Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سود انباشته از تجمع سودها و زیان ها سنوات اخیر حاصل می شود و این مبلغ به عنوان یک عامل مهم در ارزش دفتری شرکت ها اهمیت می یابد. هر چه این رقم بزرگتر باشد...

قسمت هشتم؛ مالکان سهام و سرمایه

بورس24 : حقوق صاحبان سهام (سرمایه)

سرمایه مهم ترین بخش ترازنامه است و انتظار می رود شرکت در حالت ایده آل بهترین راندمان را از سرمایه به دست آورد. گاهی این سرمایه به عنوان یک فاکتور مهم در اعتبار دهی استفاده می شوند و در دوره های تورمی شرکت ها را مجبور به افزایش سرمایه به روش های مختلف می کند. باید به خاطر داشت که سرمایه یک قلم از سایر اقلام مهم حقوق صاحبان سهام به حساب می آید.

سود انباشته از تجمع سودها و زیان ها سنوات اخیر حاصل می شود و این مبلغ به عنوان یک عامل مهم در ارزش دفتری شرکت ها اهمیت می یابد. هر چه این رقم بزرگتر باشد، حقوق صاحبان سهام نیز افزایش خواهد یافت. ارزش دفتری قبلا اشاره شد که از تقسیم ح ص س بر تعداد سهام به دست خواهد آمد.

اندوخته قانونی مبلغی ست که در زمان بحران به کار خواهد آمد و می تواند میان صاحبان سهام تقسیم شود. شرکت ها ملزم هستند 5 درصد از سود خالص را به این حساب منتقل کند تا الزامات حسابرسان تامین شود.

تجدید ارزیابی دارایی ها به شرط آنکه معافیت مالیاتی داشته باشد، می تواند مورد توجه شرکت ها قرار گیرد و اخیرا نیز در کانون نگاه های سهامداران جا گرفته است.تجدید ارزیابی دارایی ها در حقیقت بدان معناست که دارایی های شرکت مجددا قیمت گذاری شوند و به ازای مابه التفاوت آن، این رقم به سرمایه شرکت منتقل شود. این انتقال موجب خواهد شد ساختار ترازنامه اصلاح شود و در زمان استقراض به کمک شرکت ها خواهد آمد.

در نتیجه این مطلب و همچنین آموزش قبلی باید این را به خاطر سپرد که حقوق صاحبان سهام به عنوان یکی از منابع مالی در کنار بدهی ها که دیگر منبع مالی شرکت ها تلقی می شود، برای چرخه تولیدات و خدمات استفاده می شود و رابطه اساسی حسابداری بر اهمیت آن ها تاکید خواهد داشت یعنی مجموع بدهی و حقوق صاحبان سهام باید با دارایی ها برابر خواهند شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24