Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش ارزش دلار عاملی برای رشد قیمت مواد خام و عملکرد مثبت بازارهای مالی است و این هفته به احتمال زیاد نرخ های بهره در آمریکا پایین آورده می شود. این اقدام بانک مرکزی آمریکا سبب خشنودی سرمایه گذاران می شود اما نباید واقعیت ها را نادیده ..

دلار به نجات بازارها نمی آید؛ باید واقع بینانه تصمیم گرفت!

بورس24 : تغییرات ارزش دلار در برابر دیگر ارزها همواره عاملی مهم بوده که بر بازارهای مختلف اثر می گذارد. عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی مثبت بوده و این امر علل مختلف دارد. بالاتر بودن نرخ های بهره در آمریکا نسبت به اروپا و ژاپن و نیز بالاتر بودن نرخ رشد اقتصاد آمریکا دو دلیل این وضعیت است. اما در هفته های اخیر شاهد نمایان شدن نشانه های ضعف در اقتصاد آمریکا هستیم و نیز بانک مرکزی آمریکا در چند ماه اخیر دو بار نرخ های بهره را پایین آورده است.

پرسش اصلی برای سرمایه گذاران در بازار ارز و دیگر بازارها این است که از این پس چه تغییراتی در ارزش دلار مشاهده خواهد شد. برای پاسخ دادن به این سوال باید به وضعیت اقتصاد آمریکا و اروپا و نیز سیاست های بانک های مرکزی آمریکا توجه کرد.

فردا و روز چهارشنبه نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می‌شود و انتظار می‌رود در این نشست برای سومین بار در چند ماه اخیر نرخ های بهره پایین آورده شود اما آنچه رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود پس از نشست خواهد گفت و محتوای بیانیه پایانی این نشست اهمیت بالایی دارد. چه آقای جروم پاول اعلام کند این آخرین بار است که نرخ پایین آورده می شود چه بگوید در مسیر کاستن از نرخ‌های بهره به حرکت خود ادامه خواهد داد بازارها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

این هفته همچنین نرخ رشد اقتصاد آمریکا و منطقه یورو در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و وضعیت بازار کار آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد و تمامی این عوامل بر عملکرد بازارها و رفتار سرمایه گذاران اثر می گذارند. پرسش های مختلف درباره اثرات هر یک از این سناریوها مطرح است. اقتصاددان خبرگزاری بلومبرگ می گوید: "در نشست این هفته، بانک مرکزی طبق انتظار سرمایه‌گذاران عمل خواهد کرد و نرخ های بهره را پایین خواهد آورد." تحقق این پیش‌بینی بر ارزش دلار فشار وارد می‌کند و زمینه رشد شاخص های مالی را فراهم خواهد کرد اما اگر آقای پاول در سخنان خود به پایان یافتن روند کاستن از نرخ های طرح اشاره کند سرمایه گذاران ناامیدی خواهند شد و شاهد افت شاخص های مالی خواهیم بود.

نکته دیگر این است که از پیش سرمایه‌گذاران انتظار داشتند نرخ های بهره پایین آورده شود در نتیجه اقدام این هفته بانک مرکزی یعنی کاستن از نرخ‌های بهره اثرات بزرگ در بازارها ندارد. در واقع اثر این اقدام از پیش بر بازارها گذاشته شده است. خبر اقدام بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه، ساعاتی پس از اعلام نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی منتشر خواهد شد. نظرسنجی ها حاکیست نرخ رشد در سه ماهه سوم پایین تر از سه ماهه دوم است. از پیش نگرانی‌ها درباره آینده افزایش یافته زیرا گزارش هایی که مربوط به وضعیت بخش‌های تولید کارخانه ای و خدمات آمریکاست منفی بوده اند.

اقتصاددانان معتقدند بانک مرکزی آمریکا این هفته و طی ۶ ماه آینده یک بار دیگر نرخ های بهره را پایین خواهد آورد یعنی گستره نرخ های بهره این هفته به 1.5 تا 1.75 درصد و در ۶ ماه آینده به 1.25 تا 1.5 درصد می‌رسد. ترامپ در ماه‌های اخیر بارها از بانک مرکزی آمریکا خواسته است نرخ های بهره را پایین آورد تا هزینه استقراض کمتر شده و اقتصادی حمایت شود. اما بانک مرکزی معتقد است نیازی به کاستن مکرر از نرخ‌های بهره نیست و ضعف‌های کنونی حاصل تنش های تجاری و ضعف کلی اقتصاد جهان است. اختلاف نظرها بین ترامپ و جروم پاول ادامه پیدا خواهد کرد. بسیاری از اقتصاددانان ها با دیدگاه آقای پاول موافق هستند یعنی معتقدند کاستن از نرخ‌های بهره باید در آستانه رکود یا طی دوران رکود اقتصادی انجام شود و اکنون نیازی به این کار نیست.

در هر حال پیش‌بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند رشد محدود خواهد داشت. هفته قبل شاخص دلار رشد کرده بود. وضعیت اقتصاد اروپا خوب نیست و پیش‌بینی شده نرخ رشد منطقه یورو در سه ماهه سوم به 0.1 درصد کاهش یافته است. داده ها از شاخص های اقتصادی منطقه یورو منفی است و سیاست‌های حمایتی فراگیر بانک مرکزی اروپا طی یک دهه اخیر اثرات مورد نظر این نهاد را در پی نداشته است. ضعف اقتصاد منطقه یورو و انگلستان به معنای آن است که شاخص دلار حمایت می‌شود حتی اگر نرخ های بهره در آمریکا پایین آورده شود. در منطقه یورو نرخ های بهره منفی است و بانک مرکزی اروپا در نشست ماه قبل خود نرخ های بهره را منفی تر کرد و به 0.5 درصد رساند.

بدین ترتیب سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند با کاهش نرخ های بهره معجزه رخ دهد. همچنین بعید است شاهد کاهش قابل ملاحظه ارزش دلار باشیم. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24