداقل 4 طبقه احداث می شود. برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی به این صورت است که خانه های یک طبقه با قیمت حداکثر مترمربعی 2 میلیون تومان و ساختمان های پرواحد با قیمت مترمربعی حداکثر 3 میلیون تومان ساخته شود.

شرایط تحقق ساخت ارزان در این طرح چندان فراهم نیست آن هم با توجه به روند افزایش سال گذشته قیمت مصالح ساختمانی اما وزارت راه و شهرسازی تصمیم دارد یک کریدور جداگانه برای تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز سازندگان این طرح ایجاد کند. در این کریدور برنامه ریزی شده مصالح ساختمانی از درب کارخانه بدون واسطه در اختیار سازنده ها قرار بگیرد. ضمن آنکه امکان خرید اعتباری (غیر نقدی) مصالح ساختمانی از طریق بانک مسکن قرار است برای این سازنده ها فراهم شود.

مصالح ساختمانی حداقل 30 درصد از قیمت تمام شده ساخت مسکن را تشکیل می دهد. اما سهم آن از هزینه ساخت بیش از 60 تا 70 درصد است.

دولت در طرح ساخت 100 هزار واحد مسکونی ارزان در شهرهای کوچک و متوسط سه نوع وام ساخت با قابلیت انتقال به خریداران در نظر گرفته است. وام نوع اول همان تسهیلات صندوق یکم است که رقم قسط ماهانه آن یک میلیون و 700 هزار تومان است. وام نوع دوم تسهیلات 100 میلیون تومانی است که قسط ماهانه آن 700 هزار تومان برآورد می شود. سومین نوع تسهیلات نیز وام های 75 تا 100 میلیون تومانی است که قسط آنها بین یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است. به جزء وام یکم، نرخ سود بقیه تسهیلات 18 درصد است.

کسانی که در این طرح می خواهند ثبت نام کنند باید توانایی سپرده گذاری حداقل 30 میلیون تومانی در بانک را داشته باشند چون وام ها از روی سپرده افراد تامین اعتبار می شود. در حالت کلی، بسته به اینکه هزینه ساخت برای هر واحد مسکونی چقدر تمام می شود، معادل 30 درصد آن رقم باید توسط متقاضیان سپرده گذاری صورت بگیرد.

متقاضیان طرح اقدام ملی همچون مسکن مهر باید فاقد سابقه مالکیت و همچنین دارای فرم جیم سبز رنگ باشند. این فرم به معنای استفاده یا عدم استفاده از زمین و مسکن دولتی از سال 57 تا کنون است.

برای دو دهک اول، نیازی به سپرده گذاری وجود ندارد چون زمین های دولت برای این دو دهک به شکل اجاره 99 ساله برای ساخت خانه ها اختصاص پیدا می کند. اما سایر دهک ها باید بعد از ساخت و تکمیل واحدها،‌بهای خرید زمین های دولتی را نیز پرداخت کنند. زمین هایی که در این طرح اختصاص داده می شود مترمربعی از یک تا سه میلیون تومان قیمت گذاری خواهند شد که البته گفته می شود عمده زمین ها قیمتی کمتر از 2 میلیون تومان در مترمربع دارند. بهای زمین در اقساط 5 ساله و علاوه بر اقساط 10 ساله وام ساخت دریافت می شود.

برآوردها حکایت از آن دارد که قیمت تمام شده یک خانه 60 مترمربعی در طرح اقدام ملی با محاسبه قیمت زمین حول و حوش 300 میلیون تومان خواهد بود. این مبلغ در طول 5 تا 10 سال از افراد دریافت می شود.تاکنون بیش از 30 هزار نفر در طرح 100 هزار واحدی ثبت نام کرده اند.

سازندگانی که در این طرح مشارکت می کنند دو دسته خواهند بود. دسته اول ساختمان ها را به قیمت تمام شده می سازند و تحویل دولت می دهند و از پروژه خارج می شوند که این مدل چیزی شبیه ساخت و ساز مسکن مهر است. در دسته دوم اما سازنده یک شریک واقعی دولت در پروژه است به این صورت که دولت قیمت ساخت و فروش را برای سازنده تعیین نمی کند بلکه سازنده واحدهای سهم خود را با قیمت دلخواهش در بازار به فروش می رساند.

کل این 100 هزار واحد مسکونی قرار است ظرف دو سال ساخته و تحویل داده شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24