Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با آنکه عملکرد بازار اکثر فلزات پایه در سال جاری میلادی منفی بوده اما به نظر می رسد تغییراتی در این وضعیت رخ خواهد داد. عواملی نظیر تغییرات شاخص دلار، وضعیت اقتصاد چین و تغییرات ذخیره ..

سرمایه گذاران در سهام فلزی بر این دو فلز تمرکز کنند!

بورس24 : نوسان قیمت فلزات پایه در روزهای اخیر بزرگ نبوده اما سطح کلی قیمت‌ها نسبت به چند ماه پیش پایین‌تر است. وضعیت شاخص های اقتصادی چین و تغییرات ارزش دلار اثرات مستقیم بر قیمت این فلزات دارد البته نوسان در ذخیره انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی نیز مهم است. در روزهای اخیر اخبار مربوط به توافق تجاری چین و آمریکا یک عامل نوسان در قیمت فلزات پایه بوده است. روز جمعه گذشته پس از اعلام حصول توافق محدود بین دو کشور، جو بازارها مثبت شد اما در روزهای اخیر درباره تاثیر مثبت این توافق تردیدهای مشاهده شده و ترامپ اعلام کرده تا زمان دیدار با رئیس جمهوری چین این توافق را امضا نخواهد کرد.

انتظار می‌رود ابهامات درباره آینده ادامه یابد و این برای بازار فلزات پایه خبر خوبی نیست. نشریه متال بولتن در شماره جدید خود به بررسی وضعیت بازار این فلزات پرداخته و ما در ادامه به بخش هایی از این گزارش اشاره می کنیم.

روی. قیمت روی ابتدای سال جاری میلادی در محدوده ۲۵۰۰ دلار قرار داشت و در اوج خود در سال جاری به ۳ هزار دلار هم رسید اما از آن زمان یعنی در شش ماه اخیر قیمت ها در مسیر کاهش حرکت کرده و اکنون در سطح ۲ هزار و ۴۰۰ دلار قرار دارد. پیش‌بینی رشد عرضه و افزایش شاخص دلار دو عامل فشار بر قیمت ها بوده اند. سال پیش و امسال هر سال 1.24 میلیون تن ظرفیت جدید تولید از معادن ایجاد شده است. سال آینده بر عرضه از معادن افزوده می شود زیرا ظرفیت تولید در برخی معادن به ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت و نیز چند پروژه جدید تولید، شروع می شود.

البته به رغم رشد ظرفیت تولید از معادن، کنترل های زیست محیطی در چین و اختلال در فعالیت مراکز تصفیه روی در چند کشور دیگر امکان رشد تولید روی تصفیه شده را محدود کرده است. بدین ترتیب شاخص های بنیادی بازار در ماه‌های باقیمانده از سال جاری و سال آینده برای رشد قیمت‌ها مساعد است. از سال آینده تعادل عرضه و تقاضا برای روی تصفیه شده ایجاد خواهد شد اما پیش‌بینی می‌شود قیمت فروش نقد هر تن روی در بورس فلزات لندن سال آینده در محدوده ۲۴۰۰ دلار باشد. اگر این پیش بینی تحقق یابد متوسط قیمت‌ها نسبت به امسال یعنی ۲۵۶۰ دلار ۷ درصد پایین تر خواهد بود.

در صورتیکه ضعف در اقتصاد جهان ادامه یابد فشار بر قیمت ها کم نمی شود به ویژه وضعیت بخش خودروسازی جهان بر قیمت روی اثر می گذارد. بخش عمده روی در جهان برای گالوانیزه کردن فولاد استفاده می شود. از سوی دیگر انتظار می‌رود شاخص دلار در ماه های آینده کاهش یابد زیرا بانک مرکزی آمریکا در مسیر کاستن از نرخ‌های بهره قرار گرفته است البته نباید انتظار داشت کاهش شاخص دلار شدید باشد. افت ارزش دلار به رشد قیمت ها کمک می کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

قلع. قیمت قلع امسال تاکنون سه هزار دلار در هر تن کاهش یافته و به محدوده ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار رسیده است. قیمت قلع ماه فوریه به ۲۲ هزار دلار رسیده بود اما از آن زمان یعنی طی ۸ ماه اخیر به دلیل ضعف تقاضا کاهش یافته است. عملکرد قلع امسال بدترین عملکرد در بین فلزات پایه بوده است. ضعف در اقتصاد جهان و افزایش تنش های تکنولوژیک ویژه بین ژاپن و کره جنوبی دو عامل مهم افت قیمت قلع محسوب می‌شود.

بنابر اعلام انجمن صنعت نیمه هادی ها، فروش نیمه هادی ها در ۷ ماهه نخست امسال ۱۱ درصد کاهش یافته است. سال پیش فروش این کالا 16 درصد رشد کرده بود. بخش اعظم قلع در جهان در تولید نیمه هادی ها استفاده می شود. پیش بینی شده امسال میزان فروش نیمه هادی ها ۱۳ درصد کاهش خواهد یافت. تخمین زده می شود در نیمه نخست امسال ضعف تقاضا برای قلع در بخش لحیم کاری سبب شده بازار این فلز با ۳ هزار تن مازاد عرضه مواجه شود. این ضعف در تقاضا در حالی رخ داده که عرضه نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.

در ۸ ماهه نخست امسال وضعیت بازار قلع خوب نبوده اما پیش بینی می شود در پایان سال جاری و طی سال آینده شرایط تغییر کند. این دیدگاه مثبت عللی دارد: نخست آنکه چین نسبت به کاهش قیمت‌ها واکنش نشان داده و اخیراً از عرضه کاسته است. چین ۵۰ درصد کل قلع تصفیه شده جهان را تولید می‌کند. دومین عامل احتمال کاهش تنش های تکنولوژیک به ویژه از ابتدای سال آینده است. چین، ژاپن و کره جنوبی نشست سالانه ۳ جانبه را در ماه دسامبر امسال یعنی دو ماه دیگر برگزار می‌کنند و ممکن است از تنش‌ها بین آنها کاسته شود. انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری میلادی بازار قلع با کسری قابل ملاحظه مواجه باشد و سال آینده بر این کسری افزود شود. این عامل زمینه را برای رشد قیمت‌ها فراهم خواهد کرد. در سه ماهه کنونی متوسط قیمت فروش نقد هر تن قلع ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار و سال آینده ۲۲ هزار دلار خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24