Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار نفت این روزها نوسان های بزرگ نداشته و به تدریج که به سال جدید میلادی نزدیک می شویم نهادهای تحلیلگر دیدگاه های خود را در باره افق بازار مطرح می کنند. با توجه به شرایط حاکم بر بازار ..

سهامداران نفتی امیدوار باشند؛ گلدمن ساکس چه می گوید؟

بورس24 : قیمت نفت در روزهای اخیر نوسان های بزرگ نداشته و عواملی نظیر تغییرات شاخص دلار و اخبار مربوط به تولید نفت شیل در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت در این کشور نتوانسته اند در بازار هیجان به وجود آورند. افت قیمت‌ها نسبت به چند هفته قبل حاصل نگرانی‌ها درباره ضعف در اقتصاد جهان و رشد کند تقاضاست. واقعیت این است که نرخ رشد اقتصاد جهان امسال پایین‌ترین میزان از یک دهه قبل است و عامل اصلی این ضعف، تنش های تجاری بین چین و آمریکاست که به نظر می‌رسد در آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

درباره وضعیت بازار نفت در ماه‌های آینده دیدگاه‌های مختلف مطرح شده و اکثر این دیدگاه ها مثبت نیست. بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود آورده است، قیمت نفت در هفته‌های اخیر تحت تاثیر دو عامل یعنی پیش بینی کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان و تنش در خاورمیانه قرار داشته است. در ماه های آینده کاهش تولید نفت شیل در آمریکا و تصمیم احتمالی اوپک برای کاستن از عرضه سبب حرکت قیمت نفت به سطوح بالاتر خواهد شد. انتظار می‌رود قیمت نفت برنت سال آینده در محدود ۶۰ دلار در هر بشکه نوسان کند البته اگر شوک هایی به بازار وارد شود این پیش‌بینی تحقق نمی یابد.

برنامه کاهش عرضه نفت اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه، از ابتدای امسال آغاز شده و تا سه ماهه نخست سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد. طی دو ماه آینده یعنی تا قبل از نشست بعدی اوپک پلاس، اعضای این گروه به بررسی شرایط بازار می پردازند و در نشست یاد شده درباره کاستن از عرضه به میزان بیشتر، تصمیم خواهند گرفت.

به باور گلدمن ساکس، امسال رشد تقاضا برای نفت ۹۵۰ هزار بشکه است. قبلاً این رقم 1.25 میلیون بشکه پیش‌بینی شده بود. همچنین سال آینده رشد تقاضا 1.25 میلیون بشکه خواهد بود و این رقم نسبت به پیش‌بینی قبلی این بانک ۲۰۰ هزار بشکه پایین‌تر است. دیگر نهادهای تحلیلگر نیز در گزارش‌های اخیر خود نگاه چندان مثبتی به بازار نفت نداشته اند زیرا نشانه های آشکار از کاهش نرخ رشد در اقتصادهای بزرگ مشاهده می‌شود و عرضه نفت به بازار کافی است.

دو گزینه!

اکنون اوپک و چند کشور دیگر که در برنامه کاهش عرضه مشارکت دارند باید بین دو گزینه یعنی کاستن از عرضه با هدف بالا بردن قیمت ها و حفظ سطح کنونی تولید و مشاهده کاهش قیمت‌ها یکی را انتخاب کنند. تردیدی وجود ندارد که رشد تقاضا برای نفت در جهان با نرخ رشد کنونی اقتصاد جهان، در حدی نیست که سبب رشد قیمت‌ها شود و اگر اوپک خواهان بالا رفتن قیمت هاست باید اقدامات جدید انجام دهد. از پیش میزان پایبندی اوپک پلاس به برنامه کاهش عرضه بیش از 100 درصد بوده است بنابراین ضروری است عرضه باز هم کاهش یابد.

روز گذشته انتشار یک گزارش از سوی خبرگزاری رویترز سبب افزایش ۲ درصدی قیمت نفت شد. در این گزارش که به نقل از منابع آگاه منتشر شده آمده است، اوپک پلاس قصد دارد در واکنش به رشد کند تقاضا موضوع کاستن مجدد عرضه را بررسی کند. با آنکه تنش‌های ژئوپولیتیک در خاورمیانه گاه به طور موقت سبب رشد قیمت نفت می‌شود اما مهمترین عامل موثر بر بازار نفت تنش های تجاری بین چین و آمریکاست که بر اقتصاد جهان و تقاضا برای نفت اثر می‌گذارد.

اخیرا چین و آمریکا بر سر برخی مسائل مورد اختلاف به توافق محدود رسیدند اما از آنجا که فعلا قرار نیست تعرفه ها کاهش یابد فشار بر اقتصاد جهان و تجارت جهانی ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین مشخص نیست همین توافق محدود به چه شکل اجرا خواهد شد و اثرات آن تا چه حد مثبت است. واقعیت های کنونی بازار نفت شامل این موارد است: کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان، کند شدن رشد تقاضا برای نفت، کاهش تقاضا برای نفت اوپک، تداوم برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس و رشد تولید نفت شیل در آمریکا. احتمالا در ماه های آینده تغییراتی در این عوامل ایجاد خواهد شد اما بازگشت رونق به اقتصاد جهان زمانبر است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده سال آینده نرخ رشد اقتصاد جهان بالاتر از امسال خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24