Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته پیش قیمت نفت تحت تاثیر کاهش شاخص دلار و انتشار اخبار مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا رشد کرد. به نظر می رسد فعالان بازار نسبت به رشد بیشتر قیمت ها خوشبین هستند. در این زمینه باید به واقعیت ها توجه کرد تا دچار اشتباه ..

امیدواری به رشد پایدار قیمت نفت منطقی است؟

بورس24 : اوپک در گزارش ماهانه جدید خود که روز جمعه منتشر شد پیش‌بینی رشد تقاضا برای نفت در باقیمانده سال جاری میلادی را ۹۸۰ هزار بشکه اعلام کرد که ۴۰ هزار بشکه پایین تر از پیش بینی ماه گذشته این سازمان است. این سومین ماه پی‌درپی است که اوپک پیش‌بینی خود را پایین می‌آورد. علت این اقدام ضعف در اقتصادهای نوظهور و منطقه آسیا پاسفیک عنوان شده است.

درباره اقداماتی که اوپک می‌تواند انجام دهد تا بازار متعادل باقی بماند دیدگاه های گوناگون مطرح شده است اما به نظر می‌رسد عملی ترین اقدام این است که این سازمان بیش از پیش از عرضه نفت خود بکاهد. اوپک و چند تولیدکننده دیگر نفت از جمله روسیه از ابتدای سال جاری میلادی عرضه نفت خود را 1.2 میلیون بشکه پایین آورده اند و طبق توافق، این برنامه تا پایان سه ماهه نخست سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. نشست بعدی اوپک یک ماه و نیم دیگر یعنی پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

قیمت هر بشکه نفت برنت 12 ماه پیش در محدوده ۸۴ دلار بود و ابتدای سال جاری به ۵۵ دلار کاهش یافت. اوج قیمت ها در سال جاری 74 دلار بوده اما اکنون قیمت ها در سطح ۶۰ دلار در نوسان است. در نشست بعدی اوپک پلاس، درباره میزان عرضه نفت در سال آینده تصمیم‌گیری خواهد شد. پایان هفته پیش محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اعلام کرد این سازمان در نشست خود درباره اقداماتی که می تواند تعادل را به بازار باز گرداند تصمیم خواهد گرفت. مشخص نیست این تصمیم چه خواهد بود. برخی تحلیلگران معتقدند احتمالاً مدت برنامه کاهش عرضه ۶ ماه تمدید خواهد شد اما عده‌ای نیز معتقدند کاهش عرضه بیشتر می‌شود.

اگر ضعف در اقتصاد جهان سبب سقوط قیمت‌ها شود احتمالا گزینه دوم انتخاب خواهد شد اما اگر قیمت نفت تحت تاثیر اقدامات جدید اوپک پلاس رشد کند فشار بیشتری بر اقتصاد جهان وارد می شود. در واقع اوپک با یک وضعیت دشوار مواجه است. اما آیا در عوامل موثر بر قیمت ها تغییری به وجود آمده است؟ نخستین عامل موثر بر بازار نفت، تنش های تجاری بین چین و آمریکاست که ادامه پیدا کرده است. دور سوم مذاکرات تجاری این دو کشور هفته گذشته به پایان رسید و اخبار مثبت از آن منتشر شده است. دو طرف بر سر برخی موضوعات توافق کرده اند. اما این توافق به رونق اقتصاد جهان منجر نخواهد شد زیرا فعلا قرار نیست از تعرفه ها کاسته شود.

تنش های تعرفه ای بین چین و آمریکا بیش از یک سال است ادامه دارد و اخیرا افزایش یافته است. این تنش ها یک عامل ضعف در شاخص‌های اقتصادی دو کشور و جهان بوده است. ابهام و هراس درباره آینده از سرمایه گذاری شرکت ها، مصرف شهروندان و نرخ رشد اقتصاد جهان می کاهد و طبیعی است که رشد تقاضا برای نفت کمتر می شود. رشد اقتصاد جهان در فصول اخیر کاهش یافته و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

دومین عوامل موثر بر قیمت نفت، کاهش تولید نفت عربستان تحت تاثیر حملات حوثی ها به تاسیسات نفتی این کشور است. این حملات تولید نفت عربستان را به نصف کاهش داد و سبب رشد ۲۰ درصدی قیمت‌ها شد اما در سه هفته اخیر قیمت‌ها کاهش یافته زیرا از یک سو نشانه های ضعف در اقتصاد جهان بیشتر شده و از سوی دیگر عربستان اعلام کرده پایان ماه آینده تولید نفت این کشور به سطح قبل از حملات بازخواهد گشت. مشخص نیست این ادعا تحقق خواهد یافت یا نه اما بازار نفت تحت انواع فشارها قرار دارد و بر همین مبنا نمی‌توان انتظار داشت رونق به بازار بازگردد.

عامل دیگری که باید به آن توجه کرد افزایش تولید نفت در آمریکا و چند کشور دیگر است. این عامل از اثرگذاری تصمیم های اوپک می کاهد. همچنین کاهش نیاز جهان به نفت اوپک موضوعی است که اعضای این سازمان باید به آن توجه کنند. در حال حاضر اوپک حدود یک سوم نفت مورد نیاز جهان را تامین می کند. پایین باقی ماندن قیمت نفت همچنین حاصل افزایش صادرات نفت ونزوئلا به رغم تحریم های آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلاست. رشد ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل یک دلیل دیگر افت قیمت هاست. سال آینده تقاضای جهانی برای نفت اوپک با 1.2 میلیون بشکه کاهش به 29.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. اگر تولید نفت اوپک در سطح ماه آگوست باقی بماند بازار نفت سال آینده با مازاد ۲۰۰ هزار بشکه ای عرضه مواجه خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش جدید خود پیش بینی متوسط قیمت نفت برنت در سه ماهه کنونی را یک دلار کاهش داد و آن را 59 دلار اعلام کرد. برای سال آینده این رقم 60 دلار پیش بینی شده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24