Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با آنکه امسال عملکرد بازار فلزات پایه در مجموع منفی بوده اما افق بازار برخی از این فلزات به دلایل مختلف مثبت است. طبیعی است سرمایه گذاران سهم این فلزات را در سبد دارایی خود ..

معرفی دو حوزه سرمایه گذاری با ظرفیت سوددهی!

بورس24 : این هفته برای سرمایه‌گذاران در بازار مواد خام هفته ای بسیار مهم است زیرا نه تنها گزارش‌های مختلف از اقتصاد چین منتشر می شود بلکه برخی تحلیلگران انتظار دارند تاثیر توافق محدود تجاری بین چین و آمریکا را مشاهده کنند. در هفته پیش‌رو همچنین گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد در نتیجه انتظار می رود نوسان ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر زیاد باشد. در ماه‌های اخیر ریسک هایی که اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند به ویژه جنگ تعرفه ای بین چین و آمریکا بر قیمت فلزات پایه فشار وارد کرده و عملکرد اکثر آنها منفی بوده است. در صورتی که اخبار مثبت از اقتصاد چین منتشر شود و شاخص دلار کاهش یابد می توان به رشد قیمت این فلزات امیدوار بود. در شماره جدید متال بولتن وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخشی از این گزارش اشاره می کنیم.

سرب. قیمت سرب ابتدای سال جاری میلادی در محدوده 1975 دلار قرار داشت و اواسط سال قیمت ها به ۱۷۷۰ دلار کاهش پیدا کرد اما در چند ماه اخیر شاهد رونق بازار و رسیدن قیمت هر تن از این فلز پایه به بالاتر از ۲ هزار و ۱۵۰ دلار بوده ایم. بسیاری از تحلیلگران معتقدند سال آینده نوسان قیمت سرب محدود خواهد بود و ضعف در بازار جهانی خودرو بر قیمت ها فشار وارد می کند. به باور آنها متوسط قیمت‌ها سال آینده ۲۱۰۰ دلار است البته بازار سرب نسبت به بازار دیگر فلزات پایه مقاوم تر بوده و ریسک های گوناگون و ضعف در اقتصاد جهان سبب کاهش قیمت این فلز پایه نشده است.

علت اصلی این امر، اختلال در عرضه است. در پورت پیری فعالیت های تولید سرب تا اوائل ماه آینده متوقف است. سال پیش ۱۶۰ هزار تن سرب در این مرکز تولید شد. این اختلال به کاهش عرضه به میزان ۶۶ هزار تن منجر شده است. با نگاه به ذخیره سرب تصفیه شده در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی به این نتیجه می‌رسیم که بازار در تنگنا قرار دارد. در حال حاضر ذخیره سرب تصفیه شده در مجموع انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی لندن و شانگهای ۲۰ درصد پایین تر از ابتدای سال است.

در کوتاه مدت، کاهش عرضه زمینه‌ساز رشد قیمت هاست. پیش‌بینی می‌شود امسال و سال آینده میلادی، متوسط قیمت فروش نقد هر تن سرب به ترتیب 1990 دلار و 2130 دلار باشد. البته فعالان بازار سرب باید به این موضوع توجه کنند که احتمال رشد عرضه طی ماه‌های آینده وجود دارد در نتیجه افزایش قیمت ها نمی‌تواند قابل ملاحظه باشد و نیز رشد تقاضا چندان سریع نیست به ویژه از سوی صنعت خودروسازی. در چین به رغم سیاست‌های حمایتی فراگیر دولت و بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصاد در حال کاهش است.

از سوی دیگر، فروش جهانی خودرو در ۸ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۶ درصدی داشته است. عامل دیگر فشار بر قیمت سرب، تصویب قوانینی است که هدف آنها کنار گذاشتن موتورهای احتراق داخلی و حرکت به سوی باتری‌های سازگار با محیط زیست است. با آن که تا تحقق این دو هدف زمان طولانی در پیش است اما در هر حال این عامل اثرات منفی بر جو بازار سرب دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نیکل. قیمت نیکل در سال جاری میلادی تاکنون رشد چشمگیر داشته و از ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار در ابتدای سال به ۱۸ هزار دلار افزایش یافته است. ماه گذشته قیمت هر تن نیکل در محدوده ۱۸ هزار و ۸۰۰ دلار قرار گرفت. در ابتدا، علت رشد قیمت ها اختلال در عرضه بود اما اندکی بعد این شایعه در بازار پیچید که اندونزی قصد دارد از سال آینده یعنی دو سال زودتر از زمانی که قبلا تصور می شد، صادرات سنگ نیکل را ممنوع کند. این شایعه بازار را دچار بی‌ثباتی کرده و انتظار می‌رود همچنان بر قیمت ها اثر گذارد.

رشد تولید فولاد ضدزنگ سال آینده ۵ درصد خواهد بود. هفتاد درصد نیکل در این بخش مصرف می شود. اما تولیدکنندگان نیکل در جایگاه مناسب برای کسب سود قرار دارند زیرا یک بخش مصرف کننده این فلز به تدریج در حال رشد است و آن صنعت تولید خودروهای برقی و سیستم های ذخیره انرژی است. رشد مصرف نیکل در این بخش ۲۰ درصد است. پیش‌بینی می‌شود تولید نیکل سال آینده میلادی 3.8 درصد رشد کند. ممنوعیت صادرات سنگ نیکل از سوی اندونزی در سال آینده سبب حذف ۲۴۰ هزار تن نیکل از بازار می‌شود.

با آنکه از زمان اعلام خبر ممنوعیت صادرات نیکل اندونزی از سال آینده، خریداران برای خرید هجوم آورده‌اند و در زمان آغاز ممنوعیت، میزان ذخیره به ویژه در چین بالاست اما در هر حال این ممنوعیت بر قیمت‌ها اثر خواهد گذاشت. پیش‌بینی می‌شود بازار نیکل سال آینده با کسری ۴۵ هزار تنی مواجه باشد و این کسری زمینه را برای برداشت از ذخیره انبارها فراهم می‌کند. البته ممکن است تولیدکنندگان نیکل در فیلیپین بر تولید خود بیافزایند اما هرگونه افزایش تولید زمانبر است و به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. امسال متوسط قیمت هر تن نیکل ۱۳ هزار و ۶۰۰ دلار و سال آینده ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار است. سال آینده حداکثر قیمت ها ۱۸ هزار و ۷۵۰ دلار خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24