Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر شاهد رشد شاخص های مالی و قیمت برخی مواد خام بوده ایم. پرسش مهم این است که آیا این روند ادامه می یابد و اگر بله، نتیجه آن چیست؟ سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مدیران صندوق های سرمایه گذاری معتقدند شرایط حاکم بر بازارها ..

رقابت بر سر پذیرش ریسک بالاتر؛ رونق ادامه می یابد؟

بورس24 : در چند هفته اخیر شاهد رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان بوده ایم و این رشد که حاصل ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران است عوامل گوناگون دارد. بانک مریل لینچ آمریکا در نظرسنجی گسترده از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این نتیجه رسیده است که دیدگاه آنها درباره آینده به کلی تغییر کرده است به این معنا که در تابستان اکثر مدیران یاد شده نگران بروز رکود در اقتصاد آمریکا و جهان بودند و تلاش می‌کردند راهی برای ایمن ماندن از تبعات رکود بیابند اما اکنون آنها نگران جا ماندن از بازار هستند به این معنا که آنها تلاش می‌کنند حداکثر سود را از بازار رو به رشد کنونی کسب کنند و معتقدند شرایط در آینده بهتر خواهد شد.

در این نظرسنجی مشخص شد میزان نقدینگی صندوق‌های سرمایه گذاری ماه قبل بیشترین کاهش ماهانه را از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پایان سال ۲۰۱۶ داشته است زیرا سرمایه گذاران بر سر پذیرش ریسک بالاتر با هم به رقابت پرداخته اند. در حال حاضر نقدینگی در دسترس سرمایه‌گذاران کمترین میزان از ژوئن سال ۲۰۱۳ است.

استراتژیست ارشد بانک مریل لینچ گفته است شاخص خوشبینی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به آینده به بالاترین میزان در ۱۸ ماه اخیر رسیده و رشدی بی‌سابقه در ۲۰ سال اخیر داشته است. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان معتقدند سود شرکت‌ها بالا خواهد رفت. اکنون هراس از رکود جای خود را به ترس از جا ماندن از دیگران در کسب سود داده است. میزان نقدینگی در بازار رشد کرده و عملکرد شرکت‌های بورسی مثبت بوده است. ترکیب این دو عامل به معنای رشد بیش از پیش شاخص های مالی در بورس های بزرگ است.

هنگامی که شاخص های مالی شروع به رشد می‌کنند و جو بازار مثبت است سرمایه‌گذاران دچار هیجان می شوند و رفتارهای غیرمنطقی از خود نشان می دهند. در حال حاضر امیدواری‌ها افزایش یافته و شاهد رشد مداوم شاخص های مالی هستیم. البته در نظرسنجی مشخص شد جنگ تجاری بین چین و آمریکا مهم ترین عامل نگرانی سرمایه‌گذاران است اما مدتی است این باور در بازارها به وجود آمده که دو کشور در آینده به شکلی به توافق خواهند رسید. در نتیجه اکنون وقت حضور در بازار است تا با پیشرفت مذاکرات تجاری و رشد شاخص های مالی، حداکثر سود کسب شود.

هفته گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا به رکوردهای جدید رسیدند زیرا انتظار می‌رود شرایط تجاری بین چین و آمریکا بهتر شود و نکته مهم دیگر این است که سرمایه‌گذاران معتقدند اثرات مثبت تدابیر حمایتی بانک های مرکزی بزرگ در آینده نمایان خواهد شد. بانک های مرکزی در ماه‌های اخیر از ابزارهای در اختیار خود برای کمک به رونق اقتصاد استفاده کرده‌اند و برای مدتی منتظر خواهند بود تا این تدابیر اثرات خود را بگذارد.

این دیدگاه وجود دارد که در ماه‌های آینده مذاکرات تجاری چین و آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد و دو طرف به توافق‌هایی خواهند رسید. می‌توان انتظار داشت برخی از تعرفه‌های کنونی که بر کالاهای صادراتی چین و آمریکا اعمال شده حذف شود. حتی اگر توافق فراگیر تجاری حاصل نشود پیشرفت در مذاکرات خبر امیدوار کننده برای فعالان بازارهای مالی و مواد خام است.

نهادهای تحلیلگر از جمله صندوق بین المللی پول در گزارش‌های اخیر خود پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی جهان را پایین آورده‌اند و علت این اقدام را جنگ تعرفه ای چین و آمریکا اعلام کرده اند. اگر اخبار مثبت از مذاکرات تجاری منتشر شود می‌توان به کاهش هراس سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها امیدوار بود. در چند فصل اخیر ابهام و هراس درباره آینده سبب کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها شده است. حال تصور کنید افق اقتصاد مثبت شود. نتیجه این تحول، ورود میزان بالا نقدینگی به بازار و افزایش حجم سرمایه گذاری شرکت هاست.

عده ای از کارشناسان مالی معتقدند سرعت رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ بویژه بورس آمریکا بیش از حد سریع و بزرگ بوده و این بدان معناست که در آینده باید منتظر استراحت بازار و احتمالا افت شاخص ها قبل از شروع مجدد رشد آنها باشیم. همه چیز به روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا وابسته است. اگر این مذاکرات خوب پیش برود شاخص دلار و قیمت مواد خام رشد خواهند کرد و در مقابل قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

دو دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا به بن بست رسید اما در دور سوم، توافق محدود بدست آمد. هنوز این توافق به امضاء ترامپ و رییس جمهوری چین نرسیده اما سرمایه گذاران معتقدند دیر یا زود پیشرفت هایی در این روند رخ خواهد داد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در پنج سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24