Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

افزایش قیمت طلا در هفته گذشته با آنکه محدود بود اما بار دیگر نگاه ها را به سمت این حوزه امن سرمایه گذاری متوجه کرده است. این باور وجود دارد که انواع ریسک ها، سیاست های حمایتی بانک های مرکزی و .. همگی شرایط را برای ..

جایی برای طلا در سبد دارایی تان باز کنید!

بورس24 : قیمت طلا هفته قبل افزایش محدود داشت و علت این رشد، کاهش ارزش دلار تحت تاثیر انتشار اخبار منفی از اقتصاد آمریکا بود. گزارش‌هایی که هفته گذشته از بخش‌های تولید کارخانه ای و خدمات آمریکا منتشر شد بسیار نگران کننده بود زیرا شاخص فعالیت ها کاهش یافته یعنی از حجم فعالیت ها کاسته شده است. اما این پرسش مطرح است که آیا از این پس شرایط بهتر می شود؟

نکته مهم این است که هنوز اثرات جنگ تعرفه ای آمریکا و چین به طور کامل نمایان نشده و در آینده بر ضعف در اقتصاد جهان افزوده می شود. در واقع تحلیلگران خوشبین به افق بازار طلا معتقدند افزایش هراس درباره بروز رکود در اقتصاد جهان و ابهام در بازارهای مالی دو عامل حمایت کننده از قیمت طلا هستند. پایان هفته گذشته گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته مثبت بود یعنی اعلام شد نرخ بیکاری به 3.5 درصد کاهش یافته اما این گزارش سبب نشد سرمایه‌گذاران احتمال کاهش مجدد نرخ بهره را منتفی بدانند.

کارشناسان می‌گویند گزارش ها از بخش تولید کارخانه ای و خدمات آمریکا مربوط به ماه گذشته نشان می‌دهد شرایط خوب نیست و بر ضعف افزوده شده است. از دید آنها قیمت طلا بین 1485 دلار تا 1520 دلار در نوسان خواهد بود و جو بازار مثبت است بدین معنا که سرمایه‌گذاران بیشتر مایلند در قیمت‌های پایین به خرید اقدام کنند نه آنکه در قیمت های بالا دارای طلای خود را بفروشند.

در حال حاضر چهار عامل یعنی نگرانی درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان، ریسک های سیاسی، ابهام درباره افق روابط چین و آمریکا و نامشخص بودن سرنوشت جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا ریسک های بزرگی هستند که از رشد قیمت طلا حمایت می کنند. بدین ترتیب حتی اگر یکی از این عوامل از میان برود عوامل دیگر به اندازه کافی از بازار طلا حمایت خواهند کرد.

تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ های بهره بسیار پر اهمیت است. این نهاد ماه گذشته و ماه ژوییه در مجموع 0.5 درصد نرخ های بهره را پایین آورد و با آنکه رئیس این نهاد معتقد است وضعیت اقتصاد آمریکا خوب است و نیازی به کاهش مکرر نرخ های بهره وجود ندارد اما سرمایه‌گذاران و تحلیلگران معتقدند نرخ‌ها در نشست پایان ماه جاری کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی پایین آورده می‌شود. همچنین به احتمال زیاد ماه دسامبر این اقدام بار دیگر انجام خواهد شد.

تحقق این پیش‌بینی‌ها زمینه‌ساز کاهش ارزش دلار و رشد قیمت طلا است. در هفته پیش رو، سخنرانی های آقای جروم پاور، رئیس بانک مرکزی آمریکا، مجموعه گزارش ها از اقتصادهای اروپایی و آمریکا، گزارش نشست ماه قبل کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا و اخبار مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا بیشترین تأثیر را بر بازار طلا خواهند داشت. به احتمال زیاد داده ها از اقتصادهای اروپایی و آمریکا مثبت نخواهد بود. محتوای گزارش نشست اخیر بانک مرکزی و سخنرانی های رئیس این نهاد اثرات بزرگ بر ارزش دلار و قیمت طلا خواهد گذاشت.

همانطور که گفته شد دیدگاه اکثر اعضای کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا این است که لزومی ندارد نرخ های بهره بسیار پایین آورده شود. اما تحلیلگران معتقدند این نهاد مجبور است تدابیر حمایتی جدید اتخاذ کند زیرا نمی تواند موجب ناامیدی سرمایه گذران شود. همچنین حتی اگر توافق تجاری بین چین و آمریکا حاصل شود این توافق محدود خواهد بود و زمینه‌های منازعه بین چین و آمریکا باقی خواهد ماند. و در نهایت باید به ابهام هایی که در اثر آغاز رسمی تحقیقات برای استیضاح ترامپ به وجود آمده اشاره کرد. هرگونه ابهام از ریسک پذیری سرمایه گذاران می کاهد.

کارشناسان معتقدند منفی شدن نرخ بهره در بسیاری از کشورها نیز عاملی برای جذابیت طلاست. طلا یک دارایی امن است که نگهداری آن هزینه ساز نیست اما اکنون که نرخ های سود سپرده در بسیاری از کشورها منفی است سپرده گذاران برای قرار دادن پول خود در بانک‌ها باید هزینه کنند. بانک های مرکزی مدتی است به جای آنکه بگویند آنچه انجام داده‌اند کافی است می‌گویند قصد دارند تدابیر حمایتی بیشتر اتخاذ کنند. آنچه مشاهده می‌شود وضعیتی جدید است که به رشد قیمت طلا کمک می کند. البته ممکن است مدتی کوتاه قیمت‌ها در سطوح کنونی نوسان‌های محدود داشته باشد اما به تدریج شاهد به رشد بازار خواهیم بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24