Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخی سرمایه گذاران از این که ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر در حال کاهش است هیجان زده شده اند و معتقدند ادامه پیدا کردن این روند بسیار مفید خواهد بود. اما واقعیت ها جایی برای هیجان باقی نمی گذارند. در هفته های اخیر ..

تغییر مسیر دلار، عامل چرخش بازارهاست؟

بورس24 : شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر نشان می دهد در دو هفته اخیر در مسیر نزولی حرکت کرده و اگر این روند ادامه یابد عملکرد آن در سال جاری میلادی به زودی منفی خواهد شد. واقعیت این است که افت ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر به ویژه یورو و پوند حاصل تحولات سیاسی و اقتصادی در آمریکا و اروپا است. تا چند هفته پیش دلیلی برای کاهش شاخص دلار وجود نداشت اما اکنون شرایط تغییر کرده است. این پرسش مطرح است که آیا از این پس تحت تاثیر افت ارزش دلار می توان منتظر رشد قیمت مواد خام بود یا نه؟

در آمریکا ضعف در شاخص‌های اقتصادی به ویژه پایین باقی ماندن نرخ تورم سبب شده بانک مرکزی درباره آینده نگران شود. چارلز ایوانز، رئیس فدرال رزرو شیکاگو می گوید: "بانک مرکزی باید نرخ های بهره را پایین آورد تا از اقتصاد در برابر ریسک‌هایی نظیر نرخ پایین تورم حفاظت شود. هنگامی که نرخ تورم پایین است اجرای سیاست‌های انبساطی به بانک مرکزی کمک می کند زودتر به اهداف خود درباره نرخ تورم دست پیدا کند. در مقابل، اگر با قدرت اقدام نشود نرخ تورم پایین باقی می ماند."

اقتصاددان ها می گویند هنگامیکه نرخ تورم پایین است یا کاهش می ‌یابد مصرف کنندگان تصمیم می‌گیرند خرید کالا و خدمات را به تعویق اندازند تا قیمت‌ها باز هم پایین‌تر برود. تحقق این امر لطمات بزرگ به اقتصاد وارد می‌کند زیرا مصرف ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می دهد. از پیش به دلیل نگرانی ها درباره جنگ تجاری چین و آمریکا، سرمایه گذاری شرکت ها و مصرف شهروندان کاهش یافته است. ضروری است سیاست‌های پولی بانک مرکزی به شکلی باشد که نرخ تورم رشد کند و بر مصرف افزوده شود و این اقدام باید با سرعت کافی انجام شود.

در هفته‌های اخیر گزارش ها از وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات آمریکا و چند اقتصاد بزرگ دیگر نگران کننده بوده و با توجه به تمامی این عوامل، این باور بوجود آمده که بانک مرکزی آمریکا در نشست دو هفته آینده خود بار دیگر نرخ های بهره را پایین خواهد آورد. نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه نخست و دوم سال جاری میلادی به ترتیب 3.1 درصد و 2 درصد بود و پیش‌بینی شده در سه ماهه سوم رقم به 1.3 درصد کاهش یافته است. کاهش نرخ های بهره به افت ارزش دلار منجر می‌شود.

از سوی دیگر این هفته اخبار مثبت از مذاکرات انگلستان و اتحادیه اروپا منتشر شده است. در خبرها آمده است توافق بر سر برنامه جدید جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا حاصل شده و با آنکه این برنامه باید در پارلمان انگلستان و اتحادیه اروپا به تصویب برسد و هنوز نهایی نشده اما شاهد رشد ارزش پوند هستیم. ارزش یورو نیز تحت تاثیر اخبار مثبت از انگلستان رشد کرده است.

بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته میلادی و ماه ژوییه در مجموع 0.5 درصد از نرخ های بهره کاست و انتظار می‌رود در نشست به پایان ماه جاری نیز این اقدام را انجام دهد. دیدگاه کارشناسان درباره اقتصاد جهان در چند فصل آینده مثبت نیست. پیش‌بینی آن‌ها این است که در تعدادی از اقتصادها شرایط برای مدتی دیگر بدتر خواهد شد و نیز احتمال بروز رکود وجود دارد. اقتصاددان ها می‌گویند اگر تمامی تعرفه‌های اعمال شده طی یک سال اخیر بر کالاهای صادراتی آمریکا و چین لغو نشود رونق اقتصاد آمریکا طی یک دهه اخیر که طولانی ترین دوره رونق در تاریخ این کشور است به زودی پایان خواهد یافت.

اثرات برنامه کاهش مالیات ها که از ابتدای سال گذشته شروع شده در حال از بین رفتن است. تمامی این عوامل اجرای برنامه‌های حمایتی پولی جدید را ضروری می‌کند و تحقق این پیش‌بینی کاهش ارزش دلار را در پی دارد. اما برای رشد قیمت مواد خام و رونق در بازارهای مالی به اخبار مثبت از شاخص های اقتصاد جهان نیاز است. امروز نرخ رشد اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در مقیاس سالانه 6 درصد اعلام شد که از پیش بینی ها و نرخ رشد در سه ماهه دوم پایین تر است. از سوی دیگر احتمال لغو تعرفه های اعمال شده بر کالاهای صادراتی چین و آمریکا فعلا وجود ندارد بنابراین اثرات جنگ تعرفه ای همچنان احساس خواهد شد. در این شرایط نمی توان انتظار داشت بازارهای مالی و مواد خام رونق پیدا کنند. البته صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده سال آینده نرخ رشد اقتصاد جهان بالاتر از امسال خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24