Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز گذشته نرخ های بهره در آمریکا برای سومین بار در چند ماه اخیر پایین آورده شد. بانک مرکزی برای حمایت از اقتصاد این اقدام را انجام داد و اثر آن بر بورس آمریکا و قیمت طلا مثبت بود. اما درباره جهت سیاست های پولی بانک مرکزی در آینده و اثرات آن بر بازارهای مختلف ..

تاثیر محدود کاهش نرخ های بهره بر بازارها؛ از این پس چه می شود؟

بورس24 : روز گذشته همانطور که انتظار می رفت بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاستگذاری خود نرخ های بهره را 0.25 درصد پایین آورد. این نهاد در ماه های ژوییه و سپتامبر نیز این اقدام را انجام داده بود. اکنون گستره نرخ های بهره بین 1.5 درصد تا 1.75 درصد است. فعالان بازارهای مالی و ارز از پیش انتظار داشتند چنین اقدامی انجام شود اما درباره جهت گیری سیاست های پولی بانک مرکزی در آینده ابهام هایی وجود داشت.

واقعیت این است که در ماه های اخیر برخی شاخص های اقتصاد آمریکا از جمله وضعیت فعالیت های تولیدی و خدماتی نگرانی هایی پدید آورده است و با توجه به اینکه تنش های تجاری بین چین و آمریکا ادامه یافته این انتظار وجود داشت که بانک مرکزی آمریکا برای کاستن از اثرات منفی تنش ها و حمایت از اقتصاد اقداماتی انجام دهد.

از سوی دیگر، ترامپ بارها از بانک مرکزی آمریکا خواسته است نرخ های بهره را به صفر یا زیر این رقم کاهش دهد تا اقتصاد حمایت شود. بانک مرکزی آمریکا روز گذشته برای حمایت از اقتصاد در برابر اثرات تنش های تجاری و ضعف کلی اقتصاد جهان، برای سومین بار نرخ های بهره را پایین آورد. اما آنچه آقای جروم پاول رییس بانک مرکزی آمریکا پس از نشست کمیته سیاستگذاری بیان کرد تاثیر کاهش نرخ های بهره را کم کرد.

او اعلام کرد بانک مرکزی نرخ های بهره را در سطح کنونی حفظ می کند مگر آنکه در آینده اتفاق بزرگ و منفی در اقتصاد رخ دهد. آقای پاول گفت: "معتقدیم سیاست های پولی در وضعیت مناسب قرار دارد و به احتمال زیاد این سیاست ها تا زمانی که داده های جدید از اقتصاد با پیش بینی های ما سازگار باشد به همین شکل باقی می ماند. ریسک هایی که تجارت تجانی را تهدید می کنند و احتمال آنکه بریتانیا بدون برنامه از اتحادیه اروپا خارج شود کم شده است. همچنین اقتصاد آمریکا نسبت به این ریسک ها مقاومت نشان داده است. با توجه به اینکه اثرات دو بار کاهش نرخ های بهره در قبل، هنوز بطور کامل بر اقتصاد نمایان نشده است از این پس تنها در صورتیکه اوضاع نگران کننده شود سیاست های پولی بانک مرکزی تغییر خواهد کرد. در حال حاضر بانک مرکزی معتقد است رشد اقتصادی در سطح مطلوب ادامه پیدا خواهد کرد، وضعیت بازار کار خوب باقی خواهد ماند و نرخ تورم به تدریج به سمت نرخ هدف یعنی دو درصد افزایش می یابد."

به نظر می رسد از این پس بانک مرکزی منتظر نمایان شدن اثرات کاهش نرخ های بهره خواهد بود و طی چند ماه آینده اگر اتفاق خاصی رخ ندهد نرخ های بهره در سطح کنونی حفظ می شود. دیدگاه های اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا درباره جهت سیاست های پولی یکسان نیست بدین معنا که عده ای از آنها معتقدند نرخ های نباید پایین آورده شد زیرا اگر وضعیت اقتصاد بد شود بانک مرکزی ابزاری برای حمایت از اقتصاد نخواهد داشت. از سوی دیگر عده ای معتقدند قبل از بروز نشانه های ضعف باید نرخ های بهره پایین آورده شود تا از رکود جلوگیری گردد.

متعاقب انتشار نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و سخنان آقای پاول نوسان ارزش دلار زیاد شد و ارزش این ارز در برابر یورو و پوند کاهش یافت. از آنجا که از پیش این انتظار وجود داشت که نرخ های بهره پایین آورده شود کاهش ارزش دلار زیاد نبود در واقع اثر اقدام بانک مرکزی از پیش بر دلار گذاشته شده بود.

از سوی دیگر شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند زیرا سرمایه گذاران به این نتیجه رسیدند که بانک مرکزی آمادگی دارد در صورت لزوم از اقتصاد حمایت کند و نیز از دید بانک مرکزی، وضعیت اقتصادی آمریکا نگران کننده نیست. همزمان با کاهش ارزش دلار، قیمت طلا حدود 8 دلار رشد کرد که رشد قابل ملاحظه محسوب نمی شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

اما پرسش مهم این است که جهت سیاست های پولی بانک مرکزی از این پس چیست؟ در اینجا باید به سه نکته اشاره کنیم. نکته نخست آنکه در کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، میزان حمایت ها از کاهش نرخ های بهره کم شده است زیرا نرخ رشد اقتصاد همچنان در محدوده مورد انتظار اقتصاددان هاست. نکته دوم اینکه بسیاری از تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده از تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاسته خواهد شد و این خبری مثبت است که سبب رشد شاخص های مالی و بهبود وضعیت اقتصادی جهان و آمریکا می شود. ترامپ برای داشتن دستاوردی بزرگ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا مجبور است با چین به توافق تجاری دست پیدا کند. و سومین نکته این است که بنا به پیش بینی نهادهای بین المللی وضعیت اقتصاد جهان سال آینده بهتر از امسال است. بدین ترتیب دلیلی برای کاهش مجدد نرخ های بهره وجود ندارد.

اگر از ضعف اقتصاد جهان کاسته شود بازارهای مالی وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد و بازار طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. باید دید از این پس ترامپ در قبال چین چه رفتاری دارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24