Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر سرمایه گذاران در سهام فلزی ناگهان شاهد افزایش ریسک هایی بوده اند که رونق اقتصاد جهان را تهدید می کنند. برای درک افق میان مدت بازار و تنظیم سهم این سهام در سبد دارایی ..

آنچه باید درباره افق بازار مس و آلومینیوم بدانید؛ لبه پرتگاه؟

بورس24 : در روزهای اخیر گزارش‌های منفی از اقتصاد آمریکا و چند کشور دیگر از جمله آلمان زمینه را برای نگرانی بیشتر سرمایه‌گذاران فراهم کرده و اگر در آینده نیز نشانه های جدید از ضعف در اقتصادهای بزرگ نمایان شود بازار مواد خام دچار مشکلات بزرگ تر خواهد شد. در هفته های اخیر برخی نهادهای تحلیلگر پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری و سال آینده میلادی را پایین آورده‌اند و بعید نیست این اقدام باز هم انجام شود. در شماره جدید نشریه متال بولتن وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخش‌هایی از این گزارش اشاره می کنیم.

آلومینیوم. در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی هستیم و اگر بخواهیم عملکرد بازار آلومینیوم را توصیف کنیم باید بگوییم بازار این فلز پایه طی سال جاری تاکنون پیوسته شاخص‌های مثبت بنیادی را نادیده گرفته است. قیمت هر تن آلومینیوم ابتدای سال جاری میلادی ۱۸۶۰ دلار بود و چند ماه پیش قیمت آن به ۱۹۵۰ دلار هم رسید اما از آن زمان مسیر حرکت قیمت ها نزولی بوده و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت این فلز پایه به کمی بالاتر از ۱۷۰۰ دلار رسید.

در سه ماه اخیر قیمت آلومینیوم زیر هزار و ۸۰۰ دلار نوسان کرده و این در حالی است که ذخیره در دسترس در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی در پایین‌ترین میزان در یک دهه اخیر قرار دارد. برخی تحلیلگران معتقدند بازار جهانی آلومینیوم با کسری 1.8 میلیون تنی مواجه خواهد شد. نکته دیگر این است که در دو هفته اخیر اخبار مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا به رشد قیمت فلزات پایه از جمله آلومینیوم منجر نشده است. پنجشنبه هفته پیش‌رو هیات های بلند پایه دو کشور برای توافق بر سر موضوعات مورد اختلاف در واشنگتن دیدار خواهند کرد. به نظر می‌رسد تردید درباره آینده یک عامل فشار بر قیمت‌هاست. در واقع خریداران نمی دانند طی ماه‌های آینده شرایط بازار به چه شکل خواهد بود.

در هفته های اخیر گزارش‌های منفی جدید از اقتصادهای بزرگ منتشر شده و بر نگرانی‌ها درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی افزوده شده است. اگر از ابهام ها کاسته شود مثبت بودن شرایط بنیادی بازار رشد قیمت‌ها را در پی خواهد داشت. در حال حاضر دو عامل یعنی ابهام درباره افق روابط تجاری چین و آمریکا و صادرات میزان بالایی از محصولات نیمه آماده آلومینیومی از چین بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند. این صادرات طی سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۴ درصد و بیش از ۲۳ درصد رشد کرد و در نیمه نخست امسال رشد 8.2 درصدی داشت. بعید است در آینده قابل پیش بینی تغییری در این دو عامل ایجاد شود بنابراین فشار بر قیمت‌ها بالا باقی خواهد ماند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

مس. قیمت فلز سرخ ابتدای سال جاری میلادی در محدوده 5850 دلار قرار داشت و در اوج خود در سال جاری به ۶ هزار و ۶۰۰ دلار رسید. قیمت این فلز روز گذشته در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان در سطح ۵ هزار و ۶۵۰ دلار قرار گرفت. ماه گذشته قیمت ها رشد امیدبخش داشت زیرا از یک سو از شدت تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاسته شد و سیاست‌های انبساطی بیشتری از سوی بانک‌های مرکزی در جهان اجرا شد و از سوی دیگر خریداران تلاش کردند بر ذخیره انبارها بیافزایند.

در نیمه دوم امسال انتظار می‌رود میزان عرضه مس تصفیه شده کاهش یابد و میزان کسری عرضه به ۳۰۰ هزار تن برسد. در نیمه نخست امسال بازار با ۷۴ هزار تن مازاد عرضه مواجه بود. اگر این پیش بینی تحقق یابد، در کل امسال بازار مس با ۲۲۴ هزار تن کسری مواجه خواهد شد. پیش بینی می‌شود سال آینده بر میزان کسری عرضه افزوده شود و رقم آن به ۳۵۰ هزار تن برسد. در حوزه عرضه، از سال آینده رشد عرضه مس تصفیه شده کند می‌شود و همزمان بر تقاضا افزوده خواهد شد. سال آینده میلادی مصرف جهانی مس افزایش بیشتری خواهد داشت زیرا اثرات سیاست‌های انبساطی پولی و مالی به تدریج احساس می شود. اما سرمایه گذاران باید به این واقعیت توجه کنند که ابهام های متعدد درباره آینده وجود دارد و این یک عامل منفی برای بازار فلزات پایه به ویژه مس است. تغییرات قیمت مس معیاری از وضعیت اقتصاد جهان است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24