Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

زمانی که آتش سوزی رخ می دهد ممکن است دامنه آن محدوده وسیع تری را شامل شود و به اطراف ساختمان بیمه شده نفوذ پیدا کرده و به طور مثال اموال و بنای ساختمان کناری را نیز در بر گیرد. بیمه آتش سوزی خسارت ناشی از تسری یافتن آتش و خسارت به اموال و ساختمان کناری را پرداخت نمی کند. اما این امکان وجود دارد که بیمه گر علاوه بر درخواست برای بیمه نامه آتش سوزی ساختمان مورد نظر بیمه نامه مسئولیت ناشی از آتش سوزی را نیز دریافت کند تا در این صورت خسارات وارده بر بنای کناری نیز از سوی بیمه گذار پرداخت شود.

درباره بیمه آتش سوزی چه می دانید؟

بورس24 : ۳۰ دی ماه سال ۹۵ بود که ساختمان پلاسکو آتش گرفت و تنها در چند ساعت فرو ریخته و به تلی از خاکستر و آهن تبدیل شد. در این اتفاق اموال بسیاری از صاحبان صنعت پوشاک که در این ساختمان فعالیت داشتند آتش گرفت. این در حالی است که اکثر آن ها بیمه آتش سوزی نداشتند و مجبور بودند خسارت از بین رفتن پارچه و لباس ها را خود به دوش بکشند. البته پس از این اتفاق ناگوار بسیاری از کسبه و کسانی که سرمایه ای به صورت کالا در انبارها داشتند اقدام به اخذ بیمه نامه آتش سوزی کردند اما تب درخواست برای بیمه آتش سوزی خیلی زود خوابید و هنوز هم درصد بالایی از پایتخت نشینان آشنایی با این نوع بیمه نداشته و اطلاعی در خصوص اهمیت آن ندارند.

بیمه آتش سوزی ساختمان تمامی اموال و لوازم موجود در ساختمان را مقابل حوادثی مانند انفجار و آتش سوزی بیمه می کند. چنانچه آتش سوزی در یک ساختمان اتفاق بیفتد و در صورتی که آن ساختمان بیمه آتش سوزی شده باشد، تمامی خسارت حاصل از آن اتفاق از سوی بیمه گر پرداخت خواهد شد. بیمه آتش سوزی از دو نوع پوشش برخوردار است.

در درجه نخست آتش سوزی و انفجار و در درجه بعدی حوادثی مانند سیل، طغیان رودخانه، طوفان و تندباد، ترکیدگی لوله آب، شکست شیشه، سرقت، ضایعات آب و برف و باران، برخورد جسم خارجی با مورد بیمه به طور مثال ریزش کوه و حتی سقوط هواپیما و هلیکوپتر را شامل می شود.

از سویی باید بدانید که بیمه آتش سوزی خود انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان بیمه آتش سوزی ساختمان های مسکونی، ساختمان های صنعتی و ساختمان های غیر صنعتی را نام برد که ساختمان های غیر صنعتی شامل مراکز تفریحی و رفاهی، آموزشی، خدماتی و ... می شود. کسانی که قصد دارند ساختمانی را بیمه آتش سوزی کنند توجه داشته باشند که در این نوع بیمه ارزش بنا حائز اهمیت است و نه ارزش زمین.

از سویی بیمه آتش سوزی شرایط متفاوتی دارد که یکی از آن ها بیمه نامه های شناور هستند. این نوع بیمه نامه بیشتر در خصوص انبارها کاربرد دارند، چرا که موجودی انبارها در طول زمان مقدار و میزان مشخصی ندارد و همواره موجودی انبارها کم و یا زیاد می شود. در این صورت می توان از بیمه نامه شناور بیمه آتش سوزی استفاده کرد.

لازم به ذکر است که مدت و زمان بیمه آتش سوزی برای مدت یک سال است و پس از آن بیمه گذار می تواند آن را تمدید کند. البته امکان بیمه کمتر از یکسال نیز وجود دارد که در این صورت با تعرفه های کوتاه مدت بیمه آتش سوزی می توان ساختمان مورد نظر را بیمه و از تعرفه های کوتاه مدت استفاده کرد.

یکی دیگر از نکات مهم و قابل توجه در خصوص بیمه آتش سوزی این است که با توجه به شرایط ساختمان حق بیمه تغییر خواهد کرد. در صورتی که موجودی انبار مواد قابل اشتعال باشد پس بنابراین ریسک آتش سوزی آن ساختمان نسبت به انباری که موجودی آن پوشاک است بیشتر خواهد بود و بنابر این متقاضی یا بیمه گر باید حق بیمه بیشتری پرداخت کند. علاوه بر این ها موقعیت جغرافیایی ساختمان نیز در میزان حق بیمه تاثیرگذار است. در مناطق با تراکم جمعیت بالا احتمال آتش سوزی بیشتری وجود دارد که برای نمونه می توان به بازار تهران یا همان محدوده ساختمان پلاسکو اشاره کرد. در این صورت بیمه گر باید حق بیمه بیشتری برای دریافت بیمه آتش سوزی پرداخت کند.

حق بیمه بنگاه ها و پاساژها تابع تعرفه ای با عنوان تعرفه صندوق مشترک است. حداقل نرخ بنگاه های عمومی در این تعرفه 2.7 در هزار است که بر اساس نوع فعالیت و موقعیت جغرافیایی آن بنگاه تغییر خواهد کرد.

در خصوص بیمه های آتش سوزی باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم زمانی که آتش سوزی رخ می دهد ممکن است دامنه آن محدوده وسیع تری را شامل شود و به اطراف ساختمان بیمه شده نفوذ پیدا کرده و به طور مثال اموال و بنای ساختمان کناری را نیز در بر گیرد. بیمه آتش سوزی خسارت ناشی از تسری یافتن آتش و خسارت به اموال و ساختمان کناری را پرداخت نمی کند. اما این امکان وجود دارد که بیمه گر علاوه بر درخواست برای بیمه نامه آتش سوزی ساختمان مورد نظر بیمه نامه مسئولیت ناشی از آتش سوزی را نیز دریافت کند تا در این صورت خسارات وارده بر بنای کناری نیز از سوی بیمه گذار پرداخت شود.

ادامه دارد...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24