Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای آینده گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو در کنار نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مهمترین عوامل موثر بر قیمت طلا هستند اما تحلیلگران به نکاتی اشاره کرده اند که باید مورد توجه خریداران ..

بیم و امید درباره افق بازار طلا؛ بمانیم یا برویم؟

بورس24 : در هفته‌های اخیر میزان پولی که بانک مرکزی آمریکا به اقتصاد این کشور تزریق کرده به سرعت در حال افزایش بوده و برنامه یاد شده یعنی تزریق نقدینگی ادامه پیدا خواهد کرد. شاید تصور کنید دخالت بانک مرکزی در بازار سبب نگرانی سرمایه‌گذاران در دلار شده اما موضوع عجیب این است که هیچ کس از این روند نگران نیست و هیچ احساس هراسی درباره ریسک هایی که سرمایه گذاران در بورس تحت تأثیر دخالت های بانک مرکزی با آن مواجه هستند وجود ندارد. همچنین رسانه ها حتی به این حجم عظیم ثروت کاغذی که به اقتصاد تزریق می‌شود اشاره نمی‌کنند.

احتمالاً پس از یک دهه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک مرکزی، دور جدید چاپ پول امری عادی محسوب می‌شود اما بسیاری از تحلیلگران درباره وقوع اتفاقات غیرعادی در اقتصاد نگران هستند. درباره آنچه در بازارهای مختلف در حال وقوع است ابهام هایی وجود دارد. به نظر می‌رسد بانک مرکزی و فدرال رزروهای ایالت های گوناگون مشغول اجرای برنامه‌های انبساطی پولی هستند و انکارهای مکرر جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، درباره اجتناب این نهاد از اجرای سیاست‌های انبساطی در بلندمدت، واقعیت‌ها را تغییر نمی‌دهد.

بدون تردید آنچه در حال اجراست سیاست‌های انبساطی پولی است و به نظر می‌رسد اجرای این سیاست‌ها برای همیشه ادامه پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود تحت تاثیر این سیاست‌ها، توازن اقتصاد در آینده بر هم بخورد. اثرات تورم زای سیاست‌های انبساطی قبلی با رشد بورس و به دلیل ضعف شدید اقتصاد خنثی شد اما این بار، تزریق نقدینگی در حالی رخ می‌دهد که شاخص های مالی در بورس در سطوح بی سابقه قرار دارند و شاخص‌های اقتصادی در وضعیت ضعیف نیستند.

یکی از علل پیش‌بینی‌های مثبت درباره رشد قیمت طلا طی ماه های آینده، افزایش فشارهای تورمی تحت تاثیر سیاست‌های انبساطی پولی بانک مرکزی و فدرال رزروهای ایالت های مختلف آمریکاست. هفته پیش قیمت طلا رشد کرد و به بالاتر از ۱۵۰۰ دلار در هر اونس رسید. همچنین قیمت نقره به بالاتر از متوسط متحرک ۵۰ روزه رسیده است.

در هفته پیش‌رو، سرمایه‌گذاران در بازار طلا بر نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار می شود تمرکز خواهند کرد. پیش‌بینی شده در این نشست بار دیگر نرخ های بهره پایین آورده خواهد شد و این اقدام حمایتی غیر از تزریق نقدینگی به اقتصاد در هفته‌های اخیر است. بانک مرکزی آمریکا در ماه های ژوییه و سپتامبر نرخ های بهره را در مجموع 0.5 درصد پایین آورد.

سیاست های حمایتی زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت فلزات گرانبها به ویژه طلا و رشد شاخص های مالی است. در نظرسنجی از تحلیلگران، آنها پیش‌بینی کرده‌اند که عملکرد بازار طلا در یک هفته و یک ماه آینده مثبت است البته رشد قیمت‌ها زیاد نخواهد بود. در روزهای آینده غیر از نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا، داده هایی که از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می‌شود نیز بر ارزش دلار و قیمت طلا اثر خواهد گذاشت. در نظرسنجی این هفته کیتکو، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا در هفته پیش رو بالا خواهد رفت.

یک دلیل این باور، منفی بودن احتمالی داده ها از اقتصاد آمریکا و تصمیم بانک مرکزی برای کاستن از نرخ‌های بهره است. این هفته نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم امسال در مقیاس سالانه و فصلی اعلام می‌شود و پیش‌بینی شده رقم آن پایین تر از رقم مربوط به سه ماهه دوم خواهد بود. از پیش نشانه های ضعف در بخش های خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا، اروپا و چین نمایان شده است. بدین ترتیب شرایط برای رشد قیمت طلا در کوتاه مدت و بلندمدت فراهم است.

البته متغیرهای موثر بر قیمت طلا متعدد هستند و تغییرات آنها بزرگ است. برای مثال هر خبر از روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا بر قیمت طلا اثر می گذارد و نیز محتوای سخنرانی های اعضای کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برای بازار طلا بسیار پر اهمیت است. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 215 دلار در هر اونس افزایش یافته است.

روز چهارشنبه سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا یک عامل مهم است که بر قیمت ها اثر خواهد گذاشت. تا آن روز سرمایه گذاران با احتیاط رفتار خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24