Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

درک برخی واقعیت ها سخت است و اگر تمایلی به پذیرش وجود نداشته باشد بر اثرات منفی آن افزوده می شود. حالا سرمایه گذاران عمیقا به این نتیجه رسیده اند که سیاست های تجاری ..

مواجهه بازارها با واقعیت های جدید و افت سراسری شاخص ها

بورس24 : روز گذشته گزارش‌های منتشر شده از بخش های تولید کارخانه ای اروپا و آمریکا سبب افزایش نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان شد. در یکی از این گزارش ها آمده بود ماه گذشته میلادی شاخص این فعالیت‌ها در آمریکا 47.8 یعنی پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۹ بود. همچنین شاخص سفارش های جدید کارخانه ای ۴۱ اعلام شده که آن هم پایین‌ترین میزان از یک دهه پیش است. این دو گزارش به کاهش شاخص های مالی در بورس آمریکا منجر شد زیرا به نظر می‌رسد که احتمال بروز رکود بیشتر شده است. امروز نیز شاخص های مالی در بورس های آسیایی و اروپایی کاهش یافته اند.

واقعیت این است که تنش های تجاری بین چین و آمریکا مهم ترین عامل نگرانی سرمایه گذاران در بازارهای مختلف است. کاهش سفارش صادرات که از ماه ژوئیه شروع شده به روشنی نشان می‌دهد این تنش ها چه اثراتی در بر داشته اند. بسیاری دیگر از شاخص‌های بخش تولید کارخانه ای آمریکا مربوط به ماه قبل منفی هستند و هیچ زمانی برای آغاز بهتر شدن شرایط نمی‌توان در نظر گرفت.

ترامپ همواره اعلام کرده جنگ تعرفه ای به زیان چین و به نفع آمریکاست اما واقعیت‌های اقتصادی این ادعا را رد می‌کنند. حالا ترامپ با یک مشکل بزرگ مواجه شده است: او رونق بخش تولید را دستاورد بزرگ دوران ریاست جمهوری خود توصیف کرده اما اکنون شرایط در این بخش و چند بخش دیگر نگران کننده شده است. البته ترامپ همواره دیگران را مقصر قلمداد می‌کند. او در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده بانک مرکزی آمریکا عامل ضعف اقتصاد این کشور است و باید رخ های بهره به صفر یا زیر این رقم پایین آورده شود. از دید ترامپ بالاتر بودن نرخ های بهره در آمریکا نسبت به اروپا و ژاپن سبب رشد ارزش دلار و ضعف در بخش تولید کارخانه ای آمریکا شده است.

تحلیل‌گران معتقدند ضعف در بخش تولید کارخانه ای نشانه‌ای از خطر در آینده است و سرمایه گذاران در بورس و دیگر بازارهای پرریسک این نشانه را جدی تلقی می کنند در نتیجه باید منتظر خروج سرمایه‌ها از بازارهای مالی باشیم. بیش از پانزده ماه است که ترامپ با هدف تغییر رفتار چین جنگ تعرفه ای را علیه این کشور آغاز کرده و مذاکرات برای توافق تاکنون بی نتیجه بوده است. قرار است هفته آینده مقامات بلندپایه تجاری از چین و آمریکا در واشنگتن دیدار کنند تا توافق در برخی زمینه ها حاصل شود. هدف ترامپ یعنی وادار کردن چین به پذیرش خواسته های آمریکا در حوزه‌های تجاری تحقق نیافته و اثرات منفی جنگ تعرفه ای بر اقتصاد آمریکا نمایان‌تر شده است.

در نظرسنجی از مصرف کنندگان در ماه گذشته میلادی مشخص شد تعدادی بی‌سابقه از آنها سیاست‌های تجاری ترامپ را یک عاملی منفی برای اقتصاد آمریکا قلمداد می کنند. بدون تردید نگرانی درباره آینده بر رفتار سرمایه گذاران و مصرف کنندگان اثر می گذارد. نکته مهم دیگر این است که تحلیلگران معتقدند دو طرف هرگز نخواهند توانست بر سر تمامی موضوعات مورد اختلاف توافق کنند. چین پذیرفته است میزان بالاتری سویا و دیگر محصولات غذایی از آمریکا بخرد اما بر سر مسائل مهم و حساس توافقی حاصل نشده است. شرط انتقال اجباری فناوری به چین برای شرکت های آمریکایی که مایل به حضور در بازار چین هستند، رعایت حقوق معنوی دارایی‌ها، دست بردن در ارزش یوآن و غیره برخی از مواردی هستند که آمریکا از چین خواسته است در آنها تغییراتی ایجاد کند. چین ضمن رد این اتهام ها همواره تاکید کرده بر مبنای منابع ملی خود رفتار خواهد کرد.

نکته مهم دیگر این است که زمان به زیان ترامپ است. 13 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار خواهد شد و آنطور که از وضعیت شاخص های اقتصادی مشخص است ترامپ نمی تواند رونق اقتصاد را به عنوان دستاورد خود معرفی کند. او باید بپذیرد که روش اشتباه را انتخاب کرده و تغییر مسیر دهد در غیراینصورت شاهد شدت یافتن ضعف در اقتصاد جهان خواهیم بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24