Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در چند ماه اخیر یعنی از زمان مطرح شدن برنامه شرکت فیس بوک برای راه اندازی ارز دیجیتالی لیبرا، توجه سرمایه گذاران به این ارزها بیشتر شده است. ابعاد ارزهای دیجیتالی بسیار متعدد است و مسایلی نظیر امنیت مالی کشور، سلطه بر دنیای پرداخت ها و ..

درباره لیبرا، امنیت مالی آمریکا و رقابت چین و فیسبوک

بورس24 : نوسان قیمت ارزهای دیجیتالی در هفته های اخیر افزایش یافته و عامل این بی‌ثباتی، تحولاتی است که در بازار این ارزها رخ داده است. حرکت چین به سمت ایجاد ارز دیجیتالی و مخالفت های کنگره آمریکا با "لیبرا" یعنی ارز دیجیتالی شرکت فیس‌بوک جزء این تحولات هستند. از سال ها پیش موضوع فراگیر شدن یک یا چند ارز دیجیتالی خارج از کنترل و نظارت نهادهای دولتی و بانک های مرکزی مطرح بوده و این ایده موافقان و مخالفان بسیاری داشته است.

با مطرح شدن برنامه شرکت فیس‌بوک برای راه اندازی لیبرا، توجهات بار دیگر به این ایده معطوف شده و نکته مهم این است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند حتی اگر ایده لیبرا با شکست مواجه شود ارزهای دیجیتالی دیگر رواج پیدا خواهند کرد به ویژه آن که اکنون چین به دنبال ایجاد ارز دیجیتالی است. اگر روزگاری طرفداران ارزهای دیجیتالی معتقد بودند امکان وجود یک ارز خارج از نظارت دولت ها و بانک های مرکزی وجود دارد چندی پیش قانونگذاران آمریکایی بیشترین تلاش خود را کردند تا این باور کنار گذاشته شود.

آنها نه تنها به پروژه ارز دیجیتالی لیبرای شرکت فیس‌بوک لطمه عظیم مالی وارد کردند زیرا هفت شرکت بزرگ با مجموع ارزش بازار هزار میلیارد دلار از این پروژه خارج شده اند بلکه به طور موقت فروش ارز دیجیتال اپلیکیشن پیام رسان تلگرام را متوقف کرده اند. سناتورهای آمریکایی با ارسال نامه به مدیر عامل های آن هفت شرکت از آنها خواستند درباره پیش رفتن در پروژه ای که به رشد فعالیت های غیر قانونی در جهان منجر می‌شود بسیار محتاط باشند. در نتیجه این نامه آنها از پروژه کناره گیری کرده اند.

اکنون برخی از تحلیلگران برجسته حوزه فناوری در دره سیلیکونی هشدار داده اند که قانونگذاران آمریکایی حتی اگر در مبارزه با ارزهای دیجیتال از جمله لیبرا موفق شوند در بلند مدت در برابر چین شکست خواهند خورد. در ماه ژوئن هنگامی که شرکت فیس‌بوک ارز لیبرا را معرفی کرد بانک مرکزی چین برنامه ایجاد ارز دیجیتال خود را سرعت بخشید. تحلیلگران موسسه ار بی سی کپیتال مارکتس می گویند: "اگر قانونگذاران آمریکایی لیبرا را نادیده بگیرند و مقررات لازم برای تشویق نوآوری در حوزه ارز دیجیتال را تدوین نکنند ارز دیجیتال بانک مرکزی چین به ارز دیجیتال جهانی در اقتصادهای نوظهور تبدیل خواهد شد."

اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و پرداخت چین از جمله علی پی و ویچت، ابزاری برای پذیرش ارز دیجیتالی این کشور خواهند بود و کیف پول های دیجیتالی را برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند. شرکت فیس بوک قصد دارد ترتیبی دهد تا کاربران این شبکه اجتماعی در هر جای جهان همانطور که برای ارسال پیام از این پیام رسان استفاده می کنند با لیبرا به خرید بپردازند یعنی به شکل فوری، امن و با هزینه بسیار پایین. از سوی دیگر تلگرام که دارای 200 میلیون کاربر در جهان است ارز دیجیتال خود یعنی "گرام" را به فروش رسانده و همان هدف فیس‌بوک را دنبال می‌کند یعنی انتقال پول و از طریق اپلیکیشن.

قانونگذاران آمریکایی نگرانی های فراوان درباره فراگیر شدن یک ارز دیجیتالی خارج از نظارت خود دارند و با ارز دیجیتالی فیس‌بوک و تلگرام مخالفت کرده اند. عده زیادی از تحلیلگران معتقدند ارز دیجیتالی از سوی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری دیر یا زود ایجاد و رایج خواهد شد و اگر شرکت های آمریکایی در این زمینه پیش قدم نباشند برنده اصلی چین خواهد بود و این احتمالا چیزی نیست که دولت آمریکا به آن تمایل داشته باشد. در دورانی که آمریکا بر کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال کرده تا دست بالاتر را داشته باشد ارز دیجیتالی چین بر قدرت و نفوذ این کشور در حوزه های مالی و پرداخت خواهد افزود و از نفوذ آمریکا خواهد کاست.

آمریکا به جای مخالفت با لیبرا باید هر چه سریع تر مقررات مورد نظر خود را برای انتشار این ارز تدوین کند. از دید تحلیلگران، نگرانی های مقامات آمریکایی منطقی است اما می توان از طریق تدوین مقررات و دستورالعمل های مناسب بر این نگرانی ها غلبه کرد. رقابت بین آمریکا و چین صرفاً در حوزه تجارت نیست بلکه در حوزه نوآوری و فناوری های ارتباطی و مالی نیز این دو اقتصاد بزرگ جهان رقیب یکدیگر هستند. اگر آمریکا می‌خواهد در این رقابت‌ها پیروز شود نباید لیبرا را نادیده بگیرد. فیسبوک و چین هر دو به دنبال ایجاد ارزهای دیجیتالی جهانی هستند که رقیب خواهند بود به ویژه در اقتصادهای نوظهور. بدون تردید ایجاد یک ارز دیجیتالی بین المللی از سوی بانک مرکزی چین یا شرکت‌هایی نظیر فیس بوک، تبعات ژئوپولیتیک در بر دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت بیت کوین در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24